paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
aspergillus
aspergillus (üye)
İstanbul / Amatör

Bu güzel yönergeye bir iki madde eklemek istiyorum;

34. Fotoğrafçılık hakkında çok okumalı, araştırmalı.

35. Çok fotoğraf bakmalı, nasıl çekildiği hakkında kafa patlatmalı ve mümkünse kopya çekmeli. Biraz açıklayayım kopya çekmeyi, baktığınız fotoğrafların benzer ışık, ens.,gibi sahneleri yaratıp aynı fotoğrafları çıkarmayı denemeli. Yani biraz daha egzersiz yapmalı!

sevgiler..

 

Tarih: 1 Şubat 2011, 15:35 - İp: 88.***.**0.15
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Eklemeleriniz için teşekkürler . Daha önce yazmış arkadaşlar da sağolsunlar görüşleri için ....

 

Tarih: 1 Şubat 2011, 20:34 - İp: 96.***.**4.180
eroldurgun
eroldurgun (üye)
İzmir / Meraklı

Elinize emeğinize sağlık. Benim gibi yola yeni çıkmış arkadasların işine çok yarıyacak =)

 

Tarih: 2 Şubat 2011, 23:21 - İp: 88.***.**0.126
pepperjack
pepperjack (üye)
Yurtdışı / Amatör

tesekkurler bilgiler icin cok yardimci oldu bu yaziyi maddeleri okurken ayni zamanda yeni sayfalar acarak maddelerin icindeki terimleri ve bircok konuyu da ogrenmis oldum

 

Tarih: 5 Şubat 2011, 15:30 - İp: 67.***.**6.238
seka
seka (üye)
Tekirdağ / Amatör

Dönüp dolaşıp okuyorum .
Teşekkürler Uğur Bey .

 

Tarih: 21 Şubat 2011, 21:19 - İp: 85.***.**1.217
mycq
mycq (üye)
Muğla / Firma

paperlan iyi olmuş eline sağlık!

 

Tarih: 21 Şubat 2011, 21:34 - İp: 88.***.**5.78
kurbaga_kermit
kurbaga_kermit (üye)
İstanbul / Amatör

Emeğiniz için teşekkürler Paperman tebrik ederim.
Kendimi de tebrik ediyorum, okuyabildiğim için

Ben de bir madde ekleyebilir miyim

- Bu işi gerçekten öğrenmek istiyorsak, fotograflarımızı "eleştiriye açık" tutmalı ve yapılan eleştirileri, onur meselesine dönüştürüp, hayatın geneline yaymayalım

Eğer yapmak istediğiniz egonuzu tatmin etmekse, bir an önce bir BLOG sahibi olup, orada dilediğiniz gibi sergileyin.

 

Tarih: 22 Şubat 2011, 15:17 - İp: 78.***.**3.68
kubilayhan
kubilayhan (üye)
Ankara / Amatör

Ben de teşekkür etmek istiyorum.

Bir de sorum var, izin verirseniz: Net alan derinliğinin, lensin odak uzaklığına bağlı olup, olmadığı konusunda farklı görüşler var internette. Bağlı olmadığını söyleyen yazılar var.

Bu konuyu, vaktiniz elverdiğince, kısaca açıklayabilir misiniz?

 

Tarih: 24 Şubat 2011, 23:00 - İp: 178.***.**6.232
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Bir şey yazmadan önce yazıda tam ne yazıldığını bilsem iyi olur . İsterseniz kısaca özetleyin.

Yeri gelmişken bir ilave de yapayım . Alan derinliğini 3 unsur etkiler demişim ; yazmasam da kastettiklerim :

- Diyafram değeri
- Objeye uzaklık
- Lensin fokal uzunluğu

Aslında bir 4.'sü var - genelde hep aynı boy sensörler kullandığımız için atlamışım O da :

- Sensör büyüklüğü

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 01:18 - İp: 96.***.**4.180
kubilayhan
kubilayhan (üye)
Ankara / Amatör

Bilindiği gibi, geniş açılı objektifler daha fazla net alan derinliği sağlarlar. Ama, internette rastladığım bazı yazılarda, örneğin, bir telefoto ile bir geniş açılının arasında, aynı diyafram değerleri için fark olmadığı yazılmış.

Örnek: http://www.cybercollege.com/myths.htm

Odak uzaklığı - net alan derinliği ilişkisi altında yatan nedeni (çok teknik değilse) kısaca açıklayabilir misiniz?

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 09:34 - İp: 212.***.**2.62