paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Hangi Havada Manzara Fotoğrafı Çekilmez

Yeni başlayanlara yaptığım eleştirilerin büyük bir bölümünü , fotoğrafın çekildiği hava şartlarının o kare için uygunsuzluğu oluşturuyor .Teşekkür dışında az da olsa “ ne yapalım yani,bu havada resim çekmeyelim mi ? ... Gelmişiz bir kere “ veya “ sizin bu sitede gördüğünüz canlı renkli tüm fotoğraflar photoshop eseri . Benimki en azından doğal “ tarzında yanıtlar geliyor...

Öncelikle belirteyim , yazacağım konu sadece yolun başındakileri ilgilendiriyor . Aynı konu 10 fotoğrafçılık kitabının 9’unda var...Bu sitede de belki önceden onlarca defa hakkında yazılmış , çoğumuz tarafından tamamen bilinen bir konuyu tekrar ediyor olacağım . Buna rağmen , aynı hatalarla Netfotoğraf’a yüklenen başlangıç hatta bazı orta seviye fotoğrafların çokluğunu görünce , ben de bir şeylar karalayayım,dedim .

Ideal mavi gökyüzü renklerinden ve netliğinden uzak, parlak gri diyebileceğimiz renkte veya puslu / nemli havalardaki MANZARA fotoğraflarında – özellikle GÖKYÜZÜNÜ de dahil edenlerde – İSRARCI OLMAMAK gerek . Çekim anında veya sonrasında bir takım programlarla ne yapılırsa yapılsın , başarılı bir sonuç mümkün olmuyor . Kimseye bu havada deniz/göl/boğaz/gökyüzü manzara resmi çekmeyin demiyorum ( nasıl olsa bedava ) ama çekenlerin çıkacak sonuçlardan fazla bir şey beklememeleri gerektiğini bilmelerinde yarar var .

Renksiz veya beyaza yakın parlak gri gökyüzü ile kadrajlanmış fotoğraflarda problem bir tek renklerin donukluğu değil. Mavi bir gökyüzü ile onun altında yer alan tabiat, ışık değeri olarak birbirine yakın. Ufak tefek pozlama telafileriyle hem gökyüzünün hem de kadrajdaki diğer objelerin detayları sorunsuz yakalanabilir. Parlak gri /beyaza yakın havalarda ise, gökyüzünün ışık değeri diğer objelerden 2-4 stop farklı olabiliyor . Bu durumda gökyüzü beyaz olarak patlamasın diye pozlandığında,çekilen manzara karanlıkta kalıyor. Detaylar belli olsun diye de yerdeki objelere göre yapılan pozlama sonucunda ise gökyüzü çok parlak kalıp,patlıyor ve göz alıyor.

Sadece hava durumunun etkisini görsel olarak ispatlaması açısından aynı yerde değişik hava koşullarında çekilmiş iki fotoğraf ekledim . Fotograflar rasgele cekilmiş , RENKLERDEKİ FARKLILIĞI göstermesi dışında bir özelliği , fotoğraf değeri yok .



Yukarıdaki fotoğraf gökyüzünün masmavi olduğu bir günde çekilmiş . Manzara veya gökyüzünü kapsayan fotoğraflar için şartlar ideal ... Hiç bir pozlama telafisi yok , renkler makinadan çıktığı gibi ...Fotoğrafı ben de çekmiş olabilirim , o an makinamı kullanan makina tutmayı bilen herhangi biri de . Saat güneşin tepede olduğu,fotoğraf için ideal sayılamayacak 13:00 civarı .





