Fotoğrafçılık Forumları
Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri
        2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ;  200-300 tanesi tahminimce beğeni  ,  800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .  
 
Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış  olanlara  bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her  fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye . 
 
Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor . 
 
 
1.  Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....  
 
2.  Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun . 
 
3.  Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı  kurulması zorlaşır . 
 
4.  Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak  çekimler üzerinde durun .  
 
5.  Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının . 
 
6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi  çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin . 
 
7.  Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın . 
 
8.  Çoğu DSLR'de  olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin.  Işığın patladığı fotoğrafları eleyin. 
 
9.  Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları  makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .  
 
10.  Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi  - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .  
 
11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin . 
 
12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil . 
 
13.  ISO 400 ve üzerinde  akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi .  Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir . 
 
14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer . 
 
15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu  her zaman kullanamasanız bile bilin . 
 
16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir. 
 
17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz  perde hızlarını  deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın. 
 
18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş ) 
 
19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri  yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin . 
 
20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız ,  Auto ISO'da  MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin. 
 
21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin . 
 
22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar . 
 
23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ... 
 
24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .  
 
25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda  ( zorlarsanız  8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın  . 
 
26. Makinanızı alırken  aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta  sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin . 
 
27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik  ayarlarında aşırıya kaçmayın  - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .  
 
28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın . 
 
29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .  
 
30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan  pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin . 
 
31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları  lütfen NF'a  eklemeyin . 
 
32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların  bir limiti olduğunu , 1/2  stopdan fazla  ışık patlamalarının  kurtarılamayacağını bilin. 
 
33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .  
 
 
Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim  ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki  düzeltmelere / itirazlara da açığım . 
 
 
#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi. 
       
        Linkte yazılana yanlış demek doğru değil ama biraz kelime oyunu  biraz " kurnazca " ifade tarzı diye nitelenebilir . Başka bir linkte de yazılan cümle şu : 
 
"if the subject image size remains the same, then at any given aperture all lenses will give the same depth of field." 
 
OBJE BÜYÜKLÜĞÜ AYNI KALDIĞI SÜRECE , değişik lensler aynı diyaframda  aynı alan derinliği verir diye tercüme edilebilir . 
 
Objenin büyüklüğü , mesela 18 mm bir lensle 135 mm arasında tabi ki farklı olacaktır . Aynı boya getirebilmeniz  18mm'de çekilmiş fotoğrafı  ancak croplamanız/büyütmeniz  ile mümkün olur . 7-8 kat büyüttüğünüzde de 18mm'den aldığınız çekim açısı , 135mm'ninkine eşit olur . 
 
Sonuçta farklı fokal uzunluktaki 2 lensten alınan alan derinliği eşit olmuş oluyor - fotoğrafın da bu halini  18mm ile çekim diye nitelemek hem doğru  hem değil . Sonuçta 18mm lens , büyütme ile aslında 135mm 'ye eşit hale getirilmiş . 
 
Kaldı ki , o geniş açı görüntü 7-8 kat büyütüldüğünde görüntü kalitesindeki kayıplar kaçınılmaz . Yani  lensim geniş açı olsa da magnifikasyon yaparım , aynı alan derinliğini elde ederim demek mantıklı bir çözüm değil . 
 
Ben bir de 2 tane alan derinliği tablosu ekleyeyim - internette bulubabilen / hesaplatılabilenlerden .   Fokal uzunluğun - "efektif fokal uzunluk" diyelim bu durumda - nasıl alan derinliğini etkilediğini gösteriyor . 
 
18mm'de alan deriniği 5.31 m. iken , 135mm'de sadece 4 cm .... 
 


#paperman' tarafından 25.02.2011 10:42:18 tarihinde düzenlendi.
Açıklamalarınız için çok teşekkürler.
        http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm 
 
Bu sitede de güzel bir açıklama var. 
 
Evet, ön şart nesnenin fotoğrafta kapladığı alanın aynı olması. Nesneye olan uzaklığımızı ayarlayarak, farklı odak uzaklıklarında yapılan çekimlerin büyük oranda aynı alan derinliğini verdiğini gösteren bir de tablo var. 
 
Focal Length (mm) - Focus Distance (m) - Depth of Field (m)  
10  -                      0.5  -                      0.482  
20  -                      1.0  -                      0.421  
50  -                      2.5  -                      0.406  
100  -                    5.0  -                      0.404  
200  -                    10   -                      0.404  
400  -                    20   -                      0.404  
 
Yalnız, odak uzaklığına göre, net alan derinliğinin yerinde önemli bir kayma meydana geliyor, diyor (odakladığımız bölgenin önünde ve arkasında). 
 
Yani, net alan derinliğinin boyutu değişmiyor (ihmal edilebilir boyutta) ama yeri kayıyor (önemli boyutta), diye bir açıklama var. 
 
Sayfanın biraz altındaki "technical note" kutucuğunda iki istisna belirtilmiş. Yüksek büyütme sağlayan odak uzaklıklarında ve "hyperfocal" civarlarında geniş açılı objektiflerin daha geniş bir alan derinliği "sağlayabileceği" belirtilmiş. Ama, bunun da, geniş açılı lenslerin alan derinliklerinin öne daha çok pay tanımlarından kaynaklandığı söylenmiş. 
 
 
#kubilayhan' tarafından 25.02.2011 13:28:19 tarihinde düzenlendi. 
 
