lazut
lazut (Objektif)
Sinop / Amatör

Fotograf Sanatının Ayırntıları

Değerli arkadaşlar jeyon nikli arkadşın bir fotografıma yapmış olduğu değerli yorumunu sizlerle paylaşmak istiyorum..Gerçekten eleştiri işte böyle olur dedirtici görüşlerini kendisinden de izin alarak bu topicde tartışmaya açıyorum..Yazını Aynen şöyle.

"GÜZEL KELEBEK, GÜZEL FOTOĞRAF.
MAMAFİH;
1. BULANIK OLAN ARKA PLAN DERİNLİĞE HİZMET ETSE DE ATMOSFER PERSPEKTİFİNİN RENKLER DÜNYASINDAKİ AYAĞI OLAN RENK PERSPEKTİFİ DERİNLİĞİ DESTEKLEMİYOR. ZİRA YEŞİLİN SATURASYONU FAZLA VE PERSPEKTİFİN İNKARI(BİLİMSEL PERSPEKTİFİ KASTEDİYORUM ELBETTE) BURADAN KAYNAKLANIYOR.

2. KELEBEK TAM ORTADA AMA KONDUĞU KAYANIN GÖRÜNEN PARÇASI KOMPOZİSYONA DİYAGONAL BİR HAREKETLE OTURUYOR. BU GERİLİM YATARMA GİRİŞİMİ NİÇİN BÖYLE BİR KELEBEK FOTOĞRAFINDA. KELEBEK GÜZEL DUYGULARIN, BAHARIN ŞENLİĞİN HAYATIN SEMBOLU... HAL BÖYLEYKEN BU KOMPOZİSYON ANLAYIŞININ VARMAK İSTEDİĞİ DURUMUN AHVALİNİ ÇÖZEBİLMİŞ DEĞİLİM. TABİ EĞER HESAPLI BİR DURUMDAN BAHSEDİYORSAK BURADA...

3. SONUÇ OLARAK "HOŞ" DİYEBİLİRİM. TABİ SANTİMENTALİST BİR ALGI BİÇİMİNE NAZIR OLDUĞUNU DA İSTEMEDEN BİLE OLSA EKLEYEREK...

