artist0064
artist0064 (üye)
Uşak / Amatör

M Modunda Pozlama Telafisi

Canon EOS 400D kullanıyorum Canon kullanıcılarının bildiği gibi M(manuel) modda herşeyi kendimiz ayarlarız ama pozlama telafisi otomatik ayarlanıyor ve bu bazen sinirimi bozuyor bunuda manuel ayarlamanın yolu yokmu

Tarih: 16 Temmuz 2012, 23:14 - İp: 46.***.**6.93
mistytableau
mistytableau (üye)
Samsun / Amatör

Sevgili bitpare arkadaşım..
özenerek sıkılmayarak yazdığınız yorumları ben de sıkılmayarak okudum. Bildiğim şeyleri söylediğinizi belirtmek isterim öncelikle ve pozlamaya etki eden bileşenleri çok iyi bildiğinizi de söylemek isterim. Ancak küçük nüansları atlıyorsun. Benim kastettiğim şeyi keşke konu çok dağılmadan sözlü olarak anlatabilsem. ama senin söylemlerinden yola çıkarak anlatacağım. Ancak öncelikle şunu hatırlamanı yada bilmeni isterim: fotoğraf sanatında doğru pozlama sanatçının görmek istediği sonuçtur, bu noktada makinenin doğru pozlaması ile fotoğrafçının doğru pozlaması tutmaz. bunun için de hızlı kullanımlar için poz telafisini sunmuşlar. ama nasıl sunmuşlar, giriş seviyesi makinelerde +- 2 stop (çok yetersiz, belirteyim) ileri seviye birçok modelde +-5 stop, fullframe bir çok modelde, iş biraz daha zorlaştığından olsa gerek, daha sağlam işlemci isteyebilir, yine +- bir stop.
Şimdi biraz yukarılardan sizin yazdıklarınızdan bir-iki gözüme takılan, anlatmak istediğimi tam olarak anlayamadığınızı düşündürten bir iki alıntıya bakıcam; (bu sırada bakıyorum)
Öncelikle şunu söyliycem, madem modumuz manuel, neden oto iso koymuşlar. Madem 3 değerden en az 1 ini makinetye bırakıcaz, poz telafisini neden koymuşlar..

bitpire :

"Siz aklınızdan "400 Iso'ya razıyım, keşke makine enstantaneyi 1/200'e çıkarsa" diye geçiriyor olabilirsiniz ama makine bunu bilemez. Yukarıda açıkladığım gibi, siz makineye, "diyaframı 2.8, enstantaneyi 1/200 yap" diyeceksiniz, o gereken Iso'yu bulacak. Veya "Iso'yu 400 yap, diyaframı 2.8 yap" diyeceksiniz, doğru pozlama için gereken enstantane süresini o bulacak. Ya da benim için sadece diyafram önemli, diyaframı 2.8 yap diyeceksiniz, enstantane süresini ve Iso'yu makineye bırakacaksınız. Bu son seçenekte makineye bir takım kısıtlamalar da verebilirsiniz. Mesela kumlanma olmaması sizin için önemliyse Iso'yu atıyorum maximum 800'e kadar yükselt diyebilirsiniz makineye. Iso'yu da en fazla 800 yap diye bir sınırlama da koyabilirsiniz. Sonuçta bu parametrelerden en az birini makineye bırakmak zorundasınız."

Evet, verdiğim örnekte diyaframı 2,8 yaptım (1), enstantaneyi 1/200 civarı istiyorum (2), artı pozlama istiyorum (3) diyafram önceliklike bunları yapabilmem için, diyaframı 2,8 yapıcaz, bu kesin.. ens.ye dokunamıyoruz pozlamamızı eksi yaptık, sonra iso ile oynuyoruz önce isoyu örnek veriyoum 600 dedim, baktım 1/400 oldu, yok bu kadar iso arttırmaya yazık olur isoyu 300 yapalım pat ens. yeni bir değerde ara iso değerleri de var, stop olarak hesap her zaman kolay olmuyor ki bir de poz telafisini de açtım sonucumu makineye göre artı pozlama istiyorum. Bu ayarlamalar neticesinde bir yandan an akıp giderken diğer yandan an akmasın dersen isoyu tahmini artırır çekersin ve gereksiz fazla iso değerine çıkmış olman da muhtemel. İşte o noktada ben dedim ki; manuel modda da oto isoyu yapmışlar ne istersem seçerim bir anda bir kedi bana doğru geliyor ai servo modunda şu kediciği açık diyaframla yakalayayım diyorumens.yi de 1/400 yapmak istiyorum.. Tüm bu anlık istek değerleri için en uygun mod manuel moddur, iso otomatiğe alınıp. Peki neden ben bu derece hakimken yani ne istediğimi biliyorken, pozlama sonucu sadece makinenin seçtiği olsun ki. Neden artı yada eksi yönde telafisi olamasın. Yani manuel moda bile otomatik iso koyulmuş, ek olarak poz telafisi neden eklenmesin. Anı istediğim değerlerde yakalamaktan bahsediyorum ben. Yoksa ben de biliyorum bir stop 2 kat ışıktır. her diyafram stop değeri her iso kat artışı ile paraleldir, yada kat enstantane değeri ile.. ama unutmayalım ara diyafram değerleri de var ara iso değerleri de var yeni daha ileri makinelerde, en azından benim kullandığımda.. Bu örneğe göre anlatmak istedim, yani görmek istediği mdeğerler daha da farklı olurdu.
Benim bir cebimde 60 liram var diğerinde 30 lira, yanında bulunduğum banka ise bana 10 lira veriyor, ama benim toplamda 120 liraya ihtiyacım var.. Mecburen eve dönüp 20 lira daha alıyorum, yani almasını biliyorum..


