paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
Cevapla
afi
afi
üye
(Meraklı)
Istanbul

ELLERİN DERT GÖRMESİN BİZLERE IŞIK OLMAYA DEVAM EDİN SAYGILARIM İLE

 

Tarih: 8 Eylül 2013, 13:56 - İp: 78.***.**2.233
aslanciftci
aslanciftci
üye
(Meraklı)
Antalya

paperman usta birde şu konuya değinseniz, ben bu foruma yeni katıldım ve bir şey fark ettim, kimse yüklediği fotoğrafın altına açıklama yapmıyor. Sizi dinlerler bu konuyu da gündeme getirmenizi isterim.

 

Tarih: 21 Kasım 2013, 18:34 - İp: 176.***.**3.234
nikonfili
nikonfili
üye
(Amatör)
Yurtdışı

çoğuna katılıyorum ancak katılmadığım noktalar var:

1. madde, her gördüğümüz şeyi çekmezsek nasıl kadraj kompozisyon çalışacak bu acemiler herkes amsterdamda katedral çekme şansına sahip değil ki. pidecide miyavlarken çektiğim kedi fotoğrafım 500px.com o günün en popüler fotosu seçildi. ayrıca saksı çekin abicim mis gibi objedir saksılar.

5. madde ışığın dengeli olduğu yer önerilip zor şartlardan kaçının denmiş. yüzme derin yerde öğrenilir. belki foto güzel çıkmaz ama hatalarımızı kendimiz görüp düzeltme şansımız olur. makinede dinamik aralık düzeltme imkanı var onu kullanın.

7. madde 5. madde ile aynı.

8. madde her yanıp sönen haylayta kanıp silmeyin fotoyu. evde bi daha bakın belki cropla kesilip atılan bir yerdir.

13. madde. iso 400 kalubelada kaldı. şimdi 1600 e kadar nefis fotolar çekiliyor. ayrıca nr diye bişi var makinede.

14. maddede f16 ve üzeri kullanmayın denmiş. ama 10. maddede güneşli f16 kuralı övülmüş. hayatımda f9 un üzerine çok nadir çıktım ki çoğu çekimi de dışarda güneşte yaparım. diyaframı çok kısarsanız difraksiyon olur f9 u mümkün olduğunca aşmamak lazım.

15. eşek yükü para verip 1,4 lens alıcaz onuda 2.2 de kullancaz öyle mi, yapmayın bunu..

16. keskinlik arayışı acemi iken olur. kenarlar zayıftır doğru ama siz zaten kompozisyonu oluşturuken dikkat edilecek noktayı 1/3 e oturttunuz. bırakın kenarlar biraz zayıf olsun göz orayı algılamaaz bile


#kesim00' tarafından 25.12.2013 14:04:39 tarihinde düzenlendi.


#kesim00' tarafından 25.12.2013 14:06:01 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 25 Aralık 2013, 13:07 - İp: 151.***.**2.69
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yazinin basligina dikkat etmek, ilk 3 paragrafi iyi okumak lazim. Yazi sadece fotografciliga yeni baslayanlar, makinasini dun/gecen hafta/gecen ay alanlar icin. Sizin seviyenizdeki biri 3-5 maddeye degil, coguna karsi cikabilir. Aslinda burada kesmem lazim ama yine de belirtilenlere degineyim - cogu eksik okumaktan kaynaklanmis gibi.

1. Haklilik payi yok degil ...Bu konuya 5.sayfada degindim. Bahsettigim ilk heves ne gorulurse cekilmesi degil. Galeride o gunlerde her sayfada 7-8 tane uyuyan kedi/kopek/balkondaki terlik-bos saksi-anten/aynadan self-portrait gorulmesi uzerine ekledigim bir madde idi. Cekin ama galeriye eklemeyine bagladik .

5. Makinayi eline yeni yeni almislardan bahsediyoruz...Once kolay kosullarda dogru durust pozlamayi, dogru isik sartlarini bulmayi bir ogrensinler - gerisini nasil olsa sonra deneyecekler.

7. Degil...Ters isik dengesiz isiktir ama her dengesiz isik, ters isik degildir. Isik kaynagi arkanizdayken bile, guneste parlayan beyaz bir yelkenli, koyu renk takimin icindeki beyaz bir gomlek, guneste parlayan karli bir tepe / patlamis beyaz bir bulut dengesiz isik ornekleridir. Yuzun yarisinin guneste, yarisinin golgede kalmasi bile bazen kadrajin tamaminin dogru pozlanmasini imkansiz kilan dengesiz isik durumlari yaratir.

8. Eh artik, o kadarini da akil etsinler Madde zaten highlights ozelligi ile ilgili, elemekle degil .

13. Madde aksam uzun pozlamalariya ilgili; genel yuksek ISO cekimleriyle / az isik cekimiyle degil ... ISO 1600'de aksam uzun pozlamaniz oldugunu , olmasini savunabileceginizi sanmiyorum. Uzun pozlamanin sebebi zaten yuksek ISO'dan kacinmak.

