antika
antika
üye
(Meraklı)
İstanbul

Fotografçılığın Yedi Katı

Arkadaşlar, internette daha önceden yerini işaret etmiş olduğum hoş bir makale vardı:

"The Seven Levels of Photographers", Ken Rockwell tarafından kaleme alınmış.

http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm

Üşenmedim gücenmedim, bu yazıyı Türkçe'ye çevirdim, elimden geldiğince.

Dante'nin "İlahi Komediya"sının üzerine kurulmuş olan yazı, fotografçılara kara mizah tarzında taşlamalar içeriyor. Eminim okurken az yada çok yüzünüz kızaracak (benimki bir hayli kızarmıştı mesela )

-------------------------------------------------------------

Sanatçı: En Üst Kat 7 ( Cennet)
Bu en üst seviyedir.
Bir sanatçı hayalgücünü "fotograf" denen elle tutulur halde zaptedendir. Gerçek veya hayali bir yerin veya kişini ruhunu bu fotografla yakalar, bakanlarda da bundan hoşlanır.
Bir sanatçı kullandığı aletlere tamamen hakimdir. Sanatını yaratırken, sanatçının ruhu yakalamaya çalıştğı şey uğruna bedeninden sıyrılır. Yaratmazken aletlerini öğrenip tecrübe eder, ama yaratırken, fotograf makinası aklının bir uzantısı oluverir. Fotograflarını üretirken, zaten ustası olduğu için hiçbir teknik konuyu bilinçli olarak düşünme gereği duymaz bile.
Olayı müziğe benzetirsek, müzisyen akor basarak alıştırma yapabilir, ama müzik yaparken, parmakları aklına bile gelmez, çünkü o anın coşkusu içinde kaybolup gitmiştir ruhu.
Nasıl bazı profesyonel sörfçülerin bir düzine sörfü veya gitaristlerin 23 tane gitarı varsa, bir sanatçının da herbiri farklı yerlerde kullanılan birdolu makinası olabilir.
Yine aynı şekilde, bazı sanatçıların da sadece bir tanecik makinası olabilir, hatta bazılarının hiç makinası olmayabilir. Sanatçılar bazen komik giyinirler ve geç kalkmaya meyillidirler. Genellikle güzel kadınların fotografını çekmeyi tercih ederler ve bundan da gurur duyarlar.
Hiçkimse onların eserlerini göremez, çünkü bir kendi kendilerini tatmin etmek gibi rezil bir yetenekleri vardır ve maalesef kendi harika eserlerini pek takdir etmezler. Üzücü bir açmaz sonucu eserlerini başkalarına gösterenler "Fahişe" seviyesine düşecekleri için, gerçek bir sanatçının işini görmeniz asla mümkün değildir, gördüğünüz şey artık bir fahişenin eseridir. İyi sanatçılar çoğunlukla tanımadıkları kimselere eserlerini gösteremeyecek kadar utangaçtırlar, çünkü gösterdik bizzat kendi ruhları, iç dünyalarıdır.
Sanatçı, iğne deliğinden tutunda, kullan-atlara, 8x10lara kadar her çeşit makinayla çalışır. İstediklerini gerçekleştirmek için ihtiyaç duyduğu herşeyi kullanabilir.

Fahişe: Kat 6
Fahişe, sanatı için ruhunu para ve uyuşturucu karşılığı satan sanatçıdır.
Kendini bu seviyeye indirerek ufkunu da daraltmıştır.
Niye ? Çünkü kişi kendine yemek ve barınma sağlamak için ruhunu satmak zorunda kaldığında, bir daha gidişatını değiştiremez, yani yeni şeyler denemeye çalışmaz.
Yıllar sonra bir fahişe kendini geçindirecek düzeye varsa bile yine de yeni şeyler denemeye açık olmayacaktır, çünkü hala paraya ihtiyacı olacaktır.
Destekçisi olan sanatçılar ( yani bir galeri veya başka bir sanatçı tarafından desteklenenler, aynen fuhuş sektöründe pezevenklerin yaptığı gibi), tarzlarını değiştirirlerse bu destekçilerini kaybedebilirler. Anlayacağınız, para karşılığı üretilen sanat nadiren gelişir veya özgünleşir.
Satan tarz, fahişenin müşterisinin ve pezevenginin (destekçisinin) istediğidir. Barnbaum's sanat üzerine yazdığı kitaba bir bakın. Başarılı bir fahişenin kabul görmüş bir tarzı varken yenisine geçmesi olağanüstü zordur.
Bu yazıda kategori 10'daki fahişe sınıfı hakkında daha fazla malumat var.

