paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
Cevapla
turan_izmir
turan_izmir
üye
(Amatör)
Balıkesir

Netfotoğraf da eleştiride farkettiğiniz hataları öğrenip aynı yerde o hataları ortadan kaldırarak düzgünce tekrar fotoğrafı çekip eski fotoğraf yerine onu düzeltmiş olarak konması iyi olur mu? Hatalarınızı yaptığınız yerde uygulayarak düzeltmek insanı ilerletir diye düşünüyorum.

Çok güzel bir yazı olmuş. Çıktı alıp mantar tabloya asacam. ARada gördükçe okur tekrar tekrar aklımda yereder benim de. ^^

Yazı için teşekkürler.

 

Tarih: 18 Kasım 2014, 00:52 - İp: 78.***.**0.158
byzicoes
byzicoes
üye
(Meraklı)
Eskişehir

teşekkürler

 

Tarih: 2 Aralık 2014, 14:28 - İp: 95.***.**1.12
tuncaycoskun
tuncaycoskun
üye
(Amatör)
İstanbul

Merhaba Uğur Bey,
Siteye yeni keşfetmiş biri olarak yazınızı ve yapılan yorumları elimden geldiğince detay atlamadan okudum. Gerçekten yazdıklarınız derli toplu tekrar tekrar okunası nitelikte altın gibi bilgiler olmuş. Öncelikle teşekkür ve tebrik ederim. Bence her fotoğraf meraklısının ara ara dönüp okuması gereken bir yazı.
Fotoğraf çekmeye oldukça yeni başlayan biri olarak vazifem değil elbet ama affınıza sığınarak bir iki eleştiri ve ilave yapmak isterim.
Öncelikle yeni başlayanlar için demişsiniz ama hem sıralamadaki özen ve konulara bakışınız biraz daha makineleri az buçuk tanıyan insanlara hitap ettiğini düşünüyorum. Kanımca fotoğraf çekmeye başlamak isteyen arkadaşların öncelikle "neden" fotoğraf çekmek istediklerini keşfetmeleri, ikincisi ise fotoğrafları inceleyerek "neden" beğendiklerini, üçüncüsü ise "hangi" tarzda fotoğraflara ilgi duyduklarını bulmaları lazım. Bence bu üçü tüm teknik konuların üzerinde. Malesef ülkemizde hemen herkes ilk olarak bir makine satın alıp sonrasında hemen teknik konuları öğrenmeye çalışıyor. Oysa ki tarihin en büyük üstadlarına bakın nasıl öğrendiklerini, hemen hepsi önce gerçekten çekmek istedikleri için, bir çoğu da zamanlarının en kötü makineleriyle, bu işe başlamışlar. Bu bakımdan yukarıda sıraladığım üç maddeyi hazmetmiş biri teknik konulardan önce kompozisyona yönelecektir. Bence de her şeyden önce öğrenilmesi gereken kompozisyon oluşturmadır. Yine malesef yeni başlayanların bir çoğu kompozisyonlarına kafa yormadan alan derinliği, iso gibi ikincil (benim görüşüm) kavramlara kafa yormaya başlayıp, sonrasında hayal kırıklığına uğruyorlar. Oysa ki ilk başlayanların yapması gereken tek şey bol bol fotoğraf çekmek. Bu bakımdan "siteye eklemeyin diye yazdım" şeklinde defalarca belirtmişsiniz ama bence her ne olursa olsun herkesin ilk önce bol bol fotoğraf çekmesi gerekiyor. Bresson'un dediği gibi "ilk onbin fotoğrafınız en kötü olanlarıdır.".
Diğer maddelere gelince görüşüm;
Md.2 ve 3: Kadraj kalabalıklığı, gören gözlere inanılmaz iyi fotoğraflar çektiriyor. Örnek vermek gerekirse bknz.Maciej Dakowicz... Bence bu maddeler kısıtlama olmuş. Herkes için geçerli değil. Md.4'e bu bakımdan dediğiniz gibi sadece başlangıç olması açısından katılıyorum.
Md.5: tamamen katılmadığımı söylesem yeridir. Işık-gölge temalı fotoğrafların birçoğu ilk dikkatimi çekenler arasındadır. Yeni başlayanlar için ciddi kısıtlama getirdiğine inanıyorum. Üstelik hem günümüz dijital teknolojisi hem -siz daha da iyi bilirsiniz- analog zamanının filmleri oldukça yüksek EV oranlarında ışık almaktadır. Örnek vermek gerekirse elimdeki kompakt Olympus xz-1 bile 10,5 EV aralığında. Üst düzey makinelerde 15-16 EV'lere çıkabilenleri var diye biliyorum.
