paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
Cevapla
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

VC olmayan Tamron 17-50mm, tum diyaframlarda VC'li olandan daha keskin; fark acik diyaframlarda/kenarlarda %20'ye bile ulasiyor ki ( hatta 24mm'deki acik diyaframlarda %30 ! ) gercekten buyuk bir fark.

Distorsiyon da, VC olmayanda daha az.

Ben VC olmayan model derim. Titremeyi, yuksek perde hizi/monopod/tripod ile onlemeniz mumkun ama lensin veremedigi keskinligi telafi edemezsiniz.

 

Tarih: 20 Ağustos 2012, 17:49 - İp: 96.***.**5.17
safrantalya
safrantalya
üye
(Meraklı)
Antalya

Tekrar teşekkürler vermiş olduğunuz bilgiler ve tavsiyeniz için..

 

Tarih: 25 Ağustos 2012, 04:10 - İp: 173.***.**1.206
burhan_y
burhan_y
üye
(Amatör)
İstanbul

teşekkürler çok faydalı bir yazı.

 

Tarih: 25 Ağustos 2012, 23:25 - İp: 88.***.**7.131
gokhan_tan
gokhan_tan
üye
(Amatör)
İstanbul

Paperman üstadım. Eline yüreğine gönlüne sağlık. Çok faydalı bilgiler.

 

Tarih: 12 Eylül 2012, 14:34 - İp: 95.***.**6.205
platapark
platapark
üye
(Stüdyo Fotoğrafçısı)
Ankara

umarım bu yazılanlardan bazı arkadaşlarımız bir şeyler kapar.
yukarıdaki 33 madde ve çoğaltılabilecek bir çok konu yüzünden Bu sektörden ekmek yiyen para kazanan piyasada tutunmaya çalışan vergisini veren bir çok emektar arkadaşımızın hakkını gasp ediyorsunuz. bizim gözümüzde eline bir makine alıp birde bilgisayarda saçmalıklar yaparak sektör içine giriyorsunuz kendinize değil bizlere zarar veriyorsunuz. kurunun yanında yaş olanları da yakıyorsunuz. fotoğrafçılığa katkınız bundan ibaret malesef..
lütfen daha dikkat...

 

Tarih: 23 Eylül 2012, 19:10 - İp: 88.***.**2.29
kascioglu
kascioglu
üye
(Doğa Fotoğrafçısı)
Van

Hocam selamlar.
Aşağıda yazılan yorum ilgimi çokça çekti. Ben de bir iki satır yazmak istedim arkadaşıma.
Ben de fotoğraf sektöründe 30 yılını geçirmiş vergi mükellefi ve gazeteci olarak kısa ve öz olarak;
1)Ülkemizde fotoğrafçılıktan ekmeğini kazananlar babadan oğula tekke uslü olarak bas-çek mantığında yetişmiş ve geneli teknoloji dışında kalmış ,sadece gemiyi kurtarmak adına baskı teknolojilerini değiştirmek zorunda kalmışlar.
2)Kimi ve ayakta kalan sektör temsilcileri ise bilimi,teknolojiyi ve kendileri iyi yetiştirmiş ve takip etmiş kişilerdir.
3)Kendi mesleklerini teknolji ile takip eden bu kişiler çevreleri ile iyi iletişim içinde olup çok daha fazla müşteri ve dostluk kurmuş, dolayısı ile hem hoca hem lider hem bilge olmuş ve öğrenmenin yanında öğretici olmanın da hazına varmışlar hatta kazançları kat kat artmıştır.
4) Ben Uğur hocamın birçok eleştiri ve övgülerine nasiplenmiş kişilerden olarak kendisini saygıyla selamlıyorum.Bilgilerini bizimle paylaştığı için kendilerine şükranlarımı sunuyorum.

 

Tarih: 3 Kasım 2012, 19:59 - İp: 78.***.**8.25
mcekci
mcekci
üye
(Amatör)
İzmir

Yazılarınızı severek takip ediyor ve faydalanıyorum.verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkürler.sağlıkla kalın.

 

Tarih: 8 Kasım 2012, 22:00 - İp: 78.***.**0.249
altunal
altunal
üye
(Meraklı)
İçel

dslr-like makinem var. hs25. gün ışığında kendimce çok güzel fotoğraflar çekiyorum fakat gece enstantane değerinin yüksek olması gereken hareketli konularda iso değerini 800 den yukarı çıkarmazsam ve ya flaş kullanmazsam net fotolar çekemiyorum. enstantaneyi yükseltince karanlık çıkıyor, isoyu artırınca kalite çok düşüyor. örnek vermek gerekir ise gün ışığında uçan kuşu ,kanatlarını detayları ile çekebiliyorum ama ışık azalınca olmuyor. bu konuda yapabileceğim bişeyler varsa ve paylaşırsanız sevinirim.

#altunal' tarafından 10.11.2012 23:41:22 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 10 Kasım 2012, 23:39 - İp: 178.***.**5.60
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yok, fotografta her sey isiga bagli. Az isikta uzun pozlama imkaniniz yoksa yuksek ISO ve onun getirdigi dusuk kaliteye mahkumsunuz. Sizinki gibi kucuk sensorlu makinalarda bu daha buyuk problem - ISO 200 uzeri bile ISO gurultusu cok fazla olabiliyor.

Iyi sonuclar icin yapabileceginiz tek sey cekimlerinizde secici olmak, ideal isik sartlarinda fotograf cekmek. Her kadraj, her isikta cekilir diye bir kural yok. Makinanizin limitlerini bilip, aksamlari ucan kusu / kosan adami cekmeyeceksiniz

 

Tarih: 11 Kasım 2012, 08:09 - İp: 96.***.**5.17
altunal
altunal
üye
(Meraklı)
İçel

Öncelikle cevabınıza teşekkür ederim...Gece cekimlerini, gündüz kadar net cekebilen makineler var mıdır, onerebileceginiz markalar ve modellerini yazabilirmisiniz.( hareketli konularin cekimi icin)
Ayrıca belirtmeliyimki hs25 ten gün ışığındaki her çekiminden gece ise hareketsiz konularin cekiminden gayet memnunum...

 

Tarih: 11 Kasım 2012, 22:18 - İp: 178.***.**5.60
Sayfa(lar): 1 |...| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | ...| 22

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
elif.nur.ozer
1
707
05 May. 2019, 15:48
mete007
miratcenk
0
472
24 Nis. 2019, 22:41
miratcenk
ahmet4137
1
1249
13 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip
sh7rk
3
3283
22 Eyl. 2018, 01:01
the_photgrpher
turk video
2
2735
02 May. 2018, 14:33
turk video
prodersler
0
606
05 Nis. 2018, 12:34
zbkdygn
Düğün Hikayesi
» Fotoğrafça
Pentax Ve Nikon Perde Sayısı Öğrenme
t_yamanPerde Sayısı (çekim sayısı, shutter count, actuation count) bir fotoğraf makinesinin durumu hakkında bilgi veren, otomobillerdeki "kilometre" kriterine karşılık gelen veridir. Özellikle ikinci el makine alımında, makinenin ne kadar çok kullanıldığını anlamanın en temel verilerindendir. Ancak perde s...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
tatli, (1)