paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Gunduz cektigi performansta/kalitede, gece veya 7-8 stop az isikta da ayni sekilde cekebilen makina yok.

Fakat :

- Sizin makinanizin (HS25) gunduz cektigi kalitede cok daha az isikta cekebilen

- Sizin makinanizin ISO 400-800'de verdigi kaliteyi, 7-8 stop daha az isikta ISO 51,200-102,400 gibi degerlerde verebilen

Nikon D3s/D4 - Canon 1dM4 gibi $5,000-6,000lik profesyonel DSLRler/muhabir makinalari mevcut.

$500-600'den baslayan fiyatlarla alabileceginiz her DSLR de, HS25'den 4 kat buyuk sensoruyle, ISO gurultusunde 3-4 stop fark yaratacaktir. ( Yani HS25de ISO400'de aldiginiz sonucu, 3-4 kati az isikta, neredeyse ISO 3200'de bir DSLR ile almaniz mumkun )

 

Tarih: 11 Kasım 2012, 22:50 - İp: 96.***.**5.17
altunal
altunal (üye)
İçel / Meraklı

Tesekkur ederim...

 

Tarih: 11 Kasım 2012, 23:09 - İp: 178.***.**5.60
kaserian
kaserian (üye)
Kayseri / Profesyonel Fotoğrafçı

bu güzel hatırlatmalarınız için çok tşk ederim

 

Tarih: 21 Kasım 2012, 08:47 - İp: 88.***.**5.213
hardwrestler
hardwrestler (üye)
Şanlıurfa / Amatör

bilgilendirici bir yazı yazmışsınız ama kalabalık yerlerden kastınızı tam anlamadım aman oluyorki urfa gibibir yerde kalabalık olmadan çekmek imkansız oluyor.teşekkürler.

 

Tarih: 25 Aralık 2012, 19:27 - İp: 95.***.**6.166
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Genelde anlamli/kuvvetli fotograflar sade kadrajlardan cikar. Ana objenin / modelin olmadigi kalabalik insan grubu fotograflari - bir de oldugu gibi karsidan alan derinligi/aci vs dusunulmeden cekildiginde ortaya anlamsiz/goz yorucu fotograflar cikiyor. Anlatmak istedigim bu.

Illa her fotograf, her kadraj cekilmek zorunda degil. Etraf cok kalabaliksa ve degisik kadrajlarla/alan sigligi ile objeyi o kalabaliktan izole edemiyorsaniz , cekmezsiniz o fotografi - baska yerlere yonelirsiniz , olur biter ... Ya da cekersiniz ama bilirsiniz ki o fotograf istediginiz etkide/vurguda olmayacak ...

 

Tarih: 25 Aralık 2012, 20:55 - İp: 96.***.**5.17
trombone
trombone (üye)
Edirne / Amatör

herşeyi unutup, sil baştan kendme göre numaralandırıyorum yazdıklarını usta...
saygılar...

 

Tarih: 8 Ocak 2013, 22:48 - İp: 88.***.**6.112
kuuzey
kuuzey (üye)
İstanbul / Amatör

Teşekkürler paperman bey,yazınız epey toparlayıcı oluyor.Lütfen devam.

 

Tarih: 11 Ocak 2013, 19:15 - İp: 176.***.**5.113
nevdet
nevdet (üye)
İstanbul / Amatör

yapıcı tavsiyeleriniz için teşekür ederim takipcinizm ama tecrübe olarak yeni başlayanlar için herşeyin fotoğrafını çekmek normal değilmi bence bunları bırakmak için iki yıl geçmesi gerekmezmi birde nikon kullanıcısı olarak ıso yu ayarlama yapmaya gerek yokmu auto yapsak yeterlimi saygılar

 

Tarih: 12 Ocak 2013, 13:54 - İp: 88.***.**5.199
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Cekmesine cekin sonucta bedava - yerdeki terligi, balkondaki supurgeyi, aynadan kendinizi cekmek , makina ilk alindiginda biraz tanimak icin yapilan seyler. O kadarina da itirazim yok tabi. Demek istedigim - makinayi alali haftalar/aylar olmus, menu/ayarlar ogrenilmis , hala bu tip cekimler ugrasmak vakit kaybi. Fotografik degeri olacak kadrajlara yonelinmeli, ugrasilmali,sartlar zorlanmali.

Auto ISO cok yararli ve kullanmanizi tavsiye ederim. Fakat Auto ISO kullanimini Nikon her gun yeni makinalarda biraz komplikelestiriyor. Auto ISOnun mantigini, nasil calistigini, flashli cekimlerde nasil davrandigini, manuel cekimlerde neyi degistirdigini, minimum perde hizini/ devreye girecegi araligi, ust limitleri - bunlari cok iyi kavramaniz ve belirlemeniz lazim. Maalesef kullanici klavuzlari genelde calisma mantigini pek anlatmiyor - ustelik her modelde farklar olabiliyor. Okuyun, gerekirse forumda sorarak ogrenin.

 

Tarih: 12 Ocak 2013, 23:17 - İp: 96.***.**5.17
cizreweb
cizreweb (üye)
Şırnak / Amatör

Abi Teşekkür ederim Çok Açıklayıcı oldu Abicim Nikon D7000 18-105 objektif kullanmaktayım.Nasıl bir makina sizce bana bilgi veya bu makina ilgili ipuçları veya bilgi varmı?

 

Tarih: 13 Ocak 2013, 04:44 - İp: 78.***.**1.126