as
as (Üye)
İzmir / Doğa Fotoğrafçısı

Sony Dsc R1 İlk İzlenimler 1. Bölüm.

Arkadaşlar merhaba.
Bu hafta içinde almış olduğum Sony dsc-r1 için ilk izlenimlerimi sizlerle paylaşmak istedim.
Orijinal kutusunun içinden Şarj adaptörü,power kablosu,NP-FM50 model şarj edilebilir pil,objektif kapağı (lens hood),lens camını koruma başlığı,usb kablosu,video kablosu,omuz askılığı,türkçe kullanma kılavuzu ve 2 adet yazılım cd leri çıkıyor.Ayrıca makinenin yanında birde deri çanta veriliyor.R1 almayı düşünenlere tavsiyem bu deri çantayı pazarlık sırasında 50-60 ytl. fiyattan indirim yapabilirlerse almasınlar.Kullanımı hiç rahat değil onun yerine kullanımı daha rahat bir çantayı 10-15 ytl.ye dışarıdan alabilirler.
Yaklaşık 926 g. ağırlığı olan makinenin daha önce compact sınıfı makine kullananlara ağır geleceğini belirtmeliyim.
Benim şuan slr sınıfı bir makinamda olduğu için ağırlık konusunda bir sıkıntım olmadı.
Dış yapısı oldukça kaliteli siyah plastikten yapılmış olup tuşların yerinde ve kullanımında bir kaç günlük alışmadan sonra bir sıkıntı ile karşılaşmadım.
Elektronik vizörü (EVF) LCD ekrandaki tüm bilgileri gösteriyor.Geniş ve parlak evf de görüntüde piksel noktacıkları oluşmuyor.235.000 pixel ile görüntü kalitesi DSLR in optik vizör kalitesini aratmıyacak derecede iyi.Sony bu konu üzerinde bayağı çalışmış.
Serbest açılı LCD ekran 2" olup makinanın üst tarafında bulunuyor.Makinayı ilk defa görenlerin en çok şaşıracağı nokta burası.Kullanımı oldukça rahat ama 2.5" gibi olsaydı çok daha iyi olabilirdi.Çünkü insanlar bu makinaları live preview yüzünden alıyor.
LCD de isteğe bağlı olarak ekran 9 a bölünüp kılavuz cizgileri çıkartılabiliyor.Bu özellikle ufuk çizgisini tutturmakta zorlananların ve çektiği objeyi foto üzerinde istediği yere yerleştirmede kullanacakları yararlı bir özellik.
Ayrıca LCD ve EVF de yine isteğe bağlı olarak ışık histogramı,3 renk histogramı (kırmızı,yeşil,mavi)ayrı ayrı renkler için,birde zebra deseni çekim bilgileri ile birlikte gösterilebilmekte.Bu zebra fonksiyonu çekilecek fotoğraftaki aşırı parlak yerleri yatay çizgiler halinde gösterip çekim öncesi ışık patlamalarını uyararak aşırı pozlamalar için ayar imkanı sağlıyor.
R1 de tek tuşla bas çek ten başka tüm ayarlar manuel olarakta yapılabiliyor.24mm. 120mm.lik 5* Carlzeis T* sınıfı lensi ve DSLR makinalarda bulunan APS-C boyutlu sensörü (21.5-14.4mm.) R1 i diğer dslr-like sınıfı makinalardan ayıran en büyük özelliği.Kaliteli lensi renk kaymalarını ve fotoğrafın köşelerinde ki bozulmaları en aza indirirken keskin görüntüler de verebilmekte.CMOS sensörlü R1 büyük sensörü ile dslr kalitesinde noise performansı sunabilmekte.
Manuel focus ve zoom objektifin üzerindeki ,üzeri kabartmalı plastikle çevrili iki geniş bilezikle yapılabilmekte.
R1 profesyonel dslr e göre en büyük zaafı olan seri çekim ve raw formatlı çekimlerdeki yavaşlığını 2 ay kadar önce piyasaya çıkan msx serisi memory stick pro hafıza kartları ile gidermiş görünüyor.
Diğer memory stick kartlarına göre yazım hızı iki kat arttırılmış bu kart makine alımında tercihiniz olsun.Yaptığım testlerde 24 mb. lık raw +10mp.fine jpeg görüntüsünü 1.5 saniyede,seri çekim modunda deklanşöre tek basışta 3 adet 10mp.fıne jpeg görüntüyü 2sn. de çekip tekrar çekime hazır hale geldiğini gördüm.
Bu değerler R1 in piyasaya ilk çıktığında yapılan testlerine göre yaklaşık iki misli daha hızlı olduğunu gösteriyor.İlerde daha hızlı hafıza kartları ile bu performansın artacağı aşikar.
MSX serisi kartlar şuan için extrem111 cf kartlarından daha hızlı, alacakların dikkatine.
0.68.sn açılış süresi 0.0075 sn. deklanşör gecikme süresi ile R1 açılır açılmaz aynı saniye içinde çekime başlıyabiliyor.
Etkili 8-9 metre flaş menzili olan R1 1/2000 e kadar flaş senkronunu sağlıyor.Bu özelliğin bir çok dslr de olmdığını ve gece çekimlerinde ki en büyük artısı olduğunu görüyoruz.Karanlık ortamlarda auto focus flaşın hemen yanında bulunan ve turuncu renk te ışık veren bir lamba sayesinde yapılıyor.Bu ışığın 5-6 metre ye kadar hızlı bir focus daha uzağında ise focus ta gecikme ve zorlanma söz k