Md.8: Görüş meselesi elbette ama yukarıda yazdığım sebeplerle her ışığın patladığı fotoğrafın elenmesi konusuna naçizane katılmıyorum. Bu durumdan kaçınmak gerektiği konusu doğru gibi gelse de bazen patlamaları ve karanlık gölgeleri göze ala ala da fotoğraf çektiğim ve bu fotoğrafları eleyemediğim çok oluyor.
Md.9: Yeni başlayanların tam tersine tüm çektiklerini saklayıp tekrar tekrar bakması gerektiğini düşünüyorum. Bu şekilde neyi doğru neyi yanlış yaptıklarını görürler. Günümüz çağı malum sadece hafıza kartı maliyetine bakar.
Md.10: Bence belli bir birikimden sonra sadece pratiklik için öğrenilmesi gereken bir kural. yeni başlayanlar için zaten cevaplardan da anlaşılacağı üzere biraz kafa karışıklığı yaratıyor. Ayrıca günümüz dijital ortamda bu kuraldan çok hangi konuya yansıyan (makine sensörüne düşen) ışığa göre pozlandırılması gerektiğine kanımca daha öncelikli kafa yormak gerekiyor. Ama bu da yine yine yeni başlayanlardan çok bir sonraki safhayı ilgilendiriyor.
Md.11: flu konusuna katılmakla beraber gözlerin kapalı olması konuya göre değişir. Kısıtlama yapılmaması gerektiğini düşünüyorum.
Md.12 ve 13: Iso konusunda çok net olması gereken, büyük boyutta basılacak fotoğraflar için yazdıklarınız ne kadar geçerli olsa da ufacık bilgisayar ekranına sığan ve günümüz teknolojisi fotoğraf makinelerinde çekilmiş fotoğraflarda iso6400 bile bazen sorun yaratmayabiliyor. Gerçi sonra yazdığınız cevaplarda sensörle ilgisini belirtmişsiniz kısmen ama o zaman makineler neden 51200 gibi çok çok yüksek iso değerlerini piyasaya sürüyorlar? Hem de en profesyonel makinelerde. Yeni başlayanların öğrenmesi gereken yalnızca düşük/yüksek isonun kendi makineleriyle yarattığı sonuçları görmek. Sonrası hangi iso değerleriyle ne çekilebileceği konusu zamanla yerine oturacaktır.
Md.14: Nasıl bir optik kanunla MP değerinin düştüğü konusunda optikle de az-çok ilgilenmiş bir mühendis olarak anlayamamış olsam da paylaşılan ortama göre bazen 1 MP'in bile yeterli olduğunu düşünüyorum. Örneğin PC için sizin verdiğiniz örneklerden de gidersek en iyi PC'lerde 1,5*2,25=3,4MP, ki bu kalitede ekranı neredeyse kimse kullanmıyor. Ben genelde dikeyde 700 piksel fotoğrafı yüklediğimde neredeyse tüm PC'lerde tam boyut görebiliyorum ki 0,7*1,05=1MP eder. Bu maddededi görüntü kalitesi - MP ilişkisini de tam anlayamadım.
Md.15: İdeal diyafram derken sanırım keskinlik olarak değerlendirdiniz. Tam anlayamadım.
Md.19: Alan derinliği istenilen durumlarda perde hızını da belli aralığın altına düşüremiyorsam tek çare isoyu yükseltmek değil midir?
Md.21: Tamamen katılmıyorum. Her ne kadar her zaman kullanmasam da program modu bazen can kurtarıcım olmuştur. Uzun uzun hesaplar yapmak yerine konuya ve kompozisyona kafa yorma taraftarı olduğum için bence kendimizi kısıtlamamamız gerekir.
Md.24: Bazen netsiz konu da ilgi çekici olabilir. Bu şekilde çekilmiş ve büyük beğeni toplamış fotoğraflar mevcut. Hayalgücü oldukça kendimizi -yine tekrarlıyorum ama- kısıtlamamak gerekir. Buradaki kastettiğinizi "yanlışlıkla" odak dışı fokuslamak olarak değiştirmeniz gerektiğine inanıyorum.
Md.32: Ne kadar bu yolu tercih etmesem de günümüz teknolojisinde +-2 stopa kadar neredeyse kayıpsız pozlama düzeltilebiliyor. Tabi makinede yapılmayan iso düşürme/arttırma'yı yazılım aracılığı ile yapıyorsunuz. Bence ilk başlayanlar için çok kritik bir konu değil ama sonrası için yanlış pozlandırılmış konu yanlış pozlandırılmıştır. Pozlandırmayı, çekerken "mümkünse" histogram üzerinden görerek yapmayı öğrenmek lazım zamanla.