 
#kubilayhan' tarafından 25.02.2011 13:28:58 tarihinde düzenlendi. 
       
forumun amacına uygun ,aydınlatıcı ve abi tavsiyeleriniz için teşekkürler..(demekki takıldığımızda soru sorup cevap alabileceğimiz bir abimiz varmış).
        @kubilayhan ... 
 
Eklediklerin de cümleleri farklı kurarak nasıl çelişkili ifadeler yaratılabileceğine örnek olmuş ... 
 
Fokal uzunluğun alan derinliğinde önemi yoktur ( büyütme suretiyle eşdeğer fokal uzunluk sağlanırsa ) 
 
Farklı fokal uzunluklarda aynı alan derinliği elde edilebilir ( objeye ona göre yaklaşılır/uzaklaşılırsa ) 
 
Sonuçta bunların hepsi birbirinin yaptıklarını etkileyen değişkenler . Birini azaltıp,diğerini arttırıp tabi ki aynı sonuçları almak mümkün . 
 
Ben şimdi yukarıdakiler gibi kelime oyunu yaparak ,  pozlama yapılırken kullanılan diyafram değerinin önemi yoktur  veya aynı diyaframla değişik pozlamalar yapılabilir desem   
  ??  Sonuçta perde hızı & ISO değiştirerek  aynı  pozlama değerini elde etmek / tersini yapmak mümkün .  
 
Veya kullanılan lensin görüş açısı / obje büyüklüğü / yakınlaştırma ile alakası yok desem ? 
  Sonuçta PC'de büyütme ile aynı efekti sağlamak mümkün ...
       
tam bir ''başucu notları'' diyebilirim yazdıklarınıza sağolun varolun
        Yazdıklarınızın hepsini okudum da, 
evet benimde çok sık yaptığım hatalardan söz etmişsin Uğur abi. 
Dedikleriniz tamamiyle biz acemiler için yol gösterici ve açıklayıcı olmuş. 
Bilgi paylaşımınız için çok teşekkür ederim. 
Selam ve saygılarımla, 
Caner...
       
        Gerçekten kutlarım elinize ağzınıza sağlık, çok katkısı oldu süphesiz. merak ettiğim bir madde var 
27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .   
bu ayarlar ile oynamamız makinenin sensörüne zarar mı verir? yoksa işin içinden çıkamayıp normale dönemememiz ihtimalinden mi bahsediyor sunuz?
       
        Sensöre bir zarar vermesi söz konusu değil . Sensor zaten hep aynı çeker ; bahsettiğim seçenekler makina fotoğrafı işlerken/JPEG dosyaya çevirirken eklenir.   
 
Sadece JPEG çekiyorsanız , dediğiniz gibi - aşırıya kaçmış ayarlardan geriye "kayıpsız" dönüş yoktur  ( PC üzerinde ) . O sebeple  doygunluk/keskinlik/contrast  makina üzerinde makul oranlarda seçilmeli . Fazlası gerekirse nasıl olsa PC'de daha kontrollu şekilde eklemek mümkün. 
 
RAW çekim yapanlar için ( bu yazı zaten o seviyedekiler için değil ) haliyle bu ayarların bir önemi yok - hiçbiri fotoğrafa yansımıyor.
       
        '' Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .'' 
 
öncelikle zaman ayırıp yazdığınız bilgiler için teşekkürler bizim gibi amatörler için güzel bir paylaşım... ancak alan derinliğini hangi 3 kritere bağlı olduğunu ve nasıl yapacağımızı da söyler misiniz... 
 
yok armut piş ağzıma düş, onu da kendin ara bul derseniz de canınız sağ olsun... 
       
İlgili olabilecek konular
- 
        
        

Sayın Arkadaşlar. Çok Yeniyim Yardıma İhtiyacım Var
03 May. 2025, 18:10 aslls
076603 May. 2025, 18:10
aslls - 
        
        

Yeni Bölüm: Mirat'ın Puslu Fotoğraf Atlası, S. 04-b. 05
30 Oca. 2025, 14:37 miratcenk
0112230 Oca. 2025, 14:37
miratcenk - 
        
        

Yeni Bölüm: Mirat'ın Puslu Fotoğraf Atlası, S. 04-b. 04
24 Oca. 2025, 12:21 miratcenk
087924 Oca. 2025, 12:21
miratcenk - 
        
 - 
        
        

Yeni Bölüm: Mirat'ın Puslu Fotoğraf Atlası, S. 04-b. 03
06 Oca. 2025, 11:41 miratcenk
087706 Oca. 2025, 11:42
miratcenk - 
        
        

Yeni Bölüm: Miratın Puslu Fotoğraf Atlası, S. 4-b. 2
01 Oca. 2025, 18:50 miratcenk
062301 Oca. 2025, 18:50
miratcenk - 
        
        

Yeni Sezon: Mirat'ın Puslu Fotoğraf Atlası, S. 04-b. 01
26 Ara. 2024, 23:55 miratcenk
084226 Ara. 2024, 23:56
miratcenk - 
        
        

Sürücü Belgesi Ehliyet Yenileme Ücreti Yatırma
06 Ara. 2024, 20:11 prodersler
069006 Ara. 2024, 20:12
prodersler - 
        
        

Sürücü Belgesi [ehliyet] Yenileme Harcı Nasıl Yatı
08 Kas. 2022, 13:58 prodersler
0197308 Kas. 2022, 13:58
prodersler - 
        
 