Amatör: Kat 5
Gelirinin yarısından daha azını fotografçılıktan kazanan amatördür. Bu durumun fotograflarının kalitesiyle ilgisi yoktur.
Fotograf çekmek bu kişinin aşkıdır. Arı ruhlu iyi amatör aradaki katları aşıp doğrudan sanatçı katına erebilir.
Haftasonları ek iş olarak düğün dernek fotografı çekseler de amatör kabul edilirler, çünkü çektiklerin fotografın parasını alıyorlardır sadece. çekilen resimlerin karşılığın

 

Tarih: 15 Eylül 2006, 11:40 - İp: 85.***.**6.98
Cevapla
buffalo
buffalo
üye
(Amatör)
Ankara

antika, bu antika değerindeki yazı ve çevirdeki emeğiniz için size şükranlarımı sunarım.

son zamanlarda fotoğraf hakkında okuduğum en müthiş yazı diyebilirim.

ne varki uzun yazılardan çok hoşlanmayız. çok kişi okumayacaktır. keşke herkes okusa.

çoğaltıp uçaktan dağtılası bir yazı olmuş.

yüzüm kızardı benim de kıpkırmızı oldu. ben cehenneme daha yakınım sanırım. şu mübarek günde namazda değil, hala bir fotoğraf sitesinin chat kısmında olduğuma göre.

bir yazıda bu kadar mı doğru teşhis olur? pes yani.

ben yüksek müsadenizle yazının en çok hoşuma giden yerlerini kopyalayayım ve bir özet çıkarayım.

***cehennemdekiler: Bunların çoğu, adam gibi fotograf çekeceklerine, habire internette dolaşıp, teknik sitelere ve Photo.net, www.dpreview.com ve photocritique.net gibi chat odalarına saatlerini harcayarak katkıda bulunurlar.

***zengin amatörler: Sırf fiyatı 5000 USD olduğu için 2000 yılında gazeteciler için tasarlanmış 2.7 Mplik Nikon D1 gibi ilk DSLRları satın alanlar da bu enayilerden başkası değildir. Bu makinalar, hatıra fotografçılarının kullandıklarından daha kötü sonuç verirler, zira makinanın pahalı olması onu daha iyi yapmaz.
Alt düzeydeki zengin amatör, fakir insanların bulanık siyah beyaz resimlerini çekmeyi sanat zanneder.

ben bu gruba hayran kaldım. ya, olağanüstü, muhteşem bir tanımlama. özellikle zengin amatörün fakirlerin siyah beyaz bulanık fotoğrafları konusunda söylenen olağaüstü bir benzetme.
ben de aynen böyle düşünüyorum ve hayatımda bu güne dek, tek bir tane bile fakirin siyah beyaz ya da renkli fotoğrafını çekmedim. bu gruba kesinlikle dahil değilim ben.
bu gruba giren bir örnek vermeyeyim, zaten site yönetiminin yeterince öfkesini çekmekteyim, şutlamasınlar beni.

***kat 3 profosyoneller:Geçimini tamamen %100 fotograf satarak sağlayanlar profesyoneldir.
Profesyoneller geçinmek için sanat yapmazlar, sadece ticari görüntü üretirler. Çoğu profesyonel alet edevatını yeterince tanır ve gayet iyi görütüler yakalayabilir, fakat işin içine hayalgüçlerini katabilir de katamayabilir de.
Profesyoneller harika resimler çekemez diye birşey yok tabiiki, ama bunu boş zamanlarında yaparlar.

kontrast, orda mısın?


***4.kat: hatıra fotoğrafçıları:
İnanınki fotografı çeken fotografçıdır, makina değil.
Hatıra fotografçıları bas-çek veya kullan-at tarzı makinalar kullanır, bu makinalar başka herkesin kullandığı Leicaların,Nikonların, Canonların ve Contaxların verdiği aynı mükemmel sonucları verir.

eh valla pes, pek doğru pek doğru! böyle bir şey iddia etmiştim bir yerde. salaklıkla filan suçlandım. demekki dünyada benimle aynı fikre sahip bir kişi daha varmış.

--------------
tekrar tekrar teşekkür ederim antika. izninizle sizi sırf bu yazı nedeniyle sitenin en kral insanı ilan ediyorum!
üst katlardan pek kişi tanımıyorum, o nedenle onlara girmeyeyim.

