ocaklilar
ocaklilar
üye
(Amatör)
Istanbul

Tekrar Kadrajlamak Neden Kötü ?


Otomatik netlemeli makinelerde, tekrar kadrajlamak neden kötü bir yöntemdir?

Otomatik netleme becerisine sahip bir çok makinede, tek netleme noktası yerine, birden çok netleme noktası bulunur. Genellikle; gerek diğerlerinden daha geniş yapısı ve gerekse başkaca farklı özellikleri açısından, merkezdeki netleme noktasının, diğerlerinden daha hassas olduğu kabul edilir. Bu nedenle çoğu fotoğrafçı, çekilecek fotoğraftaki asıl konunun tam merkezde olmadığı durumlarda; diğer AF noktalarından birini kullanmak yerine, aşağıdaki yöntemi tercih eder:

1. Merkez AF noktasının seçilmesi

2. Asıl konunun merkeze alınarak, merkez AF noktası ile netlik yapılması

3. AF kilitli durumda iken, kadrajın değiştirilmesi

4. Fotoğrafın çekilmesi

Bu durumda, asıl konu istenilen netlikte çıkmayabilir ve genellikle suç makineye atılır. Aslında, sorun, tekrar kadrajlamakdan kaynaklanmaktadır .

Aşağıdaki şekile bir bakalım, ne, nasıl oluyor?



İlk netleme, A noktasına yapılmıştır. Netleme kilitlendikten sonra, A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi). Daha sonra, fotoğrafçı (AF kilitli durumda iken) yeniden kadrajlama yapmıştır, bu sefer makine B noktasına doğrultulmuştur. AF kilitli olduğundan netleme mesafesi değişmez. Bu durumda, B noktasına uzaklıktaki nesne(ler) net çıkacaktır (B noktası ile kesişen soldaki mavi çizgi). İlk netlemenin yapıldığı A noktası, şekilde görülen düz siyah çizgi üzerinde, makineye ne kadar uzaksa, d (kırmızı çizgi) ile gösterilen netleme farkı da o kadar fazla olacaktır. Bu problem, geniş açılı lenslerde; dar açılı lenslere oranla, daha fazla ortaya çıkar, çünkü geniş açıda kadrajın içine daha fazla alan gireceğinden, asıl konuyu kadraj dışına çıkarmadan tekrar kadrajlamak daha kolaydır.

Tekrar kadrajlamak başka bir probleme daha neden olabilir: Makineler genellikle, netlemenin yapıldığı noktayı asıl konu olarak kabul ederek, ışık ölçümünde yaptıkları hesaplamalarda, netliğin yapıldığı noktadaki ışık miktarına daha fazla ağırlık (söz hakkı) verebilirler. Tekrar kadrajlama yapıldığında ise, asıl konu, ilk net yapılan noktada olmayacağından, pozlama açısından da istediğimiz sonucu alamamamıza neden olabilir.

Bu nedenlerden dolayı; her durumda merkezdeki netleme noktasını kullanmak yerine, asıl konuya en yakın olan AF noktasının seçilmesi daha faydalı olur.

Kaynak: http://www.mhohner.de/recompose.php

 

Tarih: 16 Mayıs 2007, 18:13 - İp: 85.***.**2.35
Cevapla
fdemirhan
fdemirhan
üye
(Amatör)
Istanbul

Doğrudur, çok açık diyaframlı mercekleri kullanırken hesaba alınması gerekiyor.
Güzel hatırlatma Cüneyt bey.

 

Tarih: 16 Mayıs 2007, 19:33 - İp: 85.***.**0.243
cancaner
cancaner
üye
(Firma)
Yurtdışı


Sayin ocaklilar

Dogru bir tespit, bunun yaninda bir cok fotografcinin yaptigi hatalardan bir tanesi.

Yalniz AF yi denklansorden kitlediginiz anda ki kadraj degisikliginin acisi onemlidir,yoksa manuel cekilmeyen durumlarda makina isik olcumunu yogun alandan sekmektedir( koyu veya acik ).

Boy fotograflarinda gozden,kupeden veya dislerden netleyip objenin merkezine dogru inip netlemeyi basarabilirsiniz ve ya yan yana iki kisi uzerinde kadraj degisikligi de olcum sapmasina yol acmaz.

