paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Hatali Fotograflar Topigi

Foruma biraz hareket gelmesi, biraz da klasik " hangi makinayi alsam/ bu Nikon'a hangi set " gibi binlerce konudan biraz uzaklasmak icin, daha yaratici/bilgilendirici bir topik baslatmak istedim.

Arasira "bu fotografta nerede hata yaptim" tarzi gelen sorulari tek bir konu altinda toplamak, yeni baslayanlarin da bolca "hatali fotograf" seyredip, hangi secimlerde en cok yanlis yapildigini gorebilmeleri acisindan bir " Hatali Fotograflar " topigi baslatiyorum.

Galeriye konup da istenilen elestirileri almamis veya bir seylerin yanlis oldugunu gorup de sebebini anlayamayanlar fotograflarini buraya eklerlerse, forumda teknik ayarlara hakim bir cok fotografci, hatalari belirtip yardimci olabilir diye dusundum. Buranin galeri olmadigini, sadece kusurlu fotograflari "cozmeye" calisacagimiz bir yer oldugunu unutmayalim.

Hani yeni katilanlar hep " niye kimse bizim fotograflarimizi elestirmiyor " diye yakinir ya - o yakinanlar gelsin bu topikte cozum arasin ....

Eklenen fotograflarin EXIF bilgilerinin yazilmasi sart. Cok detaya girilecekse belki buyuk boy yuklemek faydali olabilir ama cok gerek olacagini sanmam.

Baslangic teskil etmesi acisindan, bir tane kendi hatali fotografimi ( hic yoktur ama bulacagiz artik ) yukluyorum.


1/125 f5.6 ISO100 @ 26mm

Hata(lara) gelirsek....

Onemsiz olani kadraj egriligi - PC'de duzeltmesi 10 saniye. Ne var ki bir cok yeni baslamis amator fotografcinin gozunden kacan bir durum. Kural olarak ufuk cizgisi YATAY, kadraj ortasindaki dik detaylar da DIK olmak zorunda. Cekerken tutturulamamis olsa da , PCde mutlaka duzeltilmeli. Anlamanin en kolay yolu, fotografa zoomlayip yukari/asagi/saga/sola kaydirarak, ekrandaki kenar cercevelerin hizasina getirmek. Gerci bu fotografta geminin yokus asagi gidiyor olmasindan , goze batmamasi imkansiz.

Bu cozulmesi kolay olani idi. Asil yaptigim ve telafisi olmayan hata, polarize filtrenin denizde/yakin planda/ renklerde yaptiginin buyusune kapilarak, bu kadar genis kadraj/acida gokyuzunde ton farki olusturacagini gozden kacirmam. Bu belki yine affedilebilir ama hatanin daha buyugu, o sabah ( 2009 ) o kiyidaki TUM cekimleri polarize filtre ile yapmis olmam.

Kissadan hisse : Bir manzarayi renklerin/polarizasyonun buyusune kapilarak sadece Polarize filtre ile cekmeyin . Hem polarizasyonu biraz azaltarak bir kac degisik filtre pozisyonunda, hem de filtresiz olarak deneyin. Gozunuze guvenip, gerek yok demeyin...

------

Evet, yeni baslamis/hevesli/ogrenmeye merakli arkadaslardan, hatalarini gormek istedikleri fotograflari eklemelerini bekliyoruz. Katilim olmazsa, ben kendi fotograflarimdan orneklerle devam ederim - aynisini baskalari da yapabilir.

" Acaba hangi makina" sorularinin yaninda da bir tane devamli ogreten/ guncel ve teknik topigimiz olsun ....


