profesor
profesor (üye)
İstanbul / Doğa Fotoğrafçısı

Lens Grafikleri Hakkında

Arkadaşlar lens incelemelerinde lens grafikleri nasıl değerlendiriliyor. Bir objektifi inceliyorum fakat grafiklerin ne manaya geldiğinide bilmek istiyorum. ( Bu adresteki ) sayfadan tarif ederek belki yardımcı olacak birisi vardır. Birde karşılaştırma siteleri varmı.

Tarih: 27 Temmuz 2005, 18:26 - İp: yok
kobra
kobra (üye)
Sakarya / Meraklı

Kalın çizgi kontrast performansını ince çizgi çözünürlük performansını gösteriyor mavi çizgiler f8 deki performansını gösteriyor (genelde lenslerin en iyi performans verdiği diyafram açıklığıdır Canon haricinde hiç bir firma f8 performansını vermiyor diğer firmaların mtf grafiklerinde maksimim diyafram değerindeki performansını görürsünüz) değerlendirme kısmına gelince kontrast için 8 ve üzeri çözünülük için 7 ve üzeri başarılı bulunur bu grafiklerde gördüğünüz çözünürlük ölçüsü mm de 30 çizgidir

 

Tarih: 27 Temmuz 2005, 22:41 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

selamlar profesor..

mtf grafiklerini bir kistas olarak ele almamalisin; bir lens kalitesinde kesin olcu olamaz.. sana lens'de; cozunurluk, kontrast ve bokeh hakkinda genel bir bilgi verir.. ama vignetting, distortions ve flare ile bilgi vermez..

mtf grafigini en kisa sekliyle aciklayacak olursak (Modulation Transfer Function);

mtf grafiginin uzerinde 8 tane ayri fonksiyon tanimlanir.. bunlar: siyah ve mavi renklerde; kalin ve ince cizgili; kesik ve surekli'dir.. yani toplamda 8 tane.. (2x2x2)

..

dikey eksenin manasi kontrast kayip gostergesi, yatay eksen ise ccd'nin orta -merkez- noktasindan disarisina dogru olan uzakligin mm cinsinden gostergesidir..

dikey eksendeki 0'dan 1'e kadar olan degerlerde; lens sana %0'dan %100'e kadar kontrast saglayabilmekteki basarisini gosterir.. yani 0.6 noktasindayken lens %60 oraninda kontrast basarisi saglayabilmekte; diger bir degisle, isigi %60 oraninda basari ile kirarak renk farkliliklarini (aciktan koyuya dogru) yansitabilmekte fotografda.. o halde 1 noktasina yakin olacak bir egri ile lensin cok iyi kontrast olusturacagini soyleyebiliriz..

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 00:00 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

ayni sekilde yatay eksendeki degerlerle de fotografin merkezinden kenarlarina dogru gidildikce olusan basarili contrast olusabilmesini gozlemlersin..

35mm'lik bir ccd'de merkezden kenara olan uzaklik 21.5mm olarak el al; 1.6x croplu bir makinede ise merkezden kenara olan uzaklik 13mm'dir.. yaklasik olarak hesaplarsak; 350D icin (veya 20D icin) karakok (22x22 + 15x15) den 26mm (yani cmos'un kosegen uzunlugu) ve merkezden disarisina olan uzaklikta 26/2 den 13mm'dir.. iste verdigin grafikte 13 degerinin bulunmasi (max olarak) o yuzden; cunku 20D veya 350D ile kullanabilecegin bir lens sadece (ef-s lensi) yani 1.6x croplu bir makineyle.. oysaki bir 1Ds ile kullanabilecek olsaydin lensi 20mm'ye kadar giderdi yatay eksendeki degerler..

simdilik hersey acik herhalde..

....

bundan sonrasi biraz daha karisik..

