ozerstore
ozerstore (üye)
Aydın / Amatör

Pan Nedir?

Slm. Arkadaşlar,
Fotoğraf teknikleri konusunda sıkça duyduğum , ancak anlamını bilmediğim PAN konusunda aydınlatırsanız sevinirim. Daha önce BULB konusunda yardım istemiş ve çok güzel bilgiler almıştım.O bilgiler ışığında yaptığım seri çalışmalar sonucunda BULB ayarında çok güzel çekimler yapmayı başardım. Şimdi de bu PAN konusuna kafayı taktım. Desteğinizi bekliyorum. Sevgiler...

Tarih: 7 Temmuz 2005, 15:51 - İp: yok
ocaklilar
ocaklilar (üye)
İstanbul / Amatör

Aslında bu yönteme Panning demek daha doğru olur. Çektiğiniz fotoğraflarda hareketi vurgulamak istediğinizde kullanılan bir çekim tekniğidir ama epeyi bir pratik yapmak gerektirir. Yani bunu şunun için söylüyorum, ilk bir kaç çekimizde iyi sonuç alamazsanız hemen pes etmeyin. Sonuçların hemen görünebilmesi açısından digital ortamda daha rahat kullanılır.

Örneğin, hareket halinde bir otomobilin net, arka planın da flu olarak çıkmasını istediğinizde, otomobilin hızına bağlı değişmek kaydı ile, oldukça yavaş bir perde hızı seçersiniz. 1/15, 1/60, 1/125 gibi. Bu değerler örnek tabi, hareket halindeki nesnenin hızına göre değişir. Deklanşöre basarken aynı zamanda vizörden hareket halindeki nesneyi gözünüzle takip etmelisiniz yani makineyi o nesnenin hareketi yönünde ve hareketin hızında yatay olarak o yöne kaydırmalısınız ki hareket eden nesne net, arka plan da flu çıksın. Sonuçta, fotoğrafta o nesnenin hareket halinde olduğu ifadesi çıkar.

Umarım çok karışık anlatmamışımdır.

#ocaklilar' tarafından 07.07.2005 16:43:57 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 7 Temmuz 2005, 16:42 - İp: yok
ceko
ceko (üye)
İstanbul / Haber Fotoğrafçısı

Kısaca sana şöyle anlatabilirim.Hareketli veya hareketsiz konuları çekerken ya objektifini hareket ettirerek ya da makineni hareket ettirerek oldukça güzel fotoğraflar çekebilirsin. ama düşük enstantenelerde 2-4-8 gibi... Slr makinelerle yapabilmen mümkündür. diğerlerinde olmaz olsada bi şeye benzemez. sevgiler.

 

Tarih: 7 Temmuz 2005, 16:45 - İp: yok
bitpire
bitpire (üye)
İstanbul / Amatör

Selam ozerstore,

Hareketli bir obje önünden geçerken (mesela bir bisikletli) makine il objeyi takip ederken deklanşöre basıyorsun. Böylece obje net arka plan ters yönde hızla hareket ediyormuş gibi bir etki oluyor. Enstantane değeri olarak 1/30sn. civarında bir değer seçmek gerekir diye biliyorum ama emin değilim. Bu takibi yaparken bacaklarını sabit tutup sadece vücudunu hareket ettirerek daha iyi sonuç alınabiliyormuş. Çok kolay bir teknik değimiş ama. Bol bol antrenman yapmak lazımmış. Benim bildiklerim bunlar. Atladığım birşey varsa belki arkadaşlar da katkı sağlarlar. Ben de hiç denemedim açıkçası. İyi hatırlattın. Ben de çalışayım biraz bu yöntemi.

 

Tarih: 7 Temmuz 2005, 16:46 - İp: yok
bitpire
bitpire (üye)
İstanbul / Amatör

Bilgisayarın başında aç kurtlar gibi bekliyoruz valla

 

Tarih: 7 Temmuz 2005, 16:48 - İp: yok
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

olmazki ama; ben yazamadan ocaklilar, ceko ve sen yazmissin bile bitpire..

