ocaklilar
ocaklilar
üye
(Amatör)
Istanbul

Tekrar Kadrajlamak Neden Kötü ?


Otomatik netlemeli makinelerde, tekrar kadrajlamak neden kötü bir yöntemdir?

Otomatik netleme becerisine sahip bir çok makinede, tek netleme noktası yerine, birden çok netleme noktası bulunur. Genellikle; gerek diğerlerinden daha geniş yapısı ve gerekse başkaca farklı özellikleri açısından, merkezdeki netleme noktasının, diğerlerinden daha hassas olduğu kabul edilir. Bu nedenle çoğu fotoğrafçı, çekilecek fotoğraftaki asıl konunun tam merkezde olmadığı durumlarda; diğer AF noktalarından birini kullanmak yerine, aşağıdaki yöntemi tercih eder:

1. Merkez AF noktasının seçilmesi

2. Asıl konunun merkeze alınarak, merkez AF noktası ile netlik yapılması

3. AF kilitli durumda iken, kadrajın değiştirilmesi

4. Fotoğrafın çekilmesi

Bu durumda, asıl konu istenilen netlikte çıkmayabilir ve genellikle suç makineye atılır. Aslında, sorun, tekrar kadrajlamakdan kaynaklanmaktadır .

Aşağıdaki şekile bir bakalım, ne, nasıl oluyor?



İlk netleme, A noktasına yapılmıştır. Netleme kilitlendikten sonra, A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi). Daha sonra, fotoğrafçı (AF kilitli durumda iken) yeniden kadrajlama yapmıştır, bu sefer makine B noktasına doğrultulmuştur. AF kilitli olduğundan netleme mesafesi değişmez. Bu durumda, B noktasına uzaklıktaki nesne(ler) net çıkacaktır (B noktası ile kesişen soldaki mavi çizgi). İlk netlemenin yapıldığı A noktası, şekilde görülen düz siyah çizgi üzerinde, makineye ne kadar uzaksa, d (kırmızı çizgi) ile gösterilen netleme farkı da o kadar fazla olacaktır. Bu problem, geniş açılı lenslerde; dar açılı lenslere oranla, daha fazla ortaya çıkar, çünkü geniş açıda kadrajın içine daha fazla alan gireceğinden, asıl konuyu kadraj dışına çıkarmadan tekrar kadrajlamak daha kolaydır.

Tekrar kadrajlamak başka bir probleme daha neden olabilir: Makineler genellikle, netlemenin yapıldığı noktayı asıl konu olarak kabul ederek, ışık ölçümünde yaptıkları hesaplamalarda, netliğin yapıldığı noktadaki ışık miktarına daha fazla ağırlık (söz hakkı) verebilirler. Tekrar kadrajlama yapıldığında ise, asıl konu, ilk net yapılan noktada olmayacağından, pozlama açısından da istediğimiz sonucu alamamamıza neden olabilir.

Bu nedenlerden dolayı; her durumda merkezdeki netleme noktasını kullanmak yerine, asıl konuya en yakın olan AF noktasının seçilmesi daha faydalı olur.

Kaynak: http://www.mhohner.de/recompose.php

 

Tarih: 16 Mayıs 2007, 18:13 - İp: 85.***.**2.35
Cevapla
eskiev
eskiev
üye
(Amatör)
Istanbul

Öncelikle yazınız için teşekkürler. Kafama takılan sorunlardan bir tanesiydi soruyu sormadan cevabını almış olduk. Ne kadar kolayımıza gitse de ben bunda bir bit yeniği olabileceğini tahmin etmiştim. Nitekim tahminlerim doğru çıktı. Değişen ve buna bağlı artan veya azalan mesafeler bu teknikte hesaba katılmıyor. Sanki dümdüz bir yüzeyin A noktasından B noktasına kaydırıyor muşuz gibi geliyor. Oysa 3B bir dünyada durum aynen sizin aktardığınız gibi oluyor.

Benim kullandığım makinada bu sorunlar için odak noktasını önceden biz seçebiliyoruz ama bazen sırf bir sahne için değmez deyip işin kolayına kaçıyorum.

Halbuki adamlar onuda düşünmüş .

 

Tarih: 5 Mayıs 2013, 22:30 - İp: 178.***.**8.93
kaan_akman
kaan_akman
üye
(Amatör)
Manisa

Yazılalı baya olmuş ama ben daha önce okumamışım. Bu değerli bilgi için teşekkürler.

 

Tarih: 10 Haziran 2013, 14:16 - İp: 212.***.**0.20
nedim_yildiz
nedim_yildiz
üye
(Amatör)
Bursa

Değerli bilgiler için çok teşekkürler.

 

Tarih: 18 Eylül 2013, 22:54 - İp: 78.***.**3.36
mturk
mturk
üye
(Amatör)
Istanbul

Sayın Oğuzlu şöyle yazmış
"Bence burada önemli olan A noktasıyani bizim B noktası ile işimiz yok zzten.

A ya netlik yapıldı kadraj değiştirildi zaten A noktaıs net çıkarılmak isteniyor B noktası değil o zaman mesafede değişmiyor zaten YOKsa ben mi yanlışım?????"
Tamamen katılıyorum. Hedefimiz ve konumuz A noktası olduğuna göre , A noktasını merkezde değil de altın kuralda köşeye yerleştrmk için tekrar kadrajlamakta A noktası yani asıl konumuz ile ilgili değişen hiç bir şey yok. Kenar af noktası ile af yapılıp tek kadrajda çekim yapılsa B noktası yine aynı olacak alan derinliği yoksa flu ...