#mistytableau' tarafından 12.03.2013 19:40:07 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 12 Mart 2013, 19:38 - İp: 88.***.**8.51
mistytableau
mistytableau (üye)
Samsun / Amatör

Değerli @Paperman, sizin yazınızı yeni okudum.

anlatmak istediğimi çok daha güzel özetlemişsiniz aslında, teşekkür ederim.. Ve kendimi anlatma özürlü ilan ediyorum huzurlarınızda :D
Bunu da çok olmadık zamanlarda foruma girmiş olmaya bağlayayım gitsin. Kendime çok da acımasız olmayayım..

Kesinlikle ben de değerleri kendim seçiyorum bir çok durumda, ama bu olmasını istediğim özellik dediğiniz gibi bambaşka birşey..

Selamlar..

sizden alıntı ile,
"Mesele pozlama telafisinden cok, Auto ISO'nun calisma mantigi ile alakali. Yeni makinalarda Auto ISO aciksa, makina kullanicinin pozlama degerinizi kaale almiyor ve pozlamayi kendi olcumunun dogru gosterdigi sekilde yapiyor. Diger bir deyisle, Auto ISO'da gercek anlamda manuel cekim mumkun degil - aslinda sadece ISO'nun degistigi ilave bir OTOMATIK mod.

Arkadas da diyor ki pozlama telafisi calissa, ben HEM kendi sectigim ayarlarda HEM Auto ISO'da ve KENDI ISTEDIGIM pozlama degerinde cekebilirim .

Diyeceksin kardesim sen de kapat Auto ISO'yu ...Dogru - zaten genelde Auto ISO kullanmam - cektigim fotograflar itibari ile ama bazen coluk cocuk fotograflarinda gerekiyor. Otomatik mod / Auto ISOda basladigin bir cekime Manuel devam ediyorsun. Mekandaki isik sabit olunca bir sure sonra Manuel'e gecmek daha mantikli - senin de yazdigin gibi pozometre isik ayni oldugu halde pozlamayi her seferinde ayri yerden alabiliyor. Manuele tek hareketle gecip cekmeye devam ediyorsun son hiz - ideal oldugunu buldugun ayarlar ve ISO 100'de ... 10-20 kare sonra aklina geliyor ki AUTO ISO acik kalmis - cektigin cogu poz heba . Onlemeye calistigin isik patlamalari geri gelmis veya ISO ziplamis yukarilara... ( Halbuki otomatik modda cekerken makina oncelikle ISO'yu 100'de tutup, diger ayarlari degistiriyordu. )"

 

Tarih: 12 Mart 2013, 19:51 - İp: 88.***.**8.51
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

" Hocam rica edeyim vakit bulduğunda yaz. Bu güne kadar manuel modu savunan kimseden manzara ve iç mekan çekimlerindeki avantajları konusunda somut hiç bir örnek duymadım çünkü. Olsa bile külfetinden dolayı ben yine de Beşiktaş'a vapurla gitmeyi tercih edeceğim muhtemelen, peşinen söyleyeyim. Yanında pozometreyle dolaş falan deme bana. "

Ornek vermeme gerek kalmaz diye umuyordum ama Manuel modun neredeyse "abesle istigal" oldugunu oyle bir savunuyorsun ki, mecburen devam ediyorum .