Biraz uzun oldu ama en başta affınıza sığındığım için eleştirilerimi umarım mazur görüp benim gibi daha yolun çok başında birinini yazdığı / bildiği yanlışları yazarsanız çok memnun olurum. Esenlikle kalın.




 

Tarih: 20 Ocak 2015, 19:26 - İp: 88.***.**6.202
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

@tuncaycoskun

Oncelikle vakit ayirip degerlendirdiginiz icin tesekkurler. Yalniz ben ne kadar bu yazi yeni baslamis kisiler icin desem de kimseyi inandiramiyorum.

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara ......Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır ......

Yani giris cumlemde ve sonraki paragrafta ozellikle bunu belirtiyorum. Yol almis, ilerlemis fotografcilara "makinanizin menusunu ogrenin", "Iso/diyafram/enstantane birbirinini nasil etkiler,bilin", "zorlama kadrajlarla ugrasmayin", " makina alirken en basta kit/standard zoomdan baskasini almayin", " Auto ISO nedir ogrenin" vs gibi cok basit tavsiyelerde bulunmam yerinde olur mu ?

Kabul etmek lazim ki, ileri seviyedeki fotografcilar yukaridaki 33 maddenin, 33'unde bile itiraz edecek bir seyler bulabilir. Sonucta fotografciligin kuralari/limitleri yok - zaten farkli olanlar bir yerlete geliyor.

Bahsettiginiz bir kac maddeye deginirsek ... Topluluk fotograflari/ kalabalik konusu . Ornegini verdiginiz kisinin tarzini bilmiyorum ama eminim ne yaptigini bilen, yillarin fotografcisi birinden, muhtemelen profesyonel bir fotografcidan bahsediyorsunuz. Simdi oyle birinin cektigi fotograflarla, benim burada hitab ettigim, makinayi aldigi gun Eminonu'ndeki kalabaliga objektifi cevirip, hic kafa yormadan yuruyen kalabaligi ceken ve bizim kendiligimizden bir seyler gormemizi bekleyen bir arkadasimizi kiyaslayabilir miyiz ? Ben kadrajin sadelestikce kuvvetlendigini inanabilirim ama bu demek degil, isini/insan gozunu yonlendirmeyi bilenlerin istedigi kalabalikta kadraj cekmeleri hata.

Ayni sekilde, fotografciliktan anlayan birine, golge/gunes karisiminda fotograf cekmeyin diye sinir koyabilir miyiz ? Aydinlik ve koyu alan detaylarini kaybetmeden istedigini aktarabiliyorsa tabi cekecek ( ben tarzim itibariyla cekmemeyi tercih ederim - o ayri ). Hele hele tema isik ve golgeyi ozellikle aktarmak ise neden olmasin ?

Patlamis fotograf meselesi ... Yine yukaridaki gibi amac zaten isik patlamasini - ne bileyim karsidan gelen kuvvetli gunesi - bir sekilde gostermek ise elbet cekilecek. Burada soylenen YANLIS pozlanip da patlamis fotograflar. Manzara cektiniz - bulutlar patlamis ise o fotograf, iyi bir fotograf degildir. Cekim sonrasi ekranda baktiniz, highlightslar yanip sonuyor. Ne saklayacaksiniz ki, silin gitsin - hemen dogrusunu cekin.

MAdde 11'de kasit tabi ki, gozlerin kapali olmasiyla bir duygu ifade aktarilmaya calisilan fotograf degil. Arkasindan gelen cumleden de bir goz kirpmasindan bahsettigim anlasilmali. Dedigim gibi her maddedeki, her satiri, her kelimeyi ayri ayri zorlarsaniz, her maddede itiraz edecek bir sey bulabilirsiniz.