Ne var ki bir cok kisinin yaptigi hata gibi, ozellikle manzara fotograflarinda asiri kadraj degisimi netlik kitlense bile olcum sapmalarina yol acacaktir.

Bu nedenle kadraj degistirme olayi aslinda kucuk acilarda yapilmali veya kol, bacak, kafa kesmelerine engel olmak icin.

 

Tarih: 16 Mayıs 2007, 19:48 - İp: 195.***.**2.1
mustafa_k
mustafa_k
üye
(Meraklı)
Kocaeli

o zaman netlediğimiz objenin vizördeki yerini değiştirmek için ona yakın bir başka objeye netleme yapmalıyız sanırım...sorunun çözümü bu mu arkadaşlar?

 

Tarih: 9 Haziran 2007, 18:05 - İp: 85.***.**0.250
cancaner
cancaner
üye
(Firma)
Yurtdışı


mustafa,

Yan yana iki kisiyi cektigini dusunursek,ilk basta sagdaki insani netleyip(veya soldaki), parmagini denklansorden kaldirmadan netlik karesini ikisinin ortasina gelecek sekilde kadrajini ayarlarsan, iki kiside net cikar.

 

Tarih: 9 Haziran 2007, 18:20 - İp: 88.***.**7.251
mustafa_k
mustafa_k
üye
(Meraklı)
Kocaeli

sağol cancaner çok kafama takılan bir sorundu bu...sayenizde anladım

 

Tarih: 9 Haziran 2007, 18:22 - İp: 85.***.**0.250
kansukara
kansukara
üye
(Amatör)
Isparta

Bu benim sıklıkla yaptığım bir şeydir. Özellikle az ışık koşullarında autofocustan yararlanabilmek için merkez AF noktasını kullanırım. Çünkü yanlardaki AF noktalarının fokus yapamadığı yerlerde o yapar. Buraya kadar tamam. Değişen ışık koşulları da tamam.

Bu grafikte ve açıklama yazısında ortaya çıkan şu oluyor: Kadrajda fokuslanan alan düz/vektörel bir çizgi üzeredir. Yani konkav/içbükey bir düzlem üzerinde değildir.

Şekilde mavi çizgiler (mesela objektif A noktasına doğrultunduğunda fokus sağ taraftaki mavi çizgi üzerinde ve devamında mı oluşur. Yani nesnelerin objektife uzaklığı o mavi çizginin kenarlarına(kadrajın kenarlarına doğru) doğru gidildikçe uzadığı halde yine net mi olur? Yoksa fokus yapılmış net alanları bu grafikte dairesel kesik kesik siyah çember mi temsil eder?
İlginç bir mesele. Ben fokusun dairesel olduğunu düşünüyordum.
Bu grafikte fokusun oluştuğu alanı kesik kesik siyah dairesel çizgi değil de mavi doğrular ile gösterilen alanlar tanımlıyorsa tabi açık diyaframlı çekimlerde bayağı problem olacaktır. Fakat yine de bir terslik var gibi geliyor bana.
Optikcilere bi sormak lazım.

A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi).

Bu ifade bir şey anlatmamaktadır bu arada. A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler ne demektir? Bu cümleyi "A noktasıyla aynı uzaklıktaki nesneler" diye değiştirsek bile yine bir anlamı olmayacaktır. Çünkü mavi çizginin her noktası A noktasıyla aynı uzaklıkta değildir. Kenarlara gidildikçe daha uzaklaşırlar. A noktasıyla aynı uzaklıkta olan nesneler kesik kesik siyah çizgi üzerinde kalırlar çünkü. Tabi bu durumda B noktası da A noktasıyla tıpatıp aynı mesafede olduğu için bir focus problemi yaşanmaması gerekirdi.

Bu bilgiyi çok faydalı buluyorum. Yanlış anlaşılmasın. Daha iyi anlamak için deşeliyorum.
Son olarak şunu sormak istiyorum affınıza sığınarak; bu grafikte üzerinde focus başarılmış nesneler mavi çizgiler üzerinde midirler yoksa kesik-dairesel siyah çizgi üzerinde mi?
Teşekkürler, saygılar...