 

Tarih: 15 Eylül 2006, 12:46 - İp: 81.***.**0.120
antika
antika
üye
(Meraklı)
İstanbul

Buffalo,

Kral mral ne demek, yapmayin allahaskina. Ben deniz de Ken Rockwell'in yazisini ilk gordugumde carpilmistim, tercume edip paylasma gudusunden kurtaramadim kendimi.

Aslina bakarsaniz kendisi neredeyse 40 yildir fotograf cekiyormus, ama ancak 20. yilinda anlamis donanimin o kadar da onemli olmadigini. Hani bu gercege varmak icin herkesin bir 20 yil harcamasi gerekmesin diye cevirdim.

Ceviriyi kendisinden izin alarak gruba yolladim, ayrica bir kopyayi da kendisine ilettim. Muhtemelen sitesinde Rusca, Fransizca, Cekce, Flemenkce versiyonlarinin yanina ekleyecek.

 

Tarih: 15 Eylül 2006, 14:08 - İp: 85.***.**6.98
ocaklilar
ocaklilar
üye
(Amatör)
İstanbul

antika,

böyle güzel ve anlamlı bir kaynağı, dilimize çevirerek bizlere sunduğunuz için ne kadar teşekkür etsek azdır. Açıkçası, ben bu güne kadar İngilizcesini dahi görmemiştim.

 

Tarih: 15 Eylül 2006, 14:53 - İp: 85.***.**5.234
as
as
Üye
(Doğa Fotoğrafçısı)
İzmir

Antika çeviri ve paylaşımın için teşekkürler.

 

Tarih: 15 Eylül 2006, 14:59 - İp: 81.***.**8.28
cancaner
cancaner
üye
(Firma)
Yurtdışı


Harika bir ceviri tesekkurler emeginize.Ozellikle fotografcilik ile ilgilenmek isteyen insanlar icin cok guzel bir anlatim.

 

Tarih: 15 Eylül 2006, 16:14 - İp: 195.***.**2.68
volknakgül
volknakgül
üye
(Profesyonel Fotoğrafçı)
Antalya

Zenginin malı zügütrün çenesini yorar! Mevzusuna benzemiş D1 olayı!


konu çok güzel

 

Tarih: 17 Eylül 2006, 16:22 - İp: 85.***.**5.33
kontrast
kontrast
üye
(Meraklı)
İstanbul

ben site yönetiminden rica ediyorum.. avatarım altındaki yazının "profeyonel fotografcı" şeklinde degistirilsin.

 

Tarih: 17 Eylül 2006, 16:52 - İp: 88.***.**8.72
omergin
omergin
üye
(Meraklı)
Kayseri

yazar ken rockwell oldugu icin "Zenginin malı zügütrün çenesini yorar" tezide curuyor..

 

Tarih: 17 Eylül 2006, 17:08 - İp: 88.***.**1.87
leonidas
leonidas
üye
(Amatör)
Ankara

müthiş bi yazı gerçekten paylaştığınız için teşekkürler özellikle yeni başlayanlar için yol gösterci sayılabilir

 

Tarih: 2 Ekim 2006, 15:05 - İp: 85.***.**4.144
mete007
mete007
üye
(Doğa Fotoğrafçısı)
Kocaeli

Sadece yeni başlayanlara değil herkese yol gösteriyor..

teşekkürler.. Antika..

 

Tarih: 2 Ekim 2006, 15:09 - İp: 85.***.**4.136
Sayfa(lar): 1 | 2 | 3 | 4 | 5

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
yalcinabi
1
1636
04 Haz. 2016, 21:10
mete007
prodersler
0
591
21 Şub. 2016, 16:47
zbkdygn
nikonfili
2
891
28 Eki. 2015, 22:52
kesim00
dikmentr
0
768
26 Eki. 2015, 17:17
dikmentr
boncukm
1
927
02 Nis. 2014, 23:48
senolyilmaz
antyesil
6
2660
11 Oca. 2014, 15:04
antyesil
» Fotoğrafça
Mf Lensleri Kullanmak - Lens Conver
fm19[B]Lens Converter nedir?[/B]      Her SLR ve DSLR makine kendisi için uygun bayonetli lensleri kullanabilir. Farklı bir lensi takabilmek için mutlaka dönüştürücü (converter) kullanmanız gerekmektedir. Bunun için metalden imal edilmiş özel aparatlara Lens Converter denilmektedir. ...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
sezgin72, (1)