#12'de en iyi kalitenin, en dusuk ISO'da oldugunu soyluyorum ( bunun tartismasi yok ) - yuksek ISOda cekim yapmayin denmiyor. #13'de AKSAM uzun pozlamalarindan, manzaralardan bahsediyorum - yuksek ISOnun bu tip fotograflarda iyi sonuc vermesi zor. Zaten tripod kurulmus, makina sabit. Yuksek ISOya gerek var mi? Profesyonel makinalardaki ISO 51000, 102000 degerler, gidip her zaman kullanilmasi icin degil - mecbur kalindiginda kullanilsin diye. Aksam manzara cekmeniz icin hic degil. Gece calisan muhabirsinizdir, dusuk isikta calisan spor fotografcisisinizdir veya paparazzisinizdir. Mesele ani,haberi yakalamaktir, kimse kalitesine bakmaz.

#14. icin Diffraksiyon konusuna bakmaniz lazim - en onemli optik kurallardandir. Arastirirsaniz, optik kanunlarla her diyaframda hangi kaliteye esdeger megapixel hesaplandigini gosteren, tablolar iceren bir cok kaynak gorebilirsiniz. NF'de bu konu ile ilgili 2 ayri topigim var - actigim konulardan gorebilirsiniz.

Bu arada fotografciligi, PC ekranini baz alarak dusunemezsiniz. 1-2 Mp fotograftan bir baski alindiginda sonuc her zaman husran olacaktir. Krop faktorunu, kadraji duzenlerken/yaklastirirken cope giden pixelleri unutmayin( Kuscularin, cektigi kadrajin bazi durumlarda sadece 1/4unu, 1/8ini kullanabilmeleri gibi ). 16, 24, 36 Mp makinalar bu sebeple var. Gidip diffraksiyon kayiplariyla elde edilen kaliteyi 2 Mpye dusururseniz ( ki f22'de filan olan odur ), hem emege yazik, hem ekipmana saygisizlik

#15. keskinlik, distorsiyon, kromatik aberration, diffraksiyon - artik ne varsa. Lens testlerinde gorulebilecegi uzere lensin en yuksek performans/kalite verdigi diyaframlar maximim acikligin 2 stop kadar uzeri biliyorsunuz.

#19. - Zorlar da oyle dusunurseniz tabi ki oyle ... Benim bahsettigim ayarlarin biribirine baglantisinin ogrenilmesi, birbirini goturen tersi secimler yapilmamasi. Gidip bosyere ortada gereksinim yok iken diyaframi 22'ye, hizi 1/4000e getirip sonucunda ISOnun tepelere cikartilmamasi.

#21. Kurtarici olmasina itirazim yok ama P seciminin ilerlemeye katkisi olmaz diyorum

#24. Maddenin gerisi okundugunda zaten anlatilanin o oldugu anlasililiyor. Dedigim gibi, kelime kelime zorlamissiniz, cikmayacak manalari cikarmak icin elinizden geleni yapmissiniz

#32. 2 stop az pozlama, evet. 2 stop fazla pozlama ise,unutun gitsin. Benim bahsettigim de, fazla pozlama sonucu olusan ISIK PATLAMALARI . 2-stop fazla pozlanmis, gokyuzunu, beyazlari patlatmissaniz, kurtarmaniz mumkun degil. 1/2 stop patlamis ise detaylar gitmistir, geri gelmez. Digital pozlamanin esasinin kadrajin en aydinlik kismina gore ( highlights )olma sebebi budur. Koyu alanlari kayiplara katlanarak geri getirebilirsiniz ama patlamis beyazlarin telafisi yok ...

Biraz uzun oldu ama epeydir yazmamistim, ona sayalim Dedigim gibi, yanlis anlamalari, cikan zorlama anlamlari izaha calistim. Genelde tavsiyelerimin kendi tarzim ( manzara ) fotograflara daha cok uydugunun ( ISO, diyafram, detay, AF takintilari ) farkindayim.