 

Tarih: 26 Eylül 2013, 12:13 - İp: 94.***.**4.110
ozturkmtn
ozturkmtn
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yazı için teşekkürler. ben de odaklamanın dairesel olduğunu sanıyordum.
Ayrıca en iyisi elle odaklama diye düşünüyorum.
gerçi bewnim gibi gözlüklü biri için biraz zor oluyor ama neyse

 

Tarih: 1 Mart 2014, 12:33 - İp: 39.***.**2.68
samet2012
samet2012
üye
(Amatör)
Muğla

Anlatığınızı birde fotoğraflarla görmek isterdim.

 

Tarih: 31 Ocak 2015, 12:29 - İp: 81.***.**6.251
tuncaycoskun
tuncaycoskun
üye
(Amatör)
Istanbul

Merhaba Cüneyt Bey, eski tarihli olsa da sürekli güncel kalması gereken bir konu yazmışsınız. Uzun bir süre bu yanlışla cebelleşmiş biri olarak herkesin konuyu kavrayıp kendince çözümler bulması gerekiyor gibi. Önceden açık diyaframda iken en mantıklı yöntemim doğrudan MF kullanmaktı. Benim makineme son gelen güncelleme ile AF'deyken manuel müdahale (AF+MF) şansı tanımasıyla sorunu çözdüm büyük oranda.
Büyük ihtimalle yanlış bildiğim bir konu var. Aydınlatırsanız sevinirim. Bildiğim kadarıyla fokusun oluştuğu alan lensin kalitesine bağlı olarak sizin çiziminizdeki mavi ve kesikli çizgilerin arasında bir yerde olduğu. Kaliteli lenslerde mavi çizgiye yaklaşırken daha düşük kalitedekilerde kesikli çizgiye doğru kaydığını biliyordum. Fotoğraflardaki ortadan kenarlara doğru netliğin azalmasının en büyük nedeni olarak da bunu düşünüyordum. Yani daha kaliteli lenslerde fokus alanı mavi çizgiye daha yakın ve kenarlarda netlik daha iyi oluyor. Bilgilendirirseniz sevinirim. Teşekkürler...

 

Tarih: 3 Şubat 2015, 18:07 - İp: 88.***.**6.202
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Sizin bahsettiginiz, " field curvature " ( alan kivrikligi/egriligi en yakin tercume ) denen , lens elemanlarinin duz degil de kavisli olmasindan kaynaklanan optik bir kusur. Dairesel elemanlar uzerindeki goruntu, duz bir satih olan sensor uzerine dustugunde kenar ve koselerde olan netlik kayiplari; bir nevi astigmatism diyebiliriz. Lensin kalitesine,dizaynina hatta fokus mesafesine gore bile degisen bir durum.

Cuneyt Bey'in yazisinda degindigine ise, basitce objeye olan mesafenin yanlis hesaplanmasi diye dusunmek lazim. Geometrik kurallarla, bildigimiz ucgen/hipotenus hesabiyla aciklanabilir bir durum. Tekrar kadrajlandigindaki mesafenin kisa kalmasi; dogrusunun ortaya cikan ucgenin hipotenusune esit olmasi...

Bir cok yerde/forumda iki konunun yakinligi sebebiyle ( belki ikisinin de cozumunun diyaframi kismak olmasindan dolayi ) birbirine karistirildigini gormek mumkun. Benzer bir durum sanirim ilk yorumlarda da var.





#Paperman' tarafından 04.02.2015 09:49:56 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 4 Şubat 2015, 09:41 - İp: 154.***.**8.120
tuncaycoskun
tuncaycoskun
üye
(Amatör)
Istanbul

Evet ikisi biraz farklı konular gibi görünüyor. Ufak bir araştırma yaptım. Şimdi daha netleşti gibi kafamda. Teşekkürler...

 

Tarih: 4 Şubat 2015, 10:30 - İp: 5.***.**1.48
heartwhite
heartwhite
üye
(Meraklı)
Şırnak

Teşekkürler. bunu daha iyi bilen ve tabi anlatma ve çizme zahmetine girmiş birinin anlatması çok iyi olmuş

 

Tarih: 26 Nisan 2015, 19:52 - İp: 77.***.**6.147
Sayfa(lar): 1 | 2 | 3 | 4

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
cihan17
21
3218
30 May. 2017, 14:42
katewayn
turangroup
1
672
04 May. 2017, 06:52
serhatpnk
karaokurajans
1
419
31 Eki. 2016, 10:31
nikonfili
mesut.
0
370
17 Ağu. 2016, 22:24
mesut.
atotem
18
7605
06 Kas. 2015, 14:49
mustafa.a
gunesindostu
0
505
27 Eyl. 2015, 23:26
gunesindostu
» Fotoğrafça
Hdr Nedir, Nasıl Uygulanır.
omerkHigh Dynamic Range      Bir fotoğrafda karanlık yüzel ile aydınlık yüzey arasındaki ışık farkı o fotoğrafın Dinamik Kademesini belirler. SLR veya DSLR makinaların algılayabileceği ışık şiddeti belirli sınırlar içersindedir ve bu değerdeki fotoğraflar LDR ( Low Dynamic Range ) ola...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
atalia, ozgun78, momo72, (3)