SAYGILAR..." Aynı konu ile ilgili bir diğer yprumu da şöyle

"RİCA EDERİM SEVGİLİ LAZUT, LÜTFEN SİZ KIZMAYIN. BEN BİLDİĞİM GİBİ YAZIYORUM İÇİMDEN GELENİ SORUYORUM ANLAŞILMIYORSA AFFEDİNİZ BÖYLE OKUDUĞUM İÇİN BÖYLE YAZIYORUM.
1. YEŞİLİN SATURASYONU: YEŞİLİN SAFLIK DERECESİNİ İFADE EDEN YOĞUNLUĞU
2. PERSPEKTİFİN İNKARI: PERSPEKTİF (BİLİMSEL PERSPEKTİF)İN BASIT KURALLARI VARDIR. BUNLAR ŞUNLARDIR: NESNELER ÖNDEN ARKAYA DOĞRU GİDİLDİKÇE KÜÇÜLÜRLER. GÖRÜNTÜ ÖNDEN ARKAYA DOĞRU GİDİLDİKÇE BULANIKLAŞIR NETLİĞİNİ YİTİRİR. VE SONUNCUSU RENKLER ÖNDEN ARKAYA GİDİLDİKÇE YOĞUNLUKLARINI, CANLILIKLARINI, PARLAKLIKLARINI YİTİRİRLER; SOLUKLAŞIR, PASTELLEŞİRLER.SİZDE EVET YEŞİL PLAN BULANIK AMA YEŞİL HALA ÇOK CANLI. PERSPEKTİFİN İNKARINDAN KASTIM BUDUR. YANİ PERSPEKTİF KANUNLAR TAM GERÇEKLEŞMİYOR DEMEK İSTİYORUM. RESİM YA DA FOTOĞRAFTA PERSPEKTİF DERİNLİK DEMEKTİR.
3.DİYAGONAL HAREKET: ÇAPRAZ HAREKET DEMEKTİR. LİTERATÜRDE TÜRKÇE DİLİNDEKİ UZMAN YAZILARINDA DA BU HALİYLE KULLANILDIĞI İÇİN BÖYLE KULLANIYORUM MECBUREN.
ÇAPRAZ HAKERETLER KOMPOZİSYONLARDA GERİLİM YARATIRLAR...
3. SANTİMENTAL: SIRADAN SEYİRCİNİN (EĞİTİLMEMİŞ, BELLİ BİR ESTETİK DÜZEYE VE BUNUNLA MÜNDEMİÇ ENLELEKTÜEL SEVİYEYE ULAŞMAMIŞ) SOKAKTAKİ İNSANIN BEĞENİ DÜZEYİNE HİTAP EDEN DEMEK İSTİYORUM, SANTİMENTALİST BİR ALGI BİÇİMİNE NAZIR YANİ KARŞI DERKEN.
ORTALAMA İNSAN İÇİN ÇİÇEK KELEBEK, GÜLLER, RENKLİ ŞEYLER, BAŞKA BİR İFADEYLE ÖRNEĞİN BİR KARTPOSLATA KONU OLACAK ŞEYLER GÜZEL DİYE NİTELENİRLER. KARTPOSTALLAR BU BEĞENİ DÜZEYİNİ HEDEFLERLER VE ONA GÖRE KONULAR SEÇERLER. KARTPOSTALLARIN HEDEF KİTLESİ GENEL HATLARIYLA SOKAKTATİ ORTALAMA İNSANDIR. BU BİR KÜÇÜMSEMEYİ DEĞİL BİR GERÇEĞİ DİLE GETİRİR. YANLIŞ ANLAMLAR ÇIKARILMAMALIDIR. TÜRKİYE DE ORTALAMA/GENEL-GEÇER İNSANIN BEĞENİ DÜZEYİNİN BİR KARŞILIĞI DAHA VARDIR: ARABESK. KLASİK DE DİYEBİLİRSİNİZ BUNA. KLASİK YANİ İNSANLAR TARAFINDAN HAZMEDİLMİŞ BULUNANLAR ÜZERİNE KURULU OLAN BAŞKA BİR DEYİŞLE REDDEDİLME/BEĞENİLMEME İHTİMALİ AZ OLAN...
BİR KAÇ ÖRNEK VERELİM BU SANTİMENTAL BEĞENİ DÜZEYİNİN TALEBİNE: SARIŞIN MAVİ GÖZLÜ GÜZEL KIZLAR, TARLADA ÇALIŞAN KÖYLÜLER, DİLENCİLER, ESKİ AHŞAP EVLERİN OLDUĞU SOKAKLAR, ÇİÇEKLER, GÜNBATIMI MANZARALARI, GÖL KENARI MANZARALARI GİBİ. BUNLARI GENEL OLARAK İNSANLAR BEĞENİR. SANATÇININ ANLAMBİLİMSEL KARAKTERİ İSE BUNU REDDEDER. SANAT AVANGARTTIR. ÖNCÜDÜR. OLMAYANIN SÖYLENMEMİŞİN, GÖRÜNTÜLENMEMİŞİN, KENDİ ÖZGÜL KOŞULLARIYLA VAR OLANIN PEŞİNDEDİR. YENİNİN PEŞİNDEDİR HEP. FARKLI OLANIN PEŞİNDEDİR HEP. YERLEŞİK BULUNAN BEĞENİ DÜZEYLERİYLE SAVAŞ HALİNDE OLMUŞTUR HEP. ÇÜNKÜ YERLEŞİK BULUNAN ARTIK SANAT OLMA İDDİASINI YİTİRMİŞTİR MANİYERE OLMUŞTUR.
BAKIN BU SİTEYE, HEP BU BAHSETTİĞİM TARZ KONULARI GÖRECEKSİNİZ. SINIRLARI ZORLAYAN YAPTIĞI İŞİN HESABINI VEREBİLECEK OLAN ÇALIŞMALAR NE KADAR NADİRDİR. TEKNİK BAŞARILAR PEŞİNDE KOŞAN FOTOĞRAFLAR SADECE. DEMEK İSTİYORUM Kİ Sİ OLMAYAN FOTOĞRAFLAR. BU BENİ ÜZÜYOR. ENDİŞE VERİYOR. EVET TEKNİK OLARAK BAŞAR

