ocaklilar
ocaklilar (üye)
İstanbul / Amatör

Sony A100 : İlk İzlenimlerim.

Elimde; biri 28-80mm zoom, diğeri 50mm sabit, iki adet Minolta lensim bulunduğundan, bu makineyi sadece gövde olarak aldım. Lens seçimi konusunda kendime biraz daha zaman tanıdım.

Bu yazıyı, makineyle daha uzun bir süre geçirdikten sonra yazmayı arzu ederdim. 10-15 Ağustos tarihlerinde kısa bir Karadeniz turu yapacağımdan, ileride daha fazla detaya girebileceğimizi düşünerek şimdilik sadece ilk izlenimlerimi yazıyorum.

Fiyat olarak bütçeme, gövde yapısı olarak da elime iyi oturdu. Ele oturuş açısından; halen kullanmakta olduğum SLR olan, Minolta Dynax7?den pek bir fark hissetmedim.

Pil kapağı sağlam ve iyi kapanıyor. Kapak yanlışlıkla açılsa bile, bir kilit mekanizması sayesinde, pilin düşme ihtimali yok. Küçük, mavi bir mandalı iterek pili çıkartıyorsunuz. Pilin normal şarj süresi yaklaşık 3 saat, tam şarj için bu süreyi 1 saat kadar uzatmanız öneriliyor.

Vizörü gayet büyük ve rahat ama benim gibi gözlük kullananlar, her köşeyi aynı anda görmekte bir miktar zorlanabilirler.

2.5 inçlik LCD ekranı ilk bakışta göze çok büyükmüş gibi geliyor, hele daha önce daha küçük ekranlı bir makine kullanmışsanız. Gövde dikey konumda tutulduğunda, LCD üzerindeki bilgiler de dikey konuma dönüşüyor. Bu özellik de seçimli, yani istenildiğinde kapatılabiliyor. LCD görüntüsü, ayrıntılı veya büyütülmüş olarak ayarlanabileceği gibi istenildiğinde tamamen de kapatılabiliyor.

Gözünüz vizöre yaklaştığında, LCD ekranın otomatik olarak kapanma özelliğine ilaveten, otomatik netleme sistemi devreye giriyor ve deklanşöre yarım basılana kadar, netleme aşamasının büyük bir kısmı (veya tümü) tamamlanmış olduğundan, otomatik netleme çok kısa bir sürede yapılabiliyor. Bu fonksiyon seçimli, isterseniz kapatabiliyorsunuz. Bu özellik kapalıyken bile, otomatik netleme sisteminin çok hızlı olduğunu söylemeliyim.

Mod Kadranı ve Fonksiyon Kadranı metalik gri renkde tasarlanmış, onlar da siyah olsaydı daha mı güzel görünürdü diye düşünmeden edemedim.

Fonksiyon Kadranı bence çok güzel düşünülmüş ve çok işe yarıyor. Menüler içinde dolaşmaya gerek kalmadan, değiştirmek istenen ayarlara çok kısa zamanda ulaşmaya yarıyor.

Ayrıca, gövde üzerinde DOF Preview, yani alan derinliği önizleme düğmesi, kullanmak isteyenlerin hizmetinde.

Deklanşör düğmesinin, yarım basma ile tam basma kademelerinin arası bayağı açık. Bu, yarım basma ile tam basma arasındaki tereddütü ortadan kaldırıyor, kendinizden daha emin bir şekilde fotoğraf çekmenizi sağlıyor. Ayrıca, isterseniz, netlik yapılmadan fotoğraf çekilmesini engelleyebiliyorsunuz.

RAW, RAW+JPEG haricindeki JPEG çekimlerde boyut olarak L (10 MP), M (5.6 MP) ve S (2.5 MP) seçenekleri var.

Bulb modunda herhangi bir süre kısıtlaması yok, tam dolu bir pil ile yaklaşık 4 saat çekim yapılabileceği belirtilmiş.

Elle beyaz ayarı da dahil olmak üzere, programlanmış beyaz ayarlarına ilaveten, Kelvin değeri girilerek de beyaz ayarı yapmak mümkün.

Drive (sürücü) düğmesinin yeri iyi seçilmiş. Fonksiyon Kadranı dışında, sağ tarafta ayrı bir yerde konumlandırılmış olması büyük kolaylık sağlıyor. 2 saniyelik zaman ayarlı çekimde, gerçek Mirror Lock Up (MLU) yani çekimden 2 saniye önce aynanın kaldırılması özelliğinden de bahsetmeden geçmek olmaz.