Bu da aynı noktada , farklı bir günde çekilmiş bir fotoğraf . Ters ışık değil , saat 16:00 civari ve güneş sol omuz hizamin da arkasinda .Özellikle kötü çekilmiş değil ; hatta doğru pozlama için uğraşılıp , telaffili pozlamalar da denenmiş 5-6 fotoğraftan en iyisi diyebilirim . Görüldüğü gibi havada hiç bir renk yok . Karaktersiz bir şekilde parlayan göl ve gökyüzünü iyice patlatmamak için de dağlık,ağaçlık alan hak ettiği şekilde pozlanamamış.. Havadaki pus / nem sonucunda tepelerde,ormanlarda detaylar/renkler iyice bozulmuş. Aynı kadraj ve kareyi Ara Güler de , Ansel Adams da çekse sonuç çok farketmez . Biraz PC müdahelesi yapılabilse bile bu kareyi çöpe gitmekten kurtaracak bir çözüm yok gibi .

Halbuki , gökyüzünden feragat edilip , gölün parlamayan kısmına yönelinse , değişik kadrajlarla değişik efektler yakalamak mümkün .


Yorumlarımda hep tekrarlıyorum . Bir digital sensorden çok daha hassas ve gelişmiş olan gözünüz , renksiz/parlak gri/puslu bir havada tonları görmüyorsa , dinamik range’i çok daha düşük olan makina sensörünüzün , o renkleri bulup görmesini beklemeyin . Gözümüz aynı anda çok açıktan çok koyuya belki 10 belki daha fazla f-stop değerinde değişik tonları görebiliyor . Fotoğraf makinasında ise, aynı renkleri görebilmek için belki 3 ayri pozlamada 3 ayrı kare çekmek gerekiyor .

-------

Yukarıda bahsettiğim puslu/açık gri havalarla , bulutlu olmasına rağmen yüksek kontrastli renkler veren çok keskin/net hava şartlarını karıştırmayalım - veya bulutların kendisinin konu olabileceği fırtına öncesi/sonrası anları ...


Manzara fotoğraflarına uygun olmayan hava koşullarında ne yapılması ve ne tür fotoğrafları yönelinmesi gerektiğini , yine örnekler ile ekleyeceğim bir sonraki yazıya bırakıyorum



#paperman' tarafından 19.04.2010 23:21:59 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 20 Nisan 2009, 01:42 - İp: 96.***.**9.175
lutus
lutus (üye)
Yurtdışı / Amatör

Uğur bey. yazılarınızı ve yorumlarınızı merakla takip ediyorum. Siz ve sizin gibilerden öğreneceğimiz çok şey var. Övgü almaya layık bir insan olduğunuzu bilmenizi isterim.

Ayrıca eklemek istediğim bir şey var manzara fotoğrafları için yetersiz tecrübelerimden edindiğim. Güneş doğduktan yarım saat kadar sonra(çoğu insan bunu görmemiştir diye düşünüyorum) ve güneşin batışına 1.5-2 saat kala bulutsuz bir havada gökyüzü ve su üzerinde yansımasında renkler çok doğal ve doygun çıkıyor. Bu saatleri tercih etmenizi öneririm.

 

Tarih: 29 Temmuz 2012, 01:09 - İp: 78.***.**1.81
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

@Seref69,
Ornek gormeden bir sey soylemek dogru degil. Hani mavi renk mor ciksa, makina ici canlilik/kontrast ayarlariniz fazla kacmis derdim ama tersi icin sebep nedir bilmem . Beyaz dengesi dediginiz gibi en buyuk olasilik. Renk ayarlarinizin "neutral"/ gereginden fazla sade sade kalmasi ( ki bu durumda gozun gordugu renkler pek cikmiyor ) bir digeri ...

@lutus,
Gunes isinlarinin egri/yumusak geldigi saatler manzara fotograflari icin ideal, soylediginiz gibi.

 

Tarih: 29 Temmuz 2012, 02:41 - İp: 96.***.**5.17
emre0808
emre0808 (üye)
Artvin / Doğa Fotoğrafçısı

zaten gökyüzü griyse evden dişarı cıkmaya degmez :D yanliş anlamayın manzara fotografı için sadece

 

Tarih: 13 Mart 2013, 07:54 - İp: 78.***.**6.91
wache
wache (üye)
Ankara / Amatör

 

Tarih: 17 Mart 2013, 21:21 - İp: 88.***.**1.16
deklansorist
deklansorist (üye)
Sivas / Doğa Fotoğrafçısı

bende birşek eklemek istiyorum. rüzgar kuzeyden eserse hava çok berrak olur. gökyüzü olabildiğine mavi olur. güneyden esen rüzgar herkesin bildiği gibi toz taşır ve dolayısıyla netlik kaybı olur. meteoroloji sitesinden bunu takip etmekte fayda var.