Tarih: 10 Mart 2006, 06:28 - İp: yok
osmanlı
osmanlı (üye)
İzmir / Amatör

İyi bir fotoğrafçıda 3 makina bulunur.
1.Canon eos 5D
2.Sony R1 yada S9500
3.Canon A610
İhtiyaca göre bu üçünden birini kullanabilir.

 

Tarih: 24 Mart 2006, 13:46 - İp: 85.***.**0.109
zyilmaz
zyilmaz (üye)
İstanbul / Amatör

Osmanlı Bu tezine katılmıyorum...

Makineden önce HİS lazım. Bakış Açısı lazım...

Şu makine olsun bu makine olsun yanlış...

 

Tarih: 24 Mart 2006, 15:48 - İp: 85.***.**9.162
as
as (Üye)
İzmir / Doğa Fotoğrafçısı

Arkadaşlar konu içinde sık sık sensör boyutu ile ilgili ifadeler geçtiği için juggler kendi sitesinde yer alan sensör boyutu ve fotoğrafta kapsadığı alanı gösteren bir fotoğrafı konuyla ilgisinden dolayı buraya ekliyorum.Sensörde boyut konusu sanırım daha iyi anlaşılacaktır.


 

Tarih: 24 Mart 2006, 19:46 - İp: 85.***.**4.127
as
as (Üye)
İzmir / Doğa Fotoğrafçısı

Sensör boyutunun fotoğrafa etkisi:
"Peki neden bazı makinaların sensörü büyük bazılarınınki küçüktür? Sensör boyunun fotoğrafçıya birinci etkisi ekonomiktir. Sensör boyutu ne kadar büyürse maliyet katlanarak artar. İkinci etkisi fotoğraf kalitesidir. Sensor boyutu ne kadar büyürse üzerindeki ışığa duyarlı elemanların alanı o kadar artar. O yüzden aynı megapikselli iki makinadan büyük sensörlü olanı (diğer teknik donanımlarının eşit olduğunu varsayarsak) daha kaliteli fotoğraflar üretir"


Yukarıdaki bilgiler Melih Özbek beyin web sayfasından alınmıştır.

 

Tarih: 24 Mart 2006, 22:24 - İp: 85.***.**4.127
osmanlı
osmanlı (üye)
İzmir / Amatör

O anlamda kullanmadım yazımdaki modelleri.Biri profesyoneldi,para kazanmak için kullanılabilir.Biri yarı prof. makinadır.O da zevk için kullanılır ve kompakt olan model de özel günlerde hatıra amaçlı fotoğraflar çekmek de kullanılır.Sadece sınıflandırma yapmak istedim.