 

Tarih: 30 Eylül 2007, 23:13 - İp: 88.***.**7.199
ocaklilar
ocaklilar
üye
(Amatör)
Istanbul

Bu grafikte ve açıklama yazısında ortaya çıkan şu oluyor: Kadrajda fokuslanan alan düz/vektörel bir çizgi üzeredir. Yani konkav/içbükey bir düzlem üzerinde değildir.

Doğru.



A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler net çıkacaktır (A noktası ile kesişen sağ taraftaki mavi çizgi).

Bu ifade bir şey anlatmamaktadır bu arada. A noktasına aynı uzaklıktaki nesneler ne demektir? Bu cümleyi "A noktasıyla aynı uzaklıktaki nesneler" diye değiştirsek bile yine bir anlamı olmayacaktır. Çünkü mavi çizginin her noktası A noktasıyla aynı uzaklıkta değildir. Kenarlara gidildikçe daha uzaklaşırlar. A noktasıyla aynı uzaklıkta olan nesneler kesik kesik siyah çizgi üzerinde kalırlar çünkü. Tabi bu durumda B noktası da A noktasıyla tıpatıp aynı mesafede olduğu için bir focus problemi yaşanmaması gerekirdi.


Evet, burada bir ifade hatası olmuş. Yazının orjinaline tekrar baktım, tam olarak şöyle çevrilmeliydi (daha doğrusu, çevirmeliydim)

A noktası ile kesişen düz (mavi) çizgi üzerindeki nesneler net çıkacaktır.

Bu konuyu başka bir forumda da tartıştık, hatta bir kaç deneme bile yaptık.

http://www.fotokritik.com/forum/44764?konu_id=44764

 

Tarih: 30 Eylül 2007, 23:42 - İp: 81.***.**1.162
kansukara
kansukara
üye
(Amatör)
Isparta

Evet sonuç olarak focusun objektife göre içbükey=konkav/dairesel değil vektörel bir uzamda oluştuğumu öğrenmiş oldum. Bu optik yasalarla ilgili teknik bir konu tabi. Bilmiyordum. Mantığa (formel mantık) ters geliyor ilk bakışta ama demek ki böyleymiş doğrusu.

Çok teşekkürler Cüneyt Bey, katkılarınızı ödeyemeyiz. Sağolun, varolun.
Hürmetler...

 

Tarih: 1 Ekim 2007, 00:47 - İp: 88.***.**7.199
koç2513417
koç2513417
üye
(Özel Gün Fotoğrafçısı)
Aydın

diyaframı yüksek tutun tam net alan derinliğini yakalarsın.metre ayar hatalarını da örter.

 

Tarih: 3 Ekim 2007, 10:01 - İp: 88.***.**6.154
feridunb
feridunb
üye
(Amatör)
Ankara

Cüneyt bey teşekkür ederim.
benim için çok aydınlatıcı oldu.
selamlar

 

Tarih: 25 Eylül 2008, 21:43 - İp: 88.***.**8.189
Sayfa(lar): 1 | 2 | 3 | 4

Nikon Özel Teknik Sevis

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
cihan17
21
3507
30 May. 2017, 14:42
katewayn
turangroup
1
787
04 May. 2017, 06:52
serhatpnk
karaokurajans
1
444
31 Eki. 2016, 10:31
nikonfili
mesut.
0
397
17 Ağu. 2016, 22:24
mesut.
atotem
18
7766
06 Kas. 2015, 14:49
mustafa.a
gunesindostu
0
514
27 Eyl. 2015, 23:26
gunesindostu
Fotoğrafçılar İçin Web Sitesi
» Fotoğrafça
Sıradışı Makroculuk: Ters Lens
taneryildirimmerhaba arkadaşlar,      bu yazıyı başka foruma da eklemiştim, uzun zamandır buraya girmiyordum bari gelmişken benimde bir iki yardımım dokunsun diye düşünüyorum. en büyük sevdam makroculuktur. ilk başlangıçta sigma 150mm ile başladım bu işe. sonraki zamanlarda Kelebeklerden ve n...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
pnrcici, genckartal, enesayse, (3)