#paperman' tarafından 14.12.2012 08:55:54 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 14 Aralık 2012, 08:26 - İp: 96.***.**5.17
foxtrot
foxtrot (üye)
Kayseri / Amatör

İso 400 ve 1/4000s birbiriyle çelişen ayarlar,belirttiğiniz gibi ortamdaki ışık müsait olduğu için iso400 yerine 100 seçebilirdiniz böylece daha kaliteli bir görüntü oluşurdu.f3.2 yerine de alan derinliği artırmak için 2 stop kadar kısık diyafram seçilebilirmiş.Kadraj ve kompozisyon bakımından güzel kare.Benim görebildiklerim bunlar,başarılar dilerim.

 

Tarih: 22 Nisan 2013, 18:57 - İp: 62.***.**9.97
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Yazilan tavsiyeler dogru. Diyafram belirtilen olcude kisilabilir ama fazla alan derinligini ile eklenen detaylarin kadraji kalabaliklastirabilecegi dusunulunce, is deneme yanilmaya kaliyor. Hem acik, hem orta diyaframlarda cekim yapip ( tabi ari durursa ) , tum olasiliklari kapatmak en iyisi. Sonrasinda PCde bakilip, neyin daha iyi olduguna karar verilebilir.

Benim ek olarak soyleyecegim bir pozlamanin 1 stopa kadar daha az yapilabilecegi . Hem beyazlarin goz almamasi, hem de renklerin daha doygunlasmasi acisindan. Fotograf direk gunes altinda/sert isikta cekildiginden parlamalarin da renk kalitesini etkiledigi gozukuyor.

Diger konu da, cekim aninda olmasa da kadraji sonrasinda altin noktalara/ 1:3lere uyarak kurmaya calismak . Yani kadrajin sagini,altini biraz eleyerek ariyi ortalamak yerine kenarlara yaklastirmak . Sonuc goze daha hos gelecektir.

 

Tarih: 24 Nisan 2013, 07:49 - İp: 96.***.**5.17
ferhatturna
ferhatturna (üye)
İstanbul / Amatör

@mehmett38 ve @paperman yaptığınız yorumlar için çok teşekkürler.
Aslında aklımda böyle bir poz çekmek hiç olmadığından bu senenin ilk arısı ( ) ile karşılaştığımdan dolayı biraz panikledim sanırsam ...
Ayarı hemen diyafram öncelikli moda alıp çekmek istedim ama önceki fotoğrafta iso400'de kaldığını unutmuşum.
Dediğiniz gibi bir iki poz almak istedim ama baharın coşkusuyla olsa gerek yaramaz hayvan yerinde hiç durmadı
(1:3 kuralını uygulamaya çalışıyorum çoğu zaman ama burda gözümden kaçmış, herhalde alışkanlıkla gelişecek birşey )

Tekrar değerli zamanlarınız ve değerli yorumlarınız için çok teşekkürler.

 

Tarih: 24 Nisan 2013, 08:03 - İp: 141.***.**6.94
hardmoon
hardmoon (üye)
İzmir / Amatör

Herkese merhaba ilk gece çekimi denemelerimden biri. Şimdiden değerli görüşleriniz için teşekkürler.
ıso:100
shutter speed: 30
f:29



#hardmoon' tarafından 27.04.2013 22:01:31 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 27 Nisan 2013, 21:59 - İp: 88.***.**1.149
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Oncelikle guzel bir gece manzarasi oldugunu belirteyim. Arka fonu yaratan bina ideal pozlamayi almis. Uzaklasan arabalarin kirmizi farlari da ayni sekilde tam istenen degerde. Uzun pozlama sayesinde istenen isik cizgileri de elde edilmis.

Burada sorun, gelen arabalarin on farlarinin, cok daha kuvvetli/farkli bir isik degerinde olmasindan dolayi, fotografin sol tarafinin cok aydinlik kalmasi. Goz de ister istemez o aydinlik kisma kayiyor, isik parlamalari goz aliyor.