 

Tarih: 24 Mart 2006, 22:29 - İp: 85.***.**0.109
as
as (Üye)
İzmir / Doğa Fotoğrafçısı

Sevgili Osmanlı fotoğrafların büyütülmesi (interpolasyon)ile ilgili bir sorun olmuş dadanagast ta sana cevap vermeye çalışmıştı bu konuyla ilgili olarak yabancı sitelerden toparladığım bilgileri sana birazdan aktaracağım.

 

Tarih: 24 Mart 2006, 22:39 - İp: 85.***.**4.127
osmanlı
osmanlı (üye)
İzmir / Amatör

Peki as merakla bekliyorum bilgileri.
Dergiler de raw formatının 2-3 kat daha büyük baskı almaya yaradığı yazıyor.Mesela 8 mp de 100x75 cm baskı alınıyorsa jpeg ile,raw olunca daha büyük alınırmış.Çünkü RAW ham verymiş ve daha fazla yer kaplarmış ve bilgi kaybı olmazmış.
Ben buna inanmadım.Çünkü raw sadece çekilen resimdeki hataları düzeltmeye yada resimde oynamalar yapmaya,farklı etkiler vermeye yarıyor yanlış bilmiyorsam.Senin baskı yapan bir tanıdığın vardı.Bilirsin ne derece doğru yada değil.Bizi bir aydınlatırsan sevinirim.

 

Tarih: 24 Mart 2006, 22:55 - İp: 85.***.**0.109
as
as (Üye)
İzmir / Doğa Fotoğrafçısı

Arkadaşlar fotoğrafı interpolasyon dan geçirerek büyütmenin ve bu işi yapan programların nasıl çalıştığı ve Raw formatı ile çekilen fotoların Raw olarak bastırılıp bastırılamıyacağı konusunda bir kaç şey söylemek istiyorum bunu sevgili osmanlı sormuştu.

Raw formatı ile baskı alınabilirmi.Alınırsa baskı ebatı daha büyük olurmu :
Raw formatı ile baskı alınamıyor ancak Çektiğimiz fotoğraflardan baskı almayı düşünüyorsak Raw formatında çekip gerekli işlemler ve ayarlardan sonra jpeg formatına çevirirken minumum sıkıştırma ile jpeg e çevirirsek alacağımız baskı kalitesinin daha iyi olacağı bu sayede interpolasyon işlemi uygulandığında fotoğraftaki bozulmanın daha az olacağı genel bilgi olarak sitelerde verilmiş.

İnterpolasyon ( piksel çoğaltma işlemi ):
Bu işlem teorik olarak gerçek fotoğrafta var olmayan bir bilgiyi üretmeye çalışarak ,ürettiği yalancı(tahmini) pikselleri gerçek pikselin çevresine ekleme ve bunu da tahmin yöntemi ile yaparak fotoğrafı büyütme işlemidir.
Ancak gerçekte bilmediğimiz yani fotoğrafın orijinalinde olmayan bir bilgiyi üretmeye çalıştığımız için bu işlemden mucizelerde beklenilmemeli , bu işlemden geçirilmiş bir fotoğrafta da gerçeğini sonradan elde etmek yani geriye dönüş de imkansızdır.

Bu işlemi yapan programlar piyasada çeşitli isimler le bulunabilir fakat en iyisi bile fotoğraftaki bozulmayı engelliyemez.
Her fotoğraf makinasın dan alınabilecek ideal boyut bellidir.İnterpolasyon yapmadan fotoğrafı büyütmenin tek yolu farklı çekimlerle çekilen fotoğrafları birleştirmektir.(panoramik fotoğraf çekiminde kullanılan yöntem)

O yüzden çektiği fotoğrafları büyüterek bastırmayı düşünenlerin yapacağı ilk iş fotoğraf makinasının alım aşamasında bu durumu göz önüne alarak fotoğraf makinaları tercihlerini doğru yapmalarıdır.En başta bu tercih yanlış yapılırsa geriye dönüş şansınız kalmaz.Unutmayın belkide alacağınız bu makine ile fotoğrafçılık hayatınızın en güzel karesini çekecek ve onu bastırmak istiyeceksiniz.