Klasik bir manzara fotografi ... Diyelim bu sahilde yuruyorsun, bu manzaranin 50-100 degisik karesini cekeceksin. Dogru pozlamanin, kadrajin en aydinlik yerinin patlamamasi oldugunu hatirlatayim. Burada ya karli tepe, ya beyaz kulube var puf noktasi olarak. Onlar olmasa, bembeyaz bir bulut da olabilir. Dinamik range sinirli oldugundan, beyaz patlama noktasinin tam altinda kalindiginda - %90-95 durumda diyeyim - ideal pozlama olusuyor zira koyu alanlarda her zaman alinabilecek detay/ acilabilecek pay var.

Peki beyaz alanlarin patlama/patlamama noktasi arasindaki fark , f stop olarak ne kadar ?

1/3 stop ....

Sen, bu manzaranin degisik goruntulerini aldigin her karede, DSLR'nin ayni pozlama noktalarini secip, o 1/3 stopluk dogru alabilecegini mi soyluyorsun ? Ben diyorum, her kare icin ya ayri telafi yapman gerekir, ya da her seferinde noktasal pozlama yaptigin noktayi degistirip, o karli tepenin uzerine getirmen .

Halbuki sagdan da ceksen, soldan da ceksen, geriye de gitsen, 18mm degil 50mm ile de ceksen, o karli tepenin pozlama degeri hep ayni . Atiyorum 1/160 f8 @ ISO 200 . Ilk bir kac karede bulmussun zaten dogru pozlamayi. Al manuele , karsi tepeyi cektigin 20-50-100 kare - hatta tum sahil boyunca pozlaman ayni .

DSLR' ye birakirim, her seferinde o 1/3 stopluk dengeyi ( hadi 1/2 stop olsun ) yakalarim diyorsan hayal goruyorsun ... Her karede telafi veya her karede spot olcum noktasini o karli tepeye getireceksin.


" Hocam Manuele geçmek için ışığın sabit olması yetmez. Konu da sabit olacak ki ışık hep aynı açıyla gelsin konuya. Yoksa poz değerleri değişecektir. Ki bu durumda zaten Auto Iso'nun açık kalması dezavantaj değil avantajdır. Çoğu poz heba olmaz, tam tersi çoğu poz bu sayede kurtulur. Önemli olan ışığın patlaması değil konunun doğru pozlanıp pozlanmamasıdır. "

Alakasi yok. En basitinden ornek gerekirse, evde aydinlik gunlerde kucuk kizlarimin bolca fotografini cekerim. O odanin isigi o sabah gunes oldugu surece asagi yukari hep aynidir. Senin dedigin gibi her karede degismez ( arkasini donmez, yuzlerini karanlikta birakmazlarsa ) Bir kere olcerim, sonraki 40-50 kareyi ayni degerde cekerim.

Otomatikte cekersem, her kadrajda ustundeki beyaz veya koyu renk Tshirt, uzerinde oturdugu sari koltuk veya yer degistirdiginde onune gectigi koyu renk duvar pozlamayi sasirtir . Aile/ani fotograflarinda 1/3-1/2 stop gibi saplantilarim olmasa bile, bahsettigim sapmalar kolaylikla 1-2 stop olabilir. Otomatik cekerek bu onlenebilinir mi ? Tabi ki evet, ama her 3 karenin birinde ya pozlama telafisi yapman ya da cocugun yuzune spot pozlama denk getirmen gerekir . Peki hangisi daha kolay - ben tabi ki bir kere manuele alip, o oda icindeki 50 kareyi ayni ayarda cekmek derim. Biraz hata mi var, yarim stop oynarsin, sonraki 20 kare yine ayni devam edersin.

Orneklerin sonu yok Manuel tercihi icin ... Ayni manzara/kisi/obje 10-15 kareden fazla cekiliyorsa, Manuel en pratik, en hatasiz, en pratik yol. Panoramalara, aksam pozlamalarina hic girmiyorum bile .

Ne yazik ki 6 ay-1 yil kullanmadan bana hak verecegini sanmam ...

----------

Dedigim gibi bunlari, 1980'de aldigim ilk otomatik makinamdan, neredeyse D80'in son gunlerine kadar cogunlukla otomatik modda cekmis biri olarak soyluyorum. Son 3-4 yildir , isigi sabit gordugum ve bolca kare alacagim her durumda manuel cekimi tercih ediyorum . Senin bahsettigin kulfetin aksine, bende cok daha kolay ve zaman kazandiran, daha az hata yaratan bir metod .Senin de, tercihin olmayan Manuel moda bu kadar tutucu yaklasmaman gerekir.