Kalin cizgilerin manasi kontrast kabiliyeti (10 LP/mm), ince cizgilerin manasi ise (30 LP/mm) yuksek cozunurluk kabiliyetidir.. LP/mm demek her mm'deki line pairs'dir.. yani 30 LP/mm de her mm'de 30 tane line olusumunu gozlemlemek oldugunu dusunebilirsin; dolayisiyla 30 LP/mm (yani ince cizgi ile) egrileri ile lensin hangi derecede "fine detail" kaydedebildigini gorursun.. (fine detail'in turkcesini nasil aciklarim bilemiyorum.. umarim anladin demek istedigimi..) cok yogun aralikta bulunan seritlerin ne derecede -kalitede- gosterildigini dusunerek yola cik.. 30 LP/mm de lensin keskinligi anlatilmak istenir..
kalin cizgiler (her milimetrede 10 tane line alabiliyor, dolayisiyla seritler daha kalin olacak - 10 LP/mm) ise lensin kontrastlik yaratabilme derecesi anlatilir.. cunku kalin lines setleriyle cok daha iyi gozlemlenir kontrastlik kaybi olup olmadigi..

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 00:04 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

siyah egrilerin manasi lens'in en yuksek aperture degerindeki gostergesidir; mavi egriler ise lens f/8'e kisildigindaki basari gostergesidir..

senin de bildigin gibi hicbir lens en yuksek aperture degerinde cok basarili degildir; genellikle 2-3 stop kisilinca gercek basarisini alirsin lensin.. (ayni sekilde lensi cok fazla kismakla da -f/22, f/32 gibi- lensin basarisini goremezsin) cok kaliteli lenslerin mtf grafiklerinde mavi ve siyah egrilerin birbirlerine cok yakin oldugunu gorursun; bu, lensin, en yuksek aperture'da dahi cok basarili oldugunu gosterir..

son olarak da kesikli ve surekli cizgili egriler..
asagidaki semadan da gorebilecegin gibi S lines (sagittal lines yani kesikli cizgilerle gosterilen egrilerde), merkeze dik olarak giden ; M lines (meridonial lines yani surekli cizgi ile gosterilen egrilerde) ise merkezden kenarlara dogru gidildikce paralel olarak olusan lines'dir..



bu sagittal ve meridonial lines ile ilgili graflarin gosterilmesindeki durum, bokeh'in ne derece iyi olup olmadigini gosterebilmektir.. bokeh; out-of-focus'un derecesidir.. iyi bir bokeh degeri olan lens ile istenmeyen objeleri tamamen out-of-focus yapabilirsin; oysaki bokeh'i iyi olmayan bir lensle arka plandaki objeler tamamen kaybolmazlar fotografda..

grafa bakildiginda eger ki bu surekli ve kesikli cizgilerle gosterilen egriler birbirlerine yakinlarsa o halde iyi bir bokeh olusur.. yani istenmeyen objeleri daha iyi out-of-focus yapabilirsin.. soyle dusun; grafdaki dikey eksen kontrastligi gosterdigine gore, bu kesikli ve surekli egrilerin birbirlerine yakin olmasiyla, aslinda benzer kontrastlik dercelerine sahip olacaklarini dusunebiliriz seritlerin, degil mi? o halde kontrastlik derecesi ayni gibi oldugundan daha da belirsizlesecektir arka plan.. anlatabildim mi bilemiyorum.. asagidaki sekillere bak:

kotu bokeh:



iyi bokeh:

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 00:05 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

...

bu soylediklerimden sonra ozet cikartacak olursak:

kalin cizgili egriler ne kadar yukarida olursa, lens o kadar basarili fotografda contrast olusturabilecektir.. ince cizgili egriler ne kadar yukarida olursa, lensin keskinligi o kadar iyi olacaktir demektir.. ayni sekilde mavi ve siyah egriler ne kadar birbirlerine yakinsa, lensin en genis aperture'inda bile basarisi yuksektir.. en son olarak kesikli ve surekli cizgili egriler birbirlerine ne kadar yakinsa o kadar basarili bokeh olusur fotograflarda..

yani aslinda olay bu son paragrafdi..

son olarak da; genel olarak kalin cizgili egrilerin 0.8'in uzerinde bulunmasi super fotograf kalitesi anlamina geliyor; 0.6 ile 0.8 arasi idare eder, 0.6'dan daha dusukse de dusuk fotograf kalitesi anlamina geliyor..