Ben bu tip cekimlerde, cekim noktasi/acisiyla oynayarak kadraji sadece kirmizi farlarin gozukebilecegi sekilde kurmayi tercih ediyorum - gelen arabalarin yogunlugu bu kadar fazla ise. Biraz sabirli davranarak, gelis seridinin bir onceki isikta durdugu veya arabalarin seyrek gectigi bir an da beklenebilir. Gece fotograflarinda ana kural, kadraj icinde cok farkli isik degerlerinin yer almamasi diyebiliriz.

f29, pozlama suresini uzatmasi acisindan faydali olsa da, diffraksiyon denen optik kuralar sebebiyle goruntu kalitesini 0.5-1 Megapixel esdegerine dusuren bir diyafram degeri - isterseniz 20 Mp'de ckmis olun. Genelde araba farlarini cizgi sekilde yakalamak icin 5-10 saniye pozlama yeterli olabiliyor - yani 30 saniyeye uzatmaya ve onu saglayabilmek icin f29'lara cikmaya gerek yok.

Kadraj cok hafif de olsa saga yatik gozukur ; PCde kolayca duzeltilebilir.

Bu haliyle de guzel/goz alici bir calisma oldugunu tekrarlayayim ....

#paperman' tarafından 28.04.2013 01:09:57 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 28 Nisan 2013, 01:08 - İp: 96.***.**5.17
hardmoon
hardmoon (üye)
İzmir / Amatör

Hocam değerlendirmeleriniz için çok teşekkürler. Değindiniz noktalarla ilgilenmeye başlıycam hemen. Kadraj eğikliği triod yerine kullandığım köprü kenarından kaynaklı olması lazım ama düzeltiyorum onuda hemen sağolun.

 

Tarih: 28 Nisan 2013, 11:44 - İp: 88.***.**1.149
riskos
riskos (üye)
İstanbul / Amatör


Manzara , portre vs değil ancak kadraj olsun ışık olsun değerlendirecek birşeyler vardır sanırım.

 

Tarih: 29 Nisan 2013, 18:17 - İp: 78.***.**0.176
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Pozlama mukemmel, isik mukemmel, netlik mukemmel, dusunce mukemmel... Nasil becermissiniz bilmiyorum ( ampulu kirarak mi yoksa montaj filan mi ) ama harika gozukur.

Kadrajla oynanabilir / ortalamak yerine saga kaydirilabilir gibi seyler denebilir ama teknik olarak o kadar basarili bir cekim ki, oralara girmek gereksiz.

Bunu cekebiliyorsaniz zaten benden daha iyi fotografcisiniz - size soyleyebilecegim inanin fazla bir sey yok.

 

Tarih: 1 Mayıs 2013, 09:45 - İp: 96.***.**5.17
riskos
riskos (üye)
İstanbul / Amatör


Ben burdaki yorumlarınıza bakıyorumda kendi adıma usta çırak ilişkisinin devam etmesi gerektiği izlenimini çıkarıyorum. Son satırlara katılamamakla birlikte teşekkür ederim.

Nasıl çektiğime gelirsek ;
Ekipman olarak d600 , 105mm macro , sb700 ve sb910 flash birde siyah saten bez

Ampulün flamanına zarar vermeden camını duy tarafından sert bir cisimle vurarak kırıp çıkardım. sonrasında üzerinde ON-OF anahtarı bulunan bir üçlü prize taktım. Manuel netleme vs yaptıktan sonra bir elde deklanşör diğer el ise üçlü prizin ON-OFF anahtarında Flaman tamamen yanana kadar 3-4 kare çekme şansınız oluyor. Oldukça keyifliydi

 

Tarih: 1 Mayıs 2013, 10:18 - İp: 78.***.**0.176
riskos
riskos (üye)
İstanbul / Amatör


Birde böyle bir ampülümüz var. Bundada camı kırmadan dramel yardımıyla camda bir delik açıp hava almasını sağlamak yeterli. Ancak ampul camında flashlar sağlı sollu belli oluyor PS ile editlemek gerekiyor sanırım.



 

Tarih: 1 Mayıs 2013, 10:30 - İp: 78.***.**0.176