Daha once tartismayi baslatan asil konuya donersek de , ortada sonucta senin hic kullanmadigin, hatta nasil calistigini bile ilk defa duydugun , farkli bir otomatik mod oldugunu bile bilmedigin bir alternatif var. Senin bunu kullananlari elestirmemen ( dalga gecmemen ) gerekir derim .

Bu arada - once de yazdim, Manuel + Auto ISO secimi ile gelen ISO duzeltmeli pozlama bana bu haliyle cok ters geliyor. Ne cekimlerimin, ne de makinamin ISO yukseltmesine toleransi var. Ama sonucta yilda 500,000 kare doldurup, bu modda tenis maci, araba yarisi ceken profesyoneller varsa, Nikon almis D4'e bile koymussa, benim gidip o kisilerle " Uskudar'a motor" tarzi yaklasimla dalga gecmem komik kacar.





 

Tarih: 13 Mart 2013, 09:36 - İp: 96.***.**5.17
bitpire
bitpire (üye)
İstanbul / Amatör

mistytableau;

Öncelikle şunu söyliycem, madem modumuz manuel, neden oto iso koymuşlar.

Hatalı pozlama yapmayın diye.

Madem 3 değerden en az 1 ini makinetye bırakıcaz, poz telafisini neden koymuşlar..

Yanlış noktadan ölçüm yaparsanız veya ışığın durumuna göre ölçüm metodunuz hatalı pozlamaya yol açarsa müdahale edip düzeltebilesiniz diye.

Evet, verdiğim örnekte diyaframı 2,8 yaptım (1), enstantaneyi 1/200 civarı istiyorum (2), artı pozlama istiyorum (3) diyafram önceliklike bunları yapabilmem için, diyaframı 2,8 yapıcaz, bu kesin.. ens.ye dokunamıyoruz pozlamamızı eksi yaptık, sonra iso ile oynuyoruz önce isoyu örnek veriyoum 600 dedim, baktım 1/400 oldu, yok bu kadar iso arttırmaya yazık olur isoyu 300 yapalım pat ens. yeni bir değerde ara iso değerleri de var, stop olarak hesap her zaman kolay olmuyor ki bir de poz telafisini de açtım sonucumu makineye göre artı pozlama istiyorum. Bu ayarlamalar neticesinde bir yandan an akıp giderken diğer yandan an akmasın dersen isoyu tahmini artırır çekersin ve gereksiz fazla iso değerine çıkmış olman da muhtemel.

enstantaneyi 1/200 civarı istiyorsam çekim değerlerine bakarak Iso'nun kaç olması gerektiğini anlarım. Ara değerlerle kafa yormaya gerek yok. Varsın 1/250 olsun enstantane. Veya kedi örneğinizden yola çıkarsak 1/400 değil de 1/450 olsun, 1/350 olsun. Ne olur?1/400'ü bir takım hesaplamalar yaparak mı buldunuz sanki? Hareketi donduracağınızı düşündüğünüz aklınızdan geçen tahmini bir rakam nihayetinde.

Burada sizin otomatik Iso'lu manuel modda poz telafisi yapmakla bana göre avantaj sağlayacağınız tek husus kediyi eksik veya fazla pozlama imkanı. O da benim için akıp giden zamanın sizin için durduğunu varsayarsak yapabileceğiniz bir şey bu örnekte.

paperman;

Ben o sahilde yürürken o manzaranın 100 karesini çekmem. Doğru pozlanmış 1 tane yeter bana. Orada gezinirken 100 tane fotoğraf çekerim belki ama her biri birbirinden farklı kadrajlar ve konular olacağı için farklı pozlama değerleri gerekir. Objektifi her seferinde 3-5 santim sağa sola çevirerek aynı karlı tepenin 100 değişik karesini çekmek isteyenler için manuel mod kullanmak elbette çok mantıklı.

Alakasi yok. En basitinden ornek gerekirse, evde aydinlik gunlerde kucuk kizlarimin bolca fotografini cekerim. O odanin isigi o sabah gunes oldugu surece asagi yukari hep aynidir. Senin dedigin gibi her karede degismez ( arkasini donmez, yuzlerini karanlikta birakmazlarsa ) Bir kere olcerim, sonraki 40-50 kareyi ayni degerde cekerim.

Ben odadaki eşyaların değil çocuklarımın yüzlerinin doğru pozlanmasını tercih ettiğim için ve çocukların hareket etmesi nedeniyle yüzlerine vuran ışığın açısı her seferinde değiştiğinden Av modunda çekerim.

Ama sonucta yilda 500,000 kare doldurup, bu modda tenis maci, araba yarisi ceken profesyoneller varsa, Nikon almis D4'e bile koymussa, benim gidip o kisilerle " Uskudar'a motor" tarzi yaklasimla dalga gecmem komik kacar.