#paperman' tarafından 22.01.2015 09:40:29 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 22 Ocak 2015, 05:12 - İp: 154.***.**8.120
tuncaycoskun
tuncaycoskun
üye
(Amatör)
İstanbul

Hocam, sizin bakış açınızla benimkisi biraz farklı, ki bu çok normal. Benim dediğim yeni başlayan biri için teknik ayarlardan çok estetik ve kompozisyon gibi bilgilerin gerekli olduğu. Malesef ben de ilk başladığımda hemen teknik konuları öğrenmeye çabaladığım için bir süre sonra baktım istediğim hiçbir şeyi çekememiştim. Sonra sil baştan başlamak zorunda kaldım. Bütün teknik detayları bir kenara atıp ne çektiğime yoğunlaştım. Bunun için P moduna şükrediyorum (ki hemen her makinede artık bu modda bile diyafram veya enstantane değiştirmek bir tüşla mümkün). Sizi düşüncelerinizden dolayı suçlayamam, tamamen tercih meselesidir bir şeyin hangi yolla öğrenilip öğrenilmeyeceği ama bendeki acı tecrübe sonucunda benim naçizane yeni başlayanlara tavsiyem yazımda değindiğim ilk üç maddemle başlamaları. Yazınız çok faydalı, başta da söyledim, belli bir seviyeden sonra sürekli gözden geçirilmesi gereken konular içeriyor. Kendinizi eline ilk defa makine almış birinin yerine koyun ve ilk okuduğu yazı sizinki olsun, korkmaz mısınız? Ya ben bunları bilmezsem çekemeyecek miyim şimdi demez misiniz? Bunların bir çoğunu kavrayabilmek için zaman gerekmiyor mu sizce de? En üst düzeyde teknik bilgiye sahip bir fotoğrafçı için bu bilgilerden öteye daha ne bilmesi gerekiyor?
Bahsettiğim kalabıklık konusu kişiden kişiye değişir demek istedim. Eminönü'nde fotoğraf makinesini eline ilk defa alan bir tiyatrocu düşünelim. Kalabalıklığın içindeki ritmi veya sahneyi çekebilme ihtimali yüksektir. Rastgele çekin kalabalığı demedim. Gözden göze değişir ve böyle bir kısıtlama olamaz, olmamalı dedim. Örnekler çoğaltılabilir. Kalabalık içinde farklılıkları yakalayan daha fotoğraf bile çekmeyen nice insanlar var.
Güneş-gölge konusu; yeni başlayanlara gidin en yumuşak ışığı bulun, onun dışındakileri şimdilik boşverin, nasıl olsa sonrasında öğrenirsiniz gibi bir şey demişsiniz. Kesinlikle katılmıyorum. Eminim ki siz bile bu konuları öğrenene kadar belli bir emek ve zaman harcamışsınızdır.
Işık patlamaları konusunda siz benden daha iyi bilirsiniz, dijital geldi, zorluk başladı. Eminim analog zamanında siz bile dikkat etmediniz yıllarca; şayet en adi filmlerin bile günümüz sensörlerine göre detay alması daha fazla.
Gözlerin kapalı olması etkisine göre değişir dedim. Aradan kelime çıkarmaya zorlamadım. Vesikalık çekiyorsanız o ayrı tabi.
Iso konusunda benim ne dediğimin gayet açık olduğunu düşünüyorum. Konuya göre de kalitenin zamanla seçilebileceğini yazmışım.
Şahsen ben tecrübesizliğimden eskiden tüm fotoğrafları en iyi kalitede yüklüyorken, artık yüklediğim en büyük boyut 800*1200, yani 1MP bile etmez! Baskı içinse A4 boyutuna 200dpi sanırım 2-3 MP civarıdır. Hesabını çok iyi anlayıp ilgilenmesem de insan gözünün gördüğü çözünürlükle ilgili olduğu için bu boyutlar için 36MP ile 3MP arasında hiçbir fark olmadığını biliyorum. Tamamen bir uzmanlık konusu ve ben çok az kıyısından köşesinden biliyorum ama en azından küçük boyutlarda kolay kolay hüsrana kimse uğramaz. Bu arada kroplama konusunda yorum yapmak istemiyorum, şahsen kanaatim %10dan fazlası izleyiciye saygısızlık. Yeni başlayan birine al 36MP makine, şöyle güzel lensi de taktın mı zaten ciddi kropladığında bile kimse anlamıyor, her türlü fotoğraf çekersin olmuş sizinki, kusura bakmayın. Makinelere niye saygı gösterelim ki? Göz ve kalp yoksa üç kuruş etmez o makineler.
Aralarda geçen maddelere değinmiyorum. Benim de sizin de ne demek istediğiniz ortada.
P modu çok ilerletir çok. İlk başlayanlar için idealdir hatta. Zamanla diğer modlar öğrenilir, kim kendine ne uygunsa ona göre pozlamasını yapmaya başlar. Fotomuhabir bir ağabeyin bana öğütüdür: "P modu = Profesyonel Modu"...
24.Maddede böyle bir anlam yok. Açık yazmamışsınız ben de sordum. Yanlış anlamayın lütfen.
Pozlandırmanın aydınlık bölgeye göre yapılması konusunda; bu durumda eksik pozlanmış bir fotoğrafınızdaki gölgeleri program yardımıyla geri getirmeye çalışırsınız. Dolayısıyla o bölgelerde, hatta az pozlanmış diğer bölgelerin tamamında gürültü artar. İlk söylediğiniz isoyu en düşük seviyede tutun kısmıyla çeliştiği için takdiri size bırakıyorum...Yalnız pozlanan aydınlık bölgenin poz değerine göre getirilebilecek detay miktarı değişkendir. Bazen 1/2 stop bile geri getiremezkan, bazen 2 stop da rahatlıkla geri getirir. Benim dediğim pozlamayı her ikisini de göze alarak doğru yapmaya çalışmak.
Ne diyorduk, yeni başlayanlara... Bu kadar detaydan sonra yeni başlayanlar kaçmış gitmiştir bile! Neyse ki benim için tekrar gözden geçirme adına faydalı oldu diyebilirim.
Saygılar,