Buradaki seçim kıstasları ise 2 ana başlık altında toplanabilir:

1) Fotoğraf makinasının sensör boyutu.

Burada ki en önemli konu sensör ebadının büyük olmasıdır.Megapikselin fazla olması"kaliteli fotoğraf" anlamına gelmiyor..Küçük sensöre fazla mp sıkıştırmak ışığı algılayan pixellerin boyutunun küçülmesine neden oluyor ve fiziksel bu küçüklük de direk olarak resim kalitesine etki ediyor. Yani her bir pixel'in ışığa duyarlı alanı küçülüyor. Fazla megapikselin sensörünüz küçükse fotoğraf kalitesine hiçbir faydası olmuyor.Sensörün büyüklüğü fotoğrafta kalite için birinci şart.Büyük sensörlü fotoğraf makinalarının pahalı olma sebebide bu, sensör boyutu makinanın fiyatının belirlenmesinde ana etken.Herhangi bir fotoğraf makinası satın alırken öncelikle sorulacak soru kaç megapiksel değil sensörün boyutu olmalıdır.

2) Lens kalitesi :

Fotoğraf kalitesindeki bir diğer önemli etken de lensin kalitesi.Sensörün lens ten kaynaklanan renk kaymaları ve bozulmalarına yapabileceği hiç bir şey yok.Lens lerin Zoom aralıklarının fotoğraf kalitesine direk etkisi oluyor bunun sebebi lensin içindeki eleman sayısının artması ve kullanılan lens camlarının kalitesi.Yüksek zoom aralığı istiyenlerin ya fotoğraf kalitesinden feragat etmeleri gerekecek yada yüklüce bir ödemeyi lens yüzünden yapmaları kaçınılmaz olacaktır.Lenslerin kalitesi içindeki cam ve üzerindeki yansımayı azaltan kaplamaları, fiyatlarının tesbit edilmesindeki en büyük etken.Makina tercihini zoom aralığının genişliğine göre,fiyatına göre yapanların çektikleri fotoğrafların kalitelerinde çok seçici olmamaları gerekiyor.
Fotoğraf makinalarının satış fiyatlarının tesbitinde sensör ve lens kalitelesi ana unsurlar olarak ön plana çıkıyor.


Aşağıda bu konuyla ilgili bir örnek verdim sanırım herkes elindeki makina ile maksimum nekadarlık kaliteli bir baskı alacağını öğrenmek ister.
Makinanın çözünürlüğü yapabileceğiniz maksimum baskı boyutunu belirler. Dijital fotoğraf piksel denen noktacıklardan oluşmuştur. Çözünürlük makinanın

 

Tarih: 25 Mart 2006, 20:34 - İp: 85.***.**8.120
osmanlı
osmanlı (üye)
İzmir / Amatör

Çok zahmet oldu sana as.Bayağa uğraşmıssındır bunu yazabilmek için.O halde biz sevgili D70S sahiplerinden daha net baskılar mı alacağız İki makinadan çıkan fotoğrafları bastırdığımızda(tabii 9mp boyutu için soruyorum).Yani Nikon'un 9MP boyutu için interpolasyon yapması gerekecektir.
S9500 yüksek boyutta baskı alacaklar için daha avantajlı.
Peki sensör boyutu,Canon 350D den küçük olan fuji 9500,en büyük baskıda canon'un verdiği sonucu verebilir mi?

 

Tarih: 25 Mart 2006, 21:00 - İp: 85.***.**5.231
as
as (Üye)
İzmir / Doğa Fotoğrafçısı

Sevgili osmanlı
Maalesef 9500 ile 350D kalitesinde maksimum boyutta kaliteli baskı alamazsın çünkü işin içine sensör ebat farkı giriyor.
Muhtemelen 4mp.lik Canon EOS 1D bile büyük sensör boyutu ile 9500 den daha kaliteli baskı verecektir.Ama dediğim gibi "muhtemelen",bunu baskıda test etmek gerekli aradaki mp farkı nasıl yansır bilemiyorum.

#as' tarafyndan 25.03.2006 21:55:24 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 25 Mart 2006, 21:12 - İp: 85.***.**8.120