Flaş kullanmak istendiğinde, flaşın el ile tutulup kaldırılması yeterli, ayrıca bir düğmeye basılması gerekmiyor. AF Assist Lamp, yani otomatik netleme destek ışığı, yaklaşık bir saniye süreyle flaştan gönderiliyor. Gerçek flaş ışığı kadar kuvvetli olmasa da, karanlık ortamlarda kısa süreli el feneri olarak kullanılabilir seviyede. Makinenin özelliklerini okuduğumda açıkçası bu hiç hoşuma gitmemişti. Birinci nedeni, karanlık ortamda netleme yapmak için flaşı kaldırmak zorunda olmak, ikincisi ise, bazı durumlarda fotoğrafı çekmeden önce flaştan gönderilen beyaz ışığın, fotoğrafı çekilecek canlıları, kırmızı ışıktan daha fazla rahatsız edebileceği idi. Çok fazla deneme yapmadan, otomatik netlemenin başarısını buna bağlamak istemesem de, kullanımda gördüm ki, bu ışık

Tarih: 9 Ağustos 2006, 04:02 - İp: 88.***.**9.107
merson
merson (üye)
Manisa / Amatör

Yansıma

 

Tarih: 26 Kasım 2007, 16:26 - İp: 88.***.**5.233
merhaz
merhaz (üye)
Şırnak / Amatör

mesut abi mrb..
abi a100 ve zeiss 16/80 aldıktan sonra bir daha görünmedin..nerelerdesin.senden bol bol fotograf bekliyoruz

#merhaz' tarafından 27.11.2007 00:08:21 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 27 Kasım 2007, 00:07 - İp: 88.***.**2.215
panctom
panctom (Objektif)
İzmir / Amatör

a_lam..

a100 ün LCD ekranı konusunda haklısın.
izmir kordon da fotoğraf çekerken bir turist geldi yanıma ve sanırım nikon d40 tı elindeki.. Aynı fotoyu çektik beraber..

onunki lcd ekran dehşet yanıyor adeta.. benimki ise cılız..

zaten farkındaydım. fotoları evde PC ye atınca şaşırmışımdır çok kez fotoğrafın güzelliğine.. LCD ekranda o canlılık yok..

#panctom' tarafından 27.11.2007 10:42:46 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 27 Kasım 2007, 03:39 - İp: 88.***.**6.167
merson
merson (üye)
Manisa / Amatör

Sevgili merhaz,
Makinayı aldığımdan beri 1 günlük dolaşmam oldu bu hafta sonu. Koca yaz elime almadım desem yeri. Belki bu sonbaharda çekebilirim fırsat olursa.

 

Tarih: 27 Kasım 2007, 09:44 - İp: 88.***.**3.63
erdenbay
erdenbay (üye)
Bursa / Doğa Fotoğrafçısı

@ a_lam.. ve @panctom.. arkadaşlar, A100 ün ayarlarında ekranın ışığını açma diye bir özelliği gözden kaçmış olabilirmi acaba? A100 üm şu an yok, sadece merak..







#erdenbay' tarafından 09.12.2007 01:02:20 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Aralık 2007, 01:01 - İp: 88.***.**9.38
merson
merson (üye)
Manisa / Amatör

Menude en sağda tamir anahtarı sembolündeki LCDbrightness ayarında değişklik yapabiliyorsunuz.

 

Tarih: 9 Aralık 2007, 11:52 - İp: 88.***.**6.192
merhaz
merhaz (üye)
Şırnak / Amatör

mesut abi fotograflar çok hoş..

 

Tarih: 12 Aralık 2007, 00:09 - İp: 88.***.**7.201
mfaslan
mfaslan (üye)
İstanbul / Amatör

merhaba,
kısa önincelemede şöyle denmiş:
"Gözünüz vizöre yaklaştığında, LCD ekranın otomatik olarak kapanma özelliğine ilaveten, otomatik netleme sistemi devreye giriyor ve deklanşöre yarım basılana kadar, netleme aşamasının büyük bir kısmı (veya tümü) tamamlanmış olduğundan, otomatik netleme çok kısa bir sürede yapılabiliyor. Bu fonksiyon seçimli, isterseniz kapatabiliyorsunuz. Bu özellik kapalıyken bile, otomatik netleme sisteminin çok hızlı olduğunu söylemeliyim."

kapatabildğimiz fonksiyon, gözümüzü vizöre getirince lcd'nin kapanması mı? yoksa otomatik netleme özelliğini mi devre dışı bırakabiliyoruz?

ben bir giriş seviye dslr almayı düşünüyorum, a100 de seçeneklerim arasında ama hiç elime almadım.
tereddütüm şundan, biz yarım deklanşör yaparak netleme yapabiliyor muyuz. yani tabi ki böyledir ama yine de otomatik netleme nasıl çalışır bilmediğimden sormak istedim.

mesela ben şu an kullandığım küçük kompakt makinemde, kadrajın ortasına objeyi alıp tek noktadan netledikten sonra, deklanşörü bırakmadan objeyi kadrajda istediğim yere getirip çekimi yapıyorum.

bir de netleme hızı diğer slr'lere göre nasıldır?

saygılar..

 

Tarih: 14 Ocak 2008, 13:40 - İp: 81.***.**2.44
antika
antika (üye)
İstanbul / Meraklı

Butun DSLRlar (A100 dahil) ayni sekilde calisirlar:

Vizorden bakarak yuksek kontrastli bir noktayi aktif AF sensorlerinden birinin uzerine denk getirirsiniz, denkansore yarim basarsiniz, makina fokuslar, sonra denklansor yarim basiliyken kadraji ayarlarsiniz, tam bastiginizda resim cekilir.