14. Madde 10'da neden gunesli16 kuralini ogrenin dedigimi aciklamisim ... Gunesli16 kuralini bilmek gunesli havada f16'da cekmek degil. Ben de guneste f16'da cekin demiyorum; o havada f16 1/125 ISO 100'e denk gelen ( aslinda plajda f22'den baslar ) ve azalan isiga gore degisecek skalayi ogrenin diyorum. Gunesli havanin f16 - 1/125'e denk geldigini bilen, ayni mantikla bulutlu havaya, golgeye vs gore de pozlama yapma becerisini elde eder.

Bu arada ilgilenirseniz, diffraksiyon konusunda 2009 yilinda actigim 2 topik var ( birinde sanirim ornek fotolarin linki kaybolmus ).

TIKLAYIN

TIKLAYIN

15. Ilk cumleyi tam okumamissiniz ki kilit cumle o ... En acik diyaframi mecbur oldugunuzda ( isik yetmediginde ) veya ALAN SIGLIGI gerektiginde kullanin demisim. Kasit gidip bir manzaranin maximum acik diyaframla cekilmemesi, bosuna %20-%30 kayip yasanmamasi. Isik bolsa veya alan sigligi gerekmiyorsa, en acik diyaframlardan uzak durulmasi. Nikon 50mm f1.8 kullananlar, f1.8'deki mor sacaklanmayi, netlik kaybini iyi bilir - o miktarda alan sigligi gerekmiyorsa katlanilir gibi degildir. Ayni sekilde kit zoomlarin en acik diyaframlari ( f3.5 ) yine en kalitesiz goruntuyu verir - bunun tartismaya acik yonu var mi bilmiyorum.

16. Lensin neresinin keskin, neresinin zayif oldugunu bilmekten ne zarar gelecek anlamadim.

"keskinlik arayışı acemi iken olur."

Acemiligi atamadik o zaman - manzara fotograflarinda en onem verdigim konudur ... . Kompozisyon/kadraj elbette onemli ama keskinlik/netlik de olmazsa olmazlardan ...







#paperman' tarafından 26.12.2013 07:47:36 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 26 Aralık 2013, 01:44 - İp: 96.***.**5.17
nikonfili
nikonfili
üye
(Amatör)
Yurtdışı

acemilere yardım amaçlı derli toplu bir yazı olmuş. aslen ben de böyle bir makale yazdım başka bir sitede. yaklaşımınz ve yardımlarınız saygıdeğer. elinize sağlık.

eski filmli dönemlerde film yakmak banyo masrafı etmek ve sonucun kötü çıkması bir maliyettti. şimdilerde ise o maliyet nerede ise sıfır. ben de acemilere çekin çekebildiğiniz kadar , eliniz gözünüğz alışsın diyorum. lakin her fotoyu paylaşmak da doğru değil haklısınız.

bu da benim yazım..
belki sizin de eleştiriniz olur
http://yap-poz.com/acemiyim-ne-yapmaliyim/

 

Tarih: 26 Aralık 2013, 09:51 - İp: 151.***.**2.69
zeropain
zeropain
üye
(Amatör)
Sakarya

güzel bir özet yazı olmuş,ellerinize sağlık.

 

Tarih: 27 Aralık 2013, 14:21 - İp: 212.***.**5.168
iskampavya
iskampavya
üye
(Meraklı)
Istanbul

Emeginize saglik ugur bey.

 

Tarih: 3 Ocak 2014, 18:10 - İp: 88.***.**0.39
koray.mat
koray.mat
üye
(Amatör)
İzmir

Güzel bir çalışma olmuş. Teşekkürler

 

Tarih: 19 Şubat 2014, 17:02 - İp: 88.***.**7.76
byiqqo61
byiqqo61
üye
(Amatör)
Erzurum

abi süper bilgiler oldu teşekkürler

 

Tarih: 1 Nisan 2014, 11:22 - İp: 212.***.**0.74
anordinaryman
anordinaryman
üye
(Amatör)
Istanbul

Uzun ama hakikaten çok önemli bir açıklama olmuş. Fotoğrafa gönül verenlere çok faydalı olacağını düşünüyorum saygılar. Bir sorum olacak bu "güneşli f16" kuralını ilk sizden duydum bilgi yazarsanız sevinirim.

 

Tarih: 2 Nisan 2014, 16:19 - İp: 78.***.**8.167
Sayfa(lar): 1 |...| 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
elif.nur.ozer
1
545
05 May. 2019, 15:48
mete007
miratcenk
0
350
24 Nis. 2019, 22:41
miratcenk
ahmet4137
1
1120
13 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip
sh7rk
3
3097
22 Eyl. 2018, 01:01
the_photgrpher
turk video
2
2638
02 May. 2018, 14:33
turk video
prodersler
0
531
05 Nis. 2018, 12:34
zbkdygn
Fotoğrafçılar İçin Web Sitesi
» Fotoğrafça
Fotografçı Bencilliği
sado34Çektiği fotografın içindeki insanı, mekanı, doğayı bir obje olarak görmekten öteye gidemeyen, çektiği yeri bir başkasının çekmesini istemediği için yer bilgisi vermeyenlerin son zamanlarda daha da artması gerçekten üzücü.      Bu bencil davranışı en başta çektiği konuya, modele v...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
tatli, (1)