Benim de komik kaçar. Zaten hiç bir yazımda göremezsin o kişilerle dalga geçtiğimi.








#bitpire' tarafından 13.03.2013 11:56:03 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 13 Mart 2013, 11:06 - İp: 213.***.**5.242
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

" ...Orada gezinirken 100 tane fotoğraf çekerim belki ama her biri birbirinden farklı kadrajlar ve konular olacağı için farklı pozlama değerleri gerekir... "

Dogru degil . Karsi karli tepenin pozlama degeri hep ayni ; kadrajin en aydinlik noktasi da o olduguna gore pozlama degeri degismez. ( bu hava kosullarinda uzunca bir sure veya araya o bulut girmedigi surece. Hava degisken ise farkli tabi )

Bu arada, benim de kastim ayni kadraji 100 defa degil, yazdigim gibi o sahili yuruyerek karsi manzarayi degisik kadrajlarla cekmek.

" Ben odadaki eşyaların değil çocuklarımın yüzlerinin doğru pozlanmasını tercih ettiğim için ...

Bitpire, odadaki esyalarin pozlamayi yaniltmasundan bahsediyorum - onlari dogru pozlamaya calisan kim ...


Herkesin cekim stili, pratik buldugu yol farkli. 30 yil senin dedigin gibi cektim, cekimlerimde de bir sıkıntım olmadi - sonucta her mod duzeltme imkani sunuyor . Simdi tercihim farkli , ama farkli diye 30 yil kullandigim diger modlari kullananlar hata yapiyor demiyorum. Zaten agirlikli olarak manzara cekmeyenler icin tercih edilecek bir secim degil ...

#paperman' tarafından 13.03.2013 16:23:00 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 13 Mart 2013, 16:20 - İp: 96.***.**5.17
bitpire
bitpire (üye)
İstanbul / Amatör

Manuel mod, ya sabit bir ışık altında peş peşe çekmeniz gereken sabit bir konu varsa kullanılır, ki bu durumda pozometre ile ölçüm yapıp enstantane ve diyaframı manuel olarak bir kere ayarlarsınız, hep aynı değerlerde çekim yapacağınız için peş peşe basarsınız deklanşöre, makine pozlama ile uğraşmaz, zaman kazanırsınız. Ya da benim gibi bir Lubiteliniz varsa ve ara sıra fantazi olsun diye onu kullanıyorsanız makinede başka bir mod olmadığı için mecburen manuel mod kullanırsınız Onu da nasıl yaparsınız. Güneşli f:16 kuralına göre tahmin yürüterek. Güneşli hava pozlama değeri olan 100 Asa f:16 1/250sn değerini referans alırsınız. Hafif bulutluysa 1 stop, biraz daha kapalıysa 2 stop vs. gibi referans değerine göre tahmini olarak fazla pozlama yaparsınız. Bunların dışında günümüz modern makinelerinde mazoşist değilseniz manuel mod kullanmanın hiç bir anlamı ve mantığı yoktur. Öğrenmeye de bir katkısı yoktur. Manuel modda yapabileceğiniz herşeyi diyafram öncelikli veya enstantane öncelikli modda hem daha kolay hem daha doğru sonuç alacak şekilde yaparsınız.

Yukarıdaki paragraf bana ait. Ne demişim? Manuel mod sabit bir ışık altında sabit bir konu varsa kullanılır, onun dışında pratik değildir, gereksizdir demişim. Şimdi senin verdiğin karlı dağ örneği benim bu tezimi çürütmüyor, destekliyor. Sabit bir ışık altında sabit bir konuyu peşpeşe çekmek gereken bir durum varsa manuel mod kullanılır demişim ben zaten. Çürütmemekle birlikte benim açımdan zorlama bir örnek olmuş. Sen o sahilde yürürken aynı manzaranın 100 tane fotoğrafını çekmek istiyorsan diyecek lafım yok. Tabii ki bu durumda manuele almanda fayda var. Halbuki ben olsam o sahilde yürürken şu dağın 100 tane fotoğrafını mı çeksem acaba diye düşünmem. Benim için o ortamda gerçek hayatın akışına uygun olan durum şudur. Karlı dağın 1 ya da 2 fotoğrafını çekmeyi tasarlarım. Onun dışında atıyorum, bir karabatak, bir balıkçı sandalı, bir baraka, o yörenin insanları veya şu anda aklıma gelmeyen çekmeye değer bir şeylerle karşılaşmayı umut ederim ve makinemi manuel modda değil Av modunda tutarım. Hiç bir şeyle karşılaşmasam, çekmeye değecek hiç bir şey bulamasam bile dağın 100 tane fotoğrafını çekmem. Günü 2 fotoğrafla kapatmayı yeğlerim. Onun için benim manuel modda çekmek pratik değildir tezimi çürütmek için vereceğiniz örnekler hem günlük hayatta uygulanabilir sıklıkla karşılaşabileceğimiz durumlar olmalı hem de sabit bir ışık altında peş peşe çekim yapmayı gerektirmemeli. O şerhi ben koydum çünkü.
Manuel modun pratik olmadığı iddiamı çürütmek için verdiğiniz; yürürken aynı dağın 100 karesini çekmek, karşıdan gelen kedinin hareketini dondururken aynı zamanda eksik pozlamaya çalışmak, yılda 500.000 kare tenis maçı, araba yarışı çekmek gibi örnekler günlük hayatta sıkça karşılaştığınız durumlarsa siz haklısınız. Otomatik Iso'lu manuel modda pozlama telafisi çok gerekli bir şeydir, kabul ediyorum.