..
ben de birseyler soyleyeyim degil mi ama bir ac kurt olarak?..
ozerstore, yavas bir enstantane seciyorsun.. enstantane'yi cekmek isteyecegin objeye gore belirlemen gerekiyor.. yani bir at arabasi icin biraz daha uzun bir sure secmen gerekirken bir ferrari icinde yeterince kisa olacak kadar hizda enstantane belirlemen gerekir.. ayrica senin objeye olan uzakligin da onemli tabii..
kamerani objenin hareket yonunde hareket ettiriyorsun.. sanki obje her zaman focusda olacakmis gibi.. iste obje focusda ne kadar iyi kalirsa ve sen ne kadar cok yuksek diyafram degerinde cekim yaparak basardiysan, arka plan, objenin hareketini gosterircesine fazlasiyla belirsizlesiyor.. yani at arabasi fotografda hareketsiz degil hareket halinde oldugunu gosteriyor..
ama arka plani ne derecede atmak isteyecegine sen karar verirsin.. yani yuksek aperture kullandiginda genelde focus yapilan obje disinda hicbirsey net cikmaz, ama sen bazi seylerin de belirgin olmasini isteyebilirsin fotografinda.. mesela bir futbolcunun gole kostugu andaki hareketini pan yapiyorsun; arka plandaki seyircileri de bir sekilde ayaga kalkislarini nasil pan yaparsin mesela? bak iyi bir soru oldu.. nasil yaparsin sahi?.. iste o zaman cok yuksek diyafram degeri secmezsin.. bir slr makine icin f/8-11 gibi mesela..
ama enstantane suresi cok hizli olmalidir, yani 1/125 gibi mesela.. yani cok zor.. kazara iyi cikar belki.. cunku 1/15 saniye gibi yapsan hersey belirsizlesecektir arka planda..
oyle olur degil mi arkadaslar?..
objeye olan uzaklik da onemli.. cok yakindaki bir objeyi takip edebilmek icin daha uzun sureli enstantane kullanmak gerekecektir..(tabii objenin hareket hizina bagli olarak degisir bu) yani objenin focusda kalmasi zorlasacaktir..
baslangic noktasi olarak:
bir kusun hareketini pan yapmak istiyorsan mesela, 1/30 saniye gibi bir enstantane degeri kullan.. bir at arabasi icin 1/2 saniye gibi en fazla.. bir atlet icin.. at arabasi kadar hizliysa 1/2 saniye, yok bir ben johnson ise 1/15 saniye gibi..
ceko'nun demek istedigi 1/2, 1/4 ve 1/8 saniye gibi bu arada..
...
yani simdiye kadar diyemedigim bir turlu ama daha yeni aklima gelen ; kamerani sanki bir video kamera gibi kullaniyorcasina, hareket eden objeyi fotograflamandir..

neden ceko compact makinelerle yapmakla birseye benzemez?.. slr makinelerle yapmak zordur ve sonuc alirsan iyi sonuc alirsin.. viewfinder'dan takip edemeyecegimiz icin zordur, tahmini hareket ettirirsin; ama compact makinelerle lcd'den izleyerek daha kolay cekilemez mi? demek istedigin sanirim arka planin istedigimiz kadar belirsizlesmeyecegi galiba.. cunku slr makinelerle ancak alan derinligi cok aza indirilebilir.. o yuzden degil mi? (bugun aklimi bir turlu toparlayamiyorum nedense..)

 

Tarih: 7 Temmuz 2005, 22:42 - İp: yok
baturica
baturica (üye)
Bursa / Profesyonel Fotoğrafçı

Arkadaşlar çok iyi açıklamışlar. bir kaç tecrübemden faydalanarak ek birşeyler söyliyeyim. Öncelikle objeyi kadraja oturtmalısın. Obje hareketi esnasında seninle olan açısı değişir. Bu uzaklığınıda bağlıdır. Bu açı değişimi sırasında, belinden bir ipe bağlanmışçasına, yani merkez noktanı kaybetmeden objeyi takip et. bu kısa bir sürededir. fakat objenin hızına bağlı olarak, kat edilen mesafe bu hareketi sağlar. Bu sebeple, makinanın hıznı arka planı ne kadar kaydırmak istediğine bağlı olarak ayarlamasını. Zaten hızlı ve giden bir objede bunu nasıl mı anlayacaksın... >> İşte o sadece tecrübe ile... yada benim anlatma yeteneğimi aşıyor... Başarılar..

 

Tarih: 8 Temmuz 2005, 15:40 - İp: yok
ceko
ceko (üye)
İstanbul / Haber Fotoğrafçısı

Neden kompakt makinelerle bi şeye benzemez?
Çünkü slr makinelerde vizör kullandığın için görüntüyü takip etmen daha kolay ve gerçekçi olur. Şimdi sen diyeceksinki kompaktlarda vizor yok mu? var tabi ama vizörden bakınca bir kamera görüntüsüyle karşılaştığından pek vizör demek içime sinmiyor. denklanşöre basma ile çekim arasında geçen zamanı da düşünmek lazım kompaktlarda. Ayrıca dadanagast kompaktlarda denklanşöre basınca görüntü kararmıyormu yada donmuyormu zannediyosun.
aynı hesap anlayacağın. bide nefret ediyom şu kompaktlardan onu da belirtim

 

Tarih: 8 Temmuz 2005, 21:32 - İp: yok
kemal37
kemal37 (üye)
Kastamonu / Amatör

hakikaten kompaktlarda vizör, deklansöre basınca kararıyor nasıl olcak

 

Tarih: 20 Ocak 2009, 09:31 - İp: 85.***.**7.69
bariscelik
bariscelik (üye)
İstanbul / Stüdyo Fotoğrafçısı

Merhaba Sayın Ocaklilar Bu Konuda Gerekli Bilğiyi Anlatmış Bir Çok Arkadaşın Aydınlattığı İçin, Yanlız Bu Pan Tekniğini Bende İlk Duyduğumda Çok Merak Edip Baya Bir Kurcalamıştım. Şimdi İse Evet Harika Bir Teknik Diye Bilirim.