Simdi "aktif AF sensoru" de ne demek veya "hangilerinin aktif olacagini ben nereden bilecegim" gibi ulvi sorular takilacak akliniza, hemen izah edelim:

Makinanin AFsi 3 modda calisir:

1. Butun sensorler aktif. Bu modda makina 9, 10, artik makinanin cinsine gore kac tane sensor varsa (mesela Nikon D3'te 51 adet, A100 9 adet sanirim) onlardan hangisi veya hangileri en yuksek kontrastli noktayi yakalarsa, makinaya oraya fokuslanir.

Bu mod, en cok arka planin duz (mesela gokyuzu, asfalt yol, dumduz yesil cim futbol sahasi vs.) oldugu ve arada makinanin yanlis yere fokuslamasine sebep olacak nesenelerin (mesela agac dallari, elektrik direkleri veya tellerinin) olmadigi, konunun hizli hareket ettigi (mesela kuslar, arabalar, motorsikletler, futbolcular vs.) durumlarda seri bir sekilde fotograf cekilmesini saglar. Burada oncelik AF sensorunu konuya denk getirmek degil, kadrajdir.

2. Orta noktadan fokus: Kafesin arkasindaki kaplani bu modda ayarlarsiniz. Once ortadaki sensoru kafesin parmakliklarina denk gelmeyecek, tam kaplanin gozune denk gelecek sekilde ayarlarsiniz, sonra da kadraji ayarlayip cekersiniz. Ortadaki sensor cogunlukla makinanin en hassa sensorudur, modern makinalarda hem enine, hemde dikine kontrasti tespit edebilir. Fokuslama ve kadrajlama ayri ayri yapildigi icin resim cekme eyleminiz biraz ritmini kaybedecektir. ( Kaplanla aranizda kafesin parmakliklari yoksa, hiz ve pratiklik acisindan 1.modu tavsiye ederim)

3. Secmeli mod: Bu modda once kadraji yaparsiniz, menu navigasyon tuslarindan hangisine basarsaniz (veya en son hangisine bastiysaniz) o tusa denk gelen AF sensoru devreye girecek ve makina oraya gore fokuslayacaktir.


AF hizi:

AF hizini etkileyen en temel faktor makina degil, lenstir. Lensin aperatur degeri ne kadar kucukse ( F2.8 , F2 , F1.4 .. ) fokuslama o kadar hizlidir. Bunun 2 sebebi var:

1. AF sensorunun uzerine ne kadar cok isik duserse, o kadar cok kontrast olusur. AF sensorunun uzerine dusen isik daima lensin aperatur degerinin karesi ile ters orantilidir. ( 1/(F*F) )

2. SLR ve DSLRlarin AF sensorleri telemetre gibi calisir. Malumunuz bir telemetrede, 2 gozlem noktasindan bir uzaktaki cisme bakilarak bir ucgen olusturulur, bu ucgenin gezlem yerlerindeki acisinin arctanjanti alinarak mesafe tahmin edilir. ( Eski M42, T1 , T2 tanklarda bu sistem vardi artik lazerle mesafeyi tespit ediyorlar, ayrica eski Leica ve taklidi makinalardaki "Rangefinder" sistemide ayni mantikla calisir ) Gozlem noktalari arasindaki mesafe ne kadar fazlaysa olcum o kadar kolay ve hassas olur.

SLR/DSLR AF sensorunun icinde birbirine ters yerlesitirilmis 2 prizma vardir, bunlardan birisi lensin sadece bir yarisindan gelen goruntuyu (sensor dikeyse, lensin ust bolumu) digeriyse lensin sadece diger yarisindan ( sensor dikeyse alt yarisi ) gelen isigi algilar. Burada AF sensoru dedigimiz sey aslinda herbir prizmanin arkasindaki sadece birer satirlik goruntu algilayan basit 2 adet siyah-beyaz sensordur. ( kac piksel oldugunu sormayin, bilmiyorum , herhalde 10-100 pikseldir ) Bu iki goruntu arasindaki farktan dogrudan fokus mesafesi hesaplanip AF motoru devreye sokulur.

Malum bu 2 prizmanin olusturdugu goruntu birbirinden ayiran en onemli ozellik, lensin fiziksel capi, diaframin fiziksel capi, dolayisi ile lensin aperaturudur.


AF hizini bundan sonra etkileyen faktor govdedir fakat govde faktoru cogunlukla ikincildir.

Eger daha once kompakt makina kullandiysaniz, SLR ve DSLRlarin AF hizini simsekle kiyaslayabilirsiniz.


Not 1: DSLRlarin lineer polarize filtre takiliyken neden AF yapamayacaklarini anlamissinizdir umarim.

Not 2: Harika "bokeh"e sehip Minolta 135mm STF lens

 

Tarih: 14 Ocak 2008, 17:43 - İp: 88.***.**3.97
rokomet
rokomet (üye)
Ankara / Amatör

antika:
eline sağlık.

 

Tarih: 14 Ocak 2008, 19:31 - İp: 88.***.**1.44