Bitpire, odadaki esyalarin pozlamayi yaniltmasundan bahsediyorum - onlari dogru pozlamaya calisan kim ...

İyi ya işte, bu durumda çocuk koltuğun arkasında farklı, camın kenarında farklı ışığa maruz kalacak demektir. Sen hep aynı pozlama değerinde çekersen çocuk cam kenarında da olsa, koltuk arkasında da olsa yüzünün doğru pozlanacağını mı söylüyorsun?


#bitpire' tarafından 13.03.2013 20:43:17 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 13 Mart 2013, 20:09 - İp: 46.***.**0.77
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

" Onun için benim manuel modda çekmek pratik değildir tezimi çürütmek için vereceğiniz örnekler hem günlük hayatta uygulanabilir sıklıkla karşılaşabileceğimiz durumlar olmalı hem de sabit bir ışık altında peş peşe çekim yapmayı gerektirmemeli. O şerhi ben koydum çünkü. "

Yahu ne tez curutmesi - benden ne istediysen onu yaziyorum . Asagidakini bana soran sen degil misin ?

" Hocam rica edeyim vakit bulduğunda yaz. Bu güne kadar manuel modu savunan kimseden manzara ve iç mekan çekimlerindeki avantajları konusunda somut hiç bir örnek duymadım çünkü. Olsa bile külfetinden dolayı ben yine de Beşiktaş'a vapurla gitmeyi tercih edeceğim muhtemelen, peşinen söyleyeyim. Yanında pozometreyle dolaş falan deme bana. "

Somut hic ornek duymamissin, yazmami istemissin, baska sart koymamissin ... Simdi gelmis, ayni isik benzer kadraj sayilmaz - serh koymusum diyorsun

Bu arada, ben de devamli manuel modda ceken biri de degilim ki... Bir kac kareyi gecmeyecek cekimlerim otomatiktir, isik degisken ise otomatiktir, ciddi saymayacagim ( sadece JPEG olarak cektigim ) tum fotograflarim - aile,gezi,ani, es-dost zaten otomatiktir. Bu cekimlerde otomatik modlarin yararini tartisan mi var ? Ben bir tek senin Manuel mod kullananlarin abesle istigal ettigini dusunmeni elestiriyorum.

Pozlamanin o manzara icin neden ayni olacagini izah ediyorum ; sen gelip bana, yok o sahilde o kadar kare o manzaraya harcanmaz - 2 kare yeter , gerisinde kazlar, kayiklar, insanlar filan cekilmeli diyorsun . Cekmedigimi ne biliyorsun ? Portfolyomda ayni mekan benzer kadraj kac fotografimi gordun ?

Ben otomatik mod kullananlarin tercihine karismazken, sen devamli Manuel modun neden daha uygun olamayacagi konusunda bana pozlama dersi vermeye calisiyorsun ( 35 yildan sonra gerek yok derim ) Ustelik bunlari Manuel mod kullanmayan biri olarak soyluyorsun; kullanmadigin bir modun nasil hissettirdigini, ne kadar zaman kazandirdigini bilmeden... Ben en azindan ikisini de uzun yillar denemisim de kiyaslama imkanina sahibim.

Oda icinde yuze dusen isik aynidir diyorsam benim cektiklerimde aynidir - bunu yok cam kenari, koltuk arkasi diye carpitmaya gerek yok. Onlari bilemiyecek biri miyim sence ? Ne diyeyim yani - salonda skylightlar var, catidan giren isik her yere dengeli yayiliyor diye detaya mi gireyim ?