 

Tarih: 20 Ocak 2009, 14:53 - İp: 85.***.**5.123
fotosafaripro
fotosafaripro (üye)
İzmir / Reklam Fotoğrafçısı

Değerli site arkadaşlarım ; Benim üyeliğim henüz bir ayını doldurmadı ve takdir edersiniz ki bu kısa süre zarfında tüm yazıları okumam mümkün olamaz. Böyle güzel bir konu ve sohbete bu nedenle geç dahil oluyorum.
Pan konusunda Sayın ocaklılar gereken her şeyi çok net olarak açıklamış ve son derece aydınlatıcı bilgiler vermiş. Kendilerinin, gözüne, emeğine ve yüreğine sağlık.
Fotoğrafa yeni başlamış ve bu konuda bilgi sahibi olmak isteyen başka genç arkadaşlarımız olabilir.....düşüncesi ile ; Ben de bir Reklam ve Endüstriyel fotoğrafçısı olarak, kendi çekimlerimi nasıl yaptığımı, bu işin çok kolay ve geçerli bir yolunu sizlerle paylaşmak isterim.
Diyelim ki, ana objemiz...yani net olmasını istediğimiz objemiz bir motosiklet ve hareket hissi vermek istediğimiz objemiz/objelerimiz de binalar vs. biraz uzağımızdaki fon teşkil eden tüm görüntüler.
Işık durumunun tayin edilmiş olduğunu var sayarak yön vereceğim...lütfen aklınız karışmasın.
1- Yol ortasında durarak yüzünüzü gidiş yönünüze doğru dönün.
2- Motor sağınızda, yani yolun sağ kaldırımına yakın bulunsun.
3- Sol tarafınıza motoru takip edeceğiniz arabanız bulunsun.
4- Motorun pilotu yerini alsın ve motoru çalıştırsın.
5- Sizin aracı kullanacak arkadaşınız da aracınızı çalıştırsın.
6- Sizde şoför yanında, yani motor tarafı ( cam kenerında ) makineniz ile hazır bulunun. Yeriniz, kompozisyonunuza göre cam kenarı, üst bagaj, kamyonet kasası veya aracınızın herhangi bir yeri olabilir. Sadece motor ile aranızda hiç bir engel olmasın.
7- Motor ve araç, yani siz hareket edin.
8- Süratleriniz 50, 100, 150, veya 200 hiç farketmez....fakat eşit olsun.
9- Aynı sürat ile.....motor kaptanı ve araç sürücüsü muhabbet eder gibi...aynı hizada seyredin.
İşte bu şekilde...süratiniz tamamen aynı olduğu için, motosikleti karşınızda tamamı ile hareketsiz yani duruyor gibi göreceksiniz. Burada çekim hızınızın hiçbir önemi kalmayacak ve motoru arzu ederseniz 1/10 , 1/30 vs. çok düşük çekim hızında duruyor gibi alabileceksiniz. Motosikletin arkasındaki objeleri hareketli ( yatay hareketli - Panning ) almak istediğiniz için ; Tavsiye edeceğim değerler şunlardır.
Motosiklet ve aracınızın yan yana ( eşit ) süratiniz Saat/80 km.
Çekim hızınız 1/15 enstantane ve ISO 200
Pan hissinin kuvvetli olabilmesi için Diyafram aralığı en çok 4 - 5,6
Bu şartlarda gün ışığı çok gelecek ise +4 veya +8 gri, yani ışık kırıcı naturel filtre.
İşte gördüğünüz gibi.....vizörünüz ile giden aracı takip etme zorluğu veya imkansızlığı ortadan kalkmış oldu. Motosikleti veya çekmek istediğiniz herhangi bir aracı yanınızda durur vaziyette buldunuz.
Tabii ki bu, benim yaptığım senaryolu bir reklam çekiminde.
Bir yarış pistinde veya bir rallyde bu imkanınız yok. Peki o zaman ne yapacağız.........
Değerli üstat Sayın ocaklılar' ın görüşlerine yer verecek ve dediklerini aynen uygulayacağız.
Tüm arkadaşlarımın çalışmalarında başarılar ve Sağlıklar dilerim.

 

Tarih: 31 Mayıs 2009, 03:13 - İp: 195.***.**7.209