 

Tarih: 22 Ocak 2015, 10:43 - İp: 88.***.**6.202
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Evet, gorusler epey farkli...Ve sonuca varmayacak tartismalara girmektense, Mp ile ilgili teknik 1-2 bilgi verecektim ama bir konuyu yazmadan edemeyecegim.

Benim dediğim yeni başlayan biri için teknik ayarlardan çok estetik ve kompozisyon gibi bilgilerin gerekli olduğu ...Malesef ben de ilk başladığımda hemen teknik konuları öğrenmeye çabaladığım için bir süre sonra baktım istediğim hiçbir şeyi çekememiştim. Sonra sil baştan başlamak zorunda kaldım. Bütün teknik detayları bir kenara atıp ne çektiğime yoğunlaştım

Kompozisyonu sadece kadrajlamak olarak dusunmussunuz... Yani makinayi cevirdiniz, kadraji begendiniz, P modunda dugmeye bastiniz - tamam mi, bitti mi ?. Alan derinliginin veya sigliginin yok mu onemi - bize nasil gostereceksiniz neyi gormemizi istediginizi ? O model nasil nasil on plana cikarilacak, arkasi nasil flulastirilacak ? Diyaframin alan sigligina etkisi bilinmeden o fotograf nasil kotarilacak ? AF inceliklerini bilinmeden nereye/nasil fokus yaptirilacak ? Hareket hissi isteniyorsa ( veya aksine hareket dondurulacaksa) , hangi perde hizi gerektigi bilinmeden o kompozisyon nasil aktarilacak? Kompozisyon bunlarin butunu degil mi... Bakalim makina oyle kendiliginden gozunuzun gordugunu fotografa aktariyor mu?

Perde hizi/AF/ISO/diyafram gibi cok basit 3-5 teknik ayari ogrenmek 2 gun veya olmadi 1 hafta sursun. Hangi vakti bosa harcamis olacaksiniz ? Ote yandan kompozisyonu ogrenmek bir omur... Makinaya istediginizi yaptirmayi bilmeden cekilen fotograflarda yakalanan basari da olsa olsa tesadufi olabilir.

Mp konusuna gelirsek ... Kendi ilgi alaniniz belki sadece o kadarla sinirli diye fotografciligi PC ekraninda gorundugu kadari ile degerlendiriyorsunuz. ( Gerci 4k ekranlar/TVler geldi/geliyor biliyorsunuz 8Mp gosteren ! ) . Ciddi bir fotografci icin PC ekrani kalitesi esas teskil edemez ( yoksa niye 24/36 Mp'de ceksinler ? ) Ben sadece hobi fotografcisi olsam bile, tum begendigim fotograflarin 20x30, 30x40 buyuk boy baskisini alirim. Belki siz de ilerde almaya baslayacaksiniz.