Tarih: 26 Nisan 2006, 01:48 - İp: yok
thalassa
thalassa (üye)
İstanbul / Amatör

selamlar sayın lazut,

Bu yorum aslında bir çok sorunun cevabını veriyor.Özellikle santimentalizim konusundaki açıklamaların da sanatla yaptığı bağlam birbiriyle tam olarak örtüşüyor.Zaten bu yorum aslında fotoğrafa değil , fotoğraf ile uğaşan herkesin bilincine bir şeyi işaret ediyor fikrimce.. tebrikler

sevgiler

 

Tarih: 26 Nisan 2006, 02:24 - İp: 85.***.**1.159
lazut
lazut (Objektif)
Sinop / Amatör

Evet thalassa size katılıyorum..Biz fotograflara yorum yaparken arkadaşın da dediği gibi sadece göze nasıl göründüğü ile ilgileniyoruz..Ve benim çektiğim sıkıntı da iyi bir fotografın sanatsal açıdan iyi bir fotografın nasıl olması gerektiği konusuydu..Jeyon arkadaşımızdan ve diğer değerli dostlardan bu konu ile ilgili derin bilgilerini bizimle paylaşmasını rica ediyorum..Çünkü ben fotograf eğitimi almış biri değilim ve akademik düzeyde olmasa da fotograf çekerken nelere dikkat etmem gerektiği konusunda biraz daha fazla bilgi sahibi olmak istiyorum..

 

Tarih: 26 Nisan 2006, 12:11 - İp: 212.***.**2.137
kontrast
kontrast (üye)
İstanbul / Meraklı

santimental.. perspectifin inkarı ve diyagonal. bunları öğrenmek güzel oldu. İyi bir ressam iyi bir fotoğrafçı olabilir ama iyi bir fotoğrafçı ressam olamaz. Resim bilgisinin kavrama ve komposizyon olarak fotoğrafa olan katkısı çok fazla.

 

Tarih: 26 Nisan 2006, 13:05 - İp: 88.***.**9.205
thalassa
thalassa (üye)
İstanbul / Amatör

selamlar dostlar,

Aslında bu yukarıda yazılanları biraz daha halk dili ile burada çok tartıştık..hatta defalarca sanat kavramının ne olup ne olmadığı konusunda koyu tartışmalar yaşadık.yani yeni bir bilgi değil , ama dışarıdan birinin bunu çarpıcı bir anlatımla anlatması sanırım etkili oluyor...
Fotoğraf ile sanat aslında dünyanın en zor işlerinden biridir. Bunun o kadar çok nedeni var ki, oturup düşünürseniz ve bunun farkına varırsanız belkide sizi fotoğraftan soğutabilir bu konu..Güzei, dengeli , iyi teknikli, hatta çarpıcı olması fotoğrafın sanat olmadığını , bu düşüncenin yalnışlığını çok yazdım.Amacım kimsenin moralini bozmak değil, ama içinde böyle bir duygu ile fotoğrafa sarılacakların, sadece vizörden görülenler ve gördüklerini iyi fotoğraflamakla, hatta yaratıcılık da katarak bir sonuca varmanın bile sonucu sanat etmeye yetmeyebileceğininin nedenlerini bilip o yönde ilerleme kaydetmelerine yardımcı olmaktı.Bir adrese doğru yol alıyorsanız öncelikle adresin bilinmesi gerekir. Tesadüfen varmak neredeyse zordur..

Yukarıdaki yazı, fikrimce buradaki bir çok gencin ufkunu , önünü açacaktır.Sırf bu nedenle teşekkür etmek gerekir.

sevgiler

 

Tarih: 26 Nisan 2006, 15:21 - İp: 85.***.**5.246
jeyon
jeyon (üye)
Isparta / Amatör

HEPİNİZE TEŞEKKÜR EDERİM. MEVZUUYU DERİNLEŞTİRECEĞİZ KISMETSE SİZİN DE KATKILARINIZLA...

SAYGILAR...

 

Tarih: 26 Nisan 2006, 21:12 - İp: 212.***.**2.150
  • 1