(bu konuyla ilgili olarak http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-mtf.shtml adresine bakarak bilgi alabilirsin; ben ingilizceden turkceye cevirisini yaptim..)

...soracagin birsey var mi?

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 00:07 - İp: yok
profesor
profesor (üye)
İstanbul / Doğa Fotoğrafçısı

kobra ve dadaganast gerçekten çok çok teşekkür ederim, doğrusu hiç kimseden bu kadar detaylı bir açıklama beklemiyordum sağolun.

Birde bu lens sadece dijital serisi içinmi yapılmış acaba, çünkü Tr'de bulamadım, ben makineyi body olarak almıştım fakat bir fotoğrafçi 350D kit almış ve bu objektifi bi kenara atmış. Sizce ne kadar vermeyiliyim buna en fazla.

#profesor' tarafından 28.07.2005 09:19:12 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 09:14 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

selamlar profesor..
evet; 18-55mm lensini sadece 300D, 350D ve 20D ile kullanabilirsin (1D serisi ile veya film kameralarla kullanamazsin).. diger uc EF-S lensleri icin de durum ayni; 17-85, 60mm ve 10-22..
diger uc lensin kaliteleri cok yuksek ve cok begenilen, tutulan lensler..
bende de 18-55 lensi var.. kutunun icinden cikmasaydi para verip de almazdim..(alirken baska lensim olmadigi icin beni bir sure idare etsin diye almistim..)
kalitesi kesinlikle cok dusuk bir lens.. bende ayrica L serisi bir lens var, 70-200; kalite farklari daglar kadar..
o lensi satan fotografcinin da bir kenara atmasinin nedeni bu.. sende alirsan (alma!..) bir sure sonra bir kenara atacaksin..
zaten 20D gibi super bir kameraya sahipsin; sana verebileceklerinin en fazlasini almaya calismalisin.. almisken 17-85 lensinden almaya bak bence.. IS ozelligi var.. USM'i var.. cok kaliteli yapisi.. testlerde cok basarili.. ayrica yapisi nedeniyle aynen bir L serisi lens gibi.. buyuklugu ve 20D uzerindeki tutusu bir harika.. cok keskin bir lens ayrica..

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 13:55 - İp: yok
profesor
profesor (üye)
İstanbul / Doğa Fotoğrafçısı

Bu hafta içinde Hasandağı ve Erciyes' e gidiyorum elimde ki lensler malesef büyütme faktörü yüzünden telefoto olmuş durumda yani kısa vadede işimi görür diye düşünüyorum. Grafikle ilgili tarifinden yola çıkarak bu objektifin kısık diyaframda iş yapacağını düşünüyorum. Yalnız kafama yeni bişey takıldı bu lens 135 formata karşılık olarak 18 mm gibimi çalışıyor yoksa yapıları diğerleriyle aynı ve 18 mm -> 28 mm gibimi oluyor. Aynı şey diğer 10-22 mm lens içinde geçerli oda EF-S ve oda balıkgözü oluyor büyütme çarpanı hesaba katılarak yeniden dizayn edildiyse buda gerçek 10 mm oluyor yanılıyormuyum.

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 16:29 - İp: yok
kobra
kobra (üye)
Sakarya / Meraklı

Yanılmıyorsunuz o değerler 135 formata göre verilen değerler

#kobra' tarafından 28.07.2005 20:47:50 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 28 Temmuz 2005, 20:46 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

35mm formatina gore 18-55mm lens 28.8-88mm yapiyor.. zaten bu lens canon'un film makinelerde kullandigi 28-90 lens ile ayni gibi..
17-85mm lens de 35mm formatina gore , 1.6x crop faktorunden dolayi 27.2-136mm yapiyor.. bu lens de ayni canon'un diger 28-135mm IS'li lensi ile benzer.. tek farki crop faktoru olan 20D gibi makinelerde 28-135mm benzeri bir aralikta olacak olmasi..
ayni olay 10-22mm lens icin de gecerli tabii.. o lens de crop faktorunden dolayi 16-35.2 yapiyor.. ayni 16-35mm lens gibi yani film makinelerdeki..

 

Tarih: 29 Temmuz 2005, 02:22 - İp: yok