Baskı içinse A4 boyutuna 200dpi sanırım 2-3 MP civarıdır.

8.3x11.7inchx200x200 = 3.9 Mp - o da 200 dpi gibi baski icin minimal bir kaliteyi esas alirsak. Cogu fotografci icin optimum 300 dpi'den hesaplarsaniz , neredeyse 9 Mp'ye dayanirsiniz .

Sagdan/soldan PC ekran boyutunda ( 30x20cm diyelim ) 1.5'sar cm, ustten/alltan 1'er cm krop yapsaniz ( ki kose kararma/bozulmalari icin minimum - lutfen onu da yapmiyorum demeyin ). Bu minimal krop bile, toplam pixel sayisinda size %19-%20 kaybettirir. Bu da hesaba katildiginda, A4 boyutunda iyi bir baski kalitesi icin 11Mp gibi bir gereksinime gerek duyarsiniz. ( 200 dpi'de neredeyse 5Mp'ye )

Bunun daha istenirse altin noktaya biraz kaydirmasi, fazlaliklarin elenmesi, kuscular/vahsi hayat/spor fotografcilari icin yakinlastirma vs icin ilave kropu var. O sebeple yuksek Mp makinalara ihtiyac duyuluyor - pixellerin tamami baskiya aktarilacagindan degil.

çok iyi anlayıp ilgilenmesem de insan gözünün gördüğü çözünürlükle ilgili olduğu için bu boyutlar için 36MP ile 3MP arasında hiçbir fark olmadığını biliyorum.

Ben gorurum diyecegim Mesafeye de bagimli tabi. 1 metreden veya belki 50cm'den baktiginizda gormeyebilir, 25 cm'den baktiginizda gorebilirsiniz.

Bir de P modu tavsiye eden muhabir arkadasiniz alinmasin ama, onlarin yaptigi fotografcilikla, ne hobi ne de artistik /moda /manzara vs herhangi bir fotografciligin alakasi var . Muhabirin yaptigi haberi aktarmak ; diger branslardaki gibi mukemmeliyet/kalite pesinde degiller.. Fotograf yeter ki ciksin - gerisi onemli degil ( Coskun Aral gibi savas muhabirlerinden bahsetmiyorum - anlamissinizdir eminim )

#paperman' tarafından 24.01.2015 07:37:29 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 24 Ocak 2015, 04:28 - İp: 154.***.**8.120
tuncaycoskun
tuncaycoskun
üye
(Amatör)
İstanbul

Tekrar merhaba Uğur Bey,
Bir haftada teknikler öğrenilebiliyorsa ben daha yolun başındayken vazgeçeyim öyleyse. Herkes bir haftada öğrensin fotoğrafçı olsun da görelim neler olduğunu...
Kompozisyon evet bir ömür sürer ama benim ne demek istediğimi sanırım daha ilk yazımda anlattım. Neyi neden beğendiğimizi, neden çekmek istediğimizi bilmeden, düşünmeden ha tekniğini bir çırpıda öğrenivermişsiniz ha baskı alabilecek seviyeye gelmişsiniz, ne farkeder? Sadece kadrajlamak olarak algıladığımı da nereden çıkardınız? Bu kadar basit olmadığını da defalarca belirtmeme rağmen! Çok alındım doğrusu... Yine tekrarlıyorum, P Modunda bu bahsettiğiniz kontrollerin tamamı var, çoğu makinede de tek tuşla değiştirilebiliyor. Ya siz keşfetmediniz ya da zaten kullanmayı reddettiğiniz için önemsemediniz. Foto muhabirlerinin birkaç tanesi dışında estetiğine bakmadan çektiklerini yazmışsınız, o da çok ilginç. Bunun ne tartışmasına girecek bilgi seviyesindeyim, ne de görüşünüzün herhangi bir yerine katılabilecek durumdayım.
Tavsiyeler yeni başlayanlar içindi ama bu kaçıcı yazınız, halen bol bol kroplamayı, yüksek Mp'leri yazıyorsunuz. Baskı konusunda hesap yapmadım, standart herkesin elinde bulundurduğu PCler için yazdım. 1Mp genel anlamda yeterlidir. Baskıda da A4 için 3-4Mp boyutları gayet yeterli sizin de bahsettiğiniz gibi, ben hesaplamadığım için 1Mp düşük yazmışım
Sadede gelirsek, alan derinliği, hareket konusu vs sizin üzerinde durduğunuz konular önemli değil demiyorum. Bunların konuya göre, bakış açısına göre nasıl sağlanabileceğinin öğrenilmesi bir süreçtir diyorum (hem de ömrün bile yetmeyeceği bir süreç). Başka fotoğraflara bakarak, bol bol deneyerek öğrenilir. Kendinize göre bir disiplin edinirsiniz bu süreci kısaltmak için. Sizin yazdıklarınız (kroplama, pozlamada highlighta göre pozlama, konudan çok tekniğine yoğunlaşma, görüntü kalitesi ve netliğin konuda anlatmak istediğinizin önüne geçmesi vs...) bu kendimce kurduğum disipline 180 derece zıt olduğu için anlaşamadık sizinle. Herkesin görüşü kendince farklı olabilir ama konunuz tavsiye niteliğinde olunca yalnızca kendi görüşümü belirtmek istedim. Doğru veya yanlış bulursunuz, size kalmış...
İyi haftasonları dilerim,