Ben sana, sen peki nasil her sefer spot olcum almayi daha kolay buluyorsun diye soruyor muyum - kadraji ortala, spot olcum al, sonra tekrar kadraji kaydir ... Bu mu kolay olan ( makinanda AF noktasinda spot olcum olmadigina gore ) ? MAtrix pozlamada olusabilecek hatalara hic girmeyelim ...




 

Tarih: 14 Mart 2013, 09:56 - İp: 96.***.**5.17
bitpire
bitpire (üye)
İstanbul / Amatör

Somut hic ornek duymamissin, yazmami istemissin, baska sart koymamissin ... Simdi gelmis, ayni isik benzer kadraj sayilmaz - serh koymusum diyorsun

Haklısın. Vereceğin örnek makul, mantıklı ve gerçekçi olsun diye bir şart koymamıştım, nasıl olsa veremeyeceğini bildiğim için. Nitekim sen de 100 tane karlı dağ örneği verdin. Üstelik öncesinde manuel modun gereksizliğini vurgularken "sabit bir ışık altında sabit bir konuyu peşpeşe çekmeniz gerekmedikçe" diye belirtmiş olmama rağmen.

Pozlamanin o manzara icin neden ayni olacagini izah ediyorum ; sen gelip bana, yok o sahilde o kadar kare o manzaraya harcanmaz - 2 kare yeter , gerisinde kazlar, kayiklar, insanlar filan cekilmeli diyorsun . Cekmedigimi ne biliyorsun ? Portfolyomda ayni mekan benzer kadraj kac fotografimi gordun ?

Ben orada olsam 100 kare karlı dağ çekmem, onun yerine başka şeyler çekerim dedim, o örneği veren sen olduğun için. Şu ifadeden senin başka şeyler çekmediğini ima ettiğim veya portfolyonu eleştirdiğim sonucunu çıkardın ya helal olsun.

Ben otomatik mod kullananlarin tercihine karismazken, sen devamli Manuel modun neden daha uygun olamayacagi konusunda bana pozlama dersi vermeye calisiyorsun ( 35 yildan sonra gerek yok derim ) Ustelik bunlari Manuel mod kullanmayan biri olarak soyluyorsun; kullanmadigin bir modun nasil hissettirdigini, ne kadar zaman kazandirdigini bilmeden... Ben en azindan ikisini de uzun yillar denemisim de kiyaslama imkanina sahibim.

Ben sana pozlama dersi vermeye çalışmıyorum. Ben manuel mod kullanmayı çok matah bir şey zanneden veya fotoğrafçılıkta ilerlemeyi manuel mod kullanmakla özdeşleştiren arkadaşlara bir tavsiyede bulundum. Dedim ki sabit bir ışık ve peş peşe çekeceğiniz sabit bir konu yoksa manuel mod kullanmak gereksizdir, kafanızı karıştırmaktan başka bir işe yaramaz. Sonra sen konuya girdin ve otomatik iso'lu manuel modda pozlama telafisinin gerekliliğini kullanmayan bilemez dedin.
"Adrenalin tutkunu değilseniz Bungee Jumping yapmayın" diye bir tavsiyede bulunmak için daha önce Bungee Jumping yapmış olmam şart değil. Köprüden atlamadan da tahmin edebiliyorum neler hissedeceğimi. Aynı şekilde manuel modun da hangi durumda zaman kazandıracağını kullanmasam da söyledim ve senin verdiğin örnekler de hep sabit ışık, sabit konu ve peşpeşe çekim içeriyor.

O zaman şöyle bağlayalım istersen. Manuel modun ve otomatik iso'lu manuel modda pozlama telafisinin gerekliliğini senin ve mistytableau'nun örneklerinden hareketle ortaya koyalım. İsteyen kullansın, isteyen kullanmasın. Varsa ilave örnekler ekleyebilirsiniz.
-Bir karlı dağın değişik noktalardan 50-100 kare çekimi,
-Yılda 500.000 kare tenis maçı, araba yarışı çekimi,
-Çatıdan giren ışığın her yere eşit dağıldığı skylightlere sahip bir salonunuz varsa çocuklarınızın çekimi
gibi çekimler yapıyorsanız manuel mod kullanmak hem doğru pozlama hem de zaman kazandırması açısından büyük avantaj sağlar. Bunların yanında,
-Karşıdan size doğru gelen bir kediyi arka plandan soyutlayarak, hareketini dondurmanın yanında bir de eksik veya fazla pozlamak istediğiniz durumlara benzer çekimler yapmak istiyorsanız otomatik Iso'lu Manuel modun yanında pozlama telafisi de yapabilen bir makine çok işinize yarar.