 

Tarih: 24 Ocak 2015, 09:18 - İp: 88.***.**6.202
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

P Modunda bu bahsettiğiniz kontrollerin tamamı var, çoğu makinede de tek tuşla değiştirilebiliyor. Ya siz keşfetmediniz ya da zaten kullanmayı reddettiğiniz için önemsemediniz

Anlamadim ...Yani, diyaframla alan derinligi baglantisini, nasil sig bir goruntu elde edecegini, hangi perde hizi ile aksiyonu donduracagini/hangi hizla hareket hissini yansitacagini, istedigi alan derinligi icin nereye fokus yapmasi gerektigini BILMEYEN biri bile, P modunda ayar tekerlegini cevirerek sonuca ulasir mi diyorsunuz ?

P modunda ayarlarin DEGISTIRILEBILIR olmasi mi saglayacak bunu ?

 

Tarih: 24 Ocak 2015, 10:01 - İp: 154.***.**8.120
tuncaycoskun
tuncaycoskun
üye
(Amatör)
İstanbul

Hayır onu demiyorum...
P modunda bile bu ayarları değiştirebilme imkanının olduğunu söylüyorum. Nasıl ve neye göre değiştirip değiştirilmeyeceğine zaman ve tecrübe lazım diyorum. Mesela av veya s modundan (hatta poz telafisini de yaptıktan sonra m modundan) ne farkı var bu durumda diyorum. Nereye fokuslanması gerektiği hangi modu kullanırsanız kullanın aynı şey değil mi?

 

Tarih: 24 Ocak 2015, 10:24 - İp: 88.***.**6.202
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Iyi ama, bu konuyu tartismamizin sebebi sizin fotografciliga kompozisyonla baslanmasi gerektigi ve P modu sayesinde bahsettigim teknik ayarlari ( fokus teknigi dahil - P modu ile alakasi yok ) bilmeye gerek kalmadan, o kompozisyonlarin kurulabilecegini soylemeniz degil mi ?

 

Tarih: 24 Ocak 2015, 17:13 - İp: 154.***.**8.120
Sayfa(lar): 1 |...| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
elif.nur.ozer
1
638
05 May. 2019, 15:48
mete007
miratcenk
0
411
24 Nis. 2019, 22:41
miratcenk
ahmet4137
1
1175
13 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip
sh7rk
3
3201
22 Eyl. 2018, 01:01
the_photgrpher
turk video
2
2683
02 May. 2018, 14:33
turk video
prodersler
0
565
05 Nis. 2018, 12:34
zbkdygn
» Fotoğrafça
Sensör Boyutu Ve Makro Çekime Etkileri
gaijinSENSÖR BOYUTLARI VE MAKRO ÇEKİM      Bilindiği üzere piyasada farklı sensör boyutlarında ve farklı türlerde makineler satılmakta.   herkesin anlayabilecegi basitlikte bu sensörler boyutları ve fotoğrafa etkileri konusunda kısaca bilgi verip,daha sonra makro çekim ile il...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
sezgin72, yasarsah, tatli, peliiin, (4)