 

Tarih: 14 Mart 2013, 15:16 - İp: 213.***.**5.242
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Aynen oyle Bitpire ... Bir tek catida skylight ve cekilen tepede kar varsa. En az 50-100 kare olacak, 15-20 karede buyuk hata olur manuel. Sadece tenis kortlarinda isik sabittir - cok ozeldir orasi . Diger salonlar ,futbol/voleybol/basketbol/yuzme havuzu/atletizm pisti aman dikkat , devamli degisir isik.

Zamaninda icat edilmis gunesli 16, bulutlu 8 kurallarini da gec - zirva hepsi , milyonda bir tutar... Manzara cekerken isik hic sabit olur mu, saniye basi degisir.

Makro cekimlerde de derler hep aman oynak isiga dikkat diye. Kuraldir zaten makroda otomatik mod.

Bu arada, benim evde tavan spotlarini yakinca da isik hep sabit - yeni farkettim... Ne evmis yahu !

-------

Her seyi dogru anlamissinda bir tek benim manuel modda Auto ISO calisma seklini pratik bulmadigimi anlayamamissin nedense - halbuki o kadar yazdim ... Bana uymuyor ama kullananlari elestirmek bana dusmez diye.

Neyse sen her karede tekrar kadrajlayarak yuzden spot olcum almaya , veya poz tutmayinca her karede ayri telafi yapmaya devam ( muhtemelen cektigin poz kadar telafin vardir ) ... Belli ki her durumda en kolayi o senin icin - " calışan " bir seyi degistirmeye gerek yok derler.

Aman ayni manzarayi da 2 kareden fazla cekeyim deme - tum fotografcilar , 2 bilemedin 3 karesiyle yetinirler bir kiyinin, dagin, golun ... Ustalik odur.

 

Tarih: 15 Mart 2013, 07:16 - İp: 96.***.**5.17
bitpire
bitpire (üye)
İstanbul / Amatör

Diger salonlar ,futbol/voleybol/basketbol/yuzme havuzu/atletizm pisti aman dikkat , devamli degisir isik.

Evet, değişir. Sahanın, salonun değişik kesitlerinden yansıyan ışık farklıdır. Potaya(kale önüne) zoom yaparsın farklı, tribünlere zoom yaparsın farklı, stadı(salonu) geniş açı çekersin farklı pozlama değerleri alırsın.

Makroda haklısın. İlgilendiğim bir konu olmadığı için atlamışım.

Zamaninda icat edilmis gunesli 16, bulutlu 8 kurallarini da gec - zirva hepsi , milyonda bir tutar...

Zırva demeyelim de günümüz modern makinelerini kullananlar için bilinmesi çok da şart değil diyelim. Bir önceki sayfada değinmiştim buna.

Ya da benim gibi bir Lubiteliniz varsa ve ara sıra fantazi olsun diye onu kullanıyorsanız makinede başka bir mod olmadığı için mecburen manuel mod kullanırsınız Onu da nasıl yaparsınız. Güneşli f:16 kuralına göre tahmin yürüterek. Güneşli hava pozlama değeri olan 100 Asa f:16 1/250sn değerini referans alırsınız. Hafif bulutluysa 1 stop, biraz daha kapalıysa 2 stop vs. gibi referans değerine göre tahmini olarak fazla pozlama yaparsınız.

Neyse sen her karede tekrar kadrajlayarak yuzden spot olcum almaya

Defalarca söylediğim gibi sabit bir ışık altında sabit bir konu olmadıkça zaten yapılması gereken budur.

veya poz tutmayinca her karede ayri telafi yapmaya devam ( muhtemelen cektigin poz kadar telafin vardir )

Makine üzerinde hiç poz telafisi yapmıyorum. PC'de bütün fotoğraflarıma işleme sırasında auto levels yapıyorum. Nadiren de olsa bazılarını düzeltiği oluyor programın. Ama bir basketbol veya futbol maçında çekimleri manuel modda yapsam eminim daha fazla sayıda fotoğrafta telafi ihtiyacı olur.


I]Aman ayni manzarayi da 2 kareden fazla cekeyim deme - tum fotografcilar , 2 bilemedin 3 karesiyle yetinirler bir kiyinin, dagin, golun ... Ustalik odur.


Ustalıkla ne ilgisi var. Ustalara 2 fotoğraf yettiği için değil, ben kendime 2 fotoğraf yettiği için 2 fotoğraf çekerim dedim.

 

Tarih: 15 Mart 2013, 15:43 - İp: 213.***.**5.242