 

Tarih: 18 Mart 2013, 13:16 - İp: 84.***.**7.250
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Ruzgarin etkisi oldugu dogru ama soykenildigi gibi genellenebilir mi bilmem. Toz tasiyan ruzgarlar, her yerde farkli olacaktir - kimi yerde deniz kuzeyde, tozlu ovalar/duzlukler guneyde , kimi yerde tam tersi toz kaynaklari kuzeyde, deniz guneyde olabilir.

Kaldi ki havadaki pusu yaratan en buyuk unsur tozdan ziyade buharlasma / nem .

Bu sebeple kuzey ruzgarlarinda genelde rastlanan berrak havayi daha cok tasidigi soguk havaya ve o sogukta nem olusmamasina baglamak dogru olur. Guney ruzgarlari haliyle daha iliman - buharlasma daha fazla.

Istanbul'da serin poyraz/kuzey ruzgarli havalarda hakikaten hava berrak olur ama ayni sekilde kiş aylarindaki kuvvetli guney ruzgarlari/lodoslarda, kimi zaman 30-40 km ilerdeki Yalova sahilleri hic olmadigi kadar net gozukebilir .

Benim bu konudaki genellemem, manzara fotograflari icin genelde soguk havalarin / kis aylarinin tercih edilmesi ...Yaz aylarinda pus sebebiyle goruntu kalitesi epey dusuyor.

Istemeden meteorolog da olduk Hatam varsa duzeltsin anlayanlar ...

 

Tarih: 19 Mart 2013, 06:28 - İp: 96.***.**5.17
baberti
baberti (üye)
İstanbul / Meraklı


herkesin "yaz tatili geldi, niye oturuyorsun haydi fotoğraf çekmeye çıksana!" dediği günlerde ben makinaya elimi sürmezdim...

"yahu kış mevsimi ne işin var dışarda, bu havada fotoğraf mı çekilirmiş?" dedikleri günlerde hep makina elimdeydi...

demek ki yalnız değilmişim...

 

Tarih: 19 Mart 2013, 16:15 - İp: 176.***.**1.69
hamitcolak
hamitcolak (üye)
Erzurum / Amatör

Bilgilendirme için teşekkür ederim; ancak söylemek istediğim bir şey var. Havanın açık ve yeterince berrak olduğu zamanlar manzara için daha uygun olabilir. Böyle koşullarda güzel bir manzara fotoğrafı çekmek bence büyük bir başarı sayılmaz. Biraz tecrübe ve biraz bilgi sahibi meraklılar iyi fotoğraflar yakalayabilir. Bence gerçek başarı, daha olumsuz hava koşullarında dahi güzel kareler yakalayabilmektir. Bu havada manzara çekilir, bu havada çektiğiniz manzaralar çöpe gider yaklaşımı fikrimce doğru değildir. En olumsuz şartlarda dahi hepimizi hayran bırakabilecek göze sahip 'ustalar' vardır. Ayrıca bazı insanlar kapalı havayı daha çok sevebilir, her ne kadar teknik açıdan başarısız bir kare olsa da. Bob Krist'in 1998'de güneşin kısmen tepede olduğu, havanın hiç de berrak olmadığı bir günde Toskana'da çektiği fotoğrafı görünce yazmak istedim. Kesinlikle sizler kadar tecrübeli olmamama karşılık bunlar benim düşüncelerim. Saygılar.

 

Tarih: 11 Nisan 2013, 22:46 - İp: 46.***.**0.233
paperman
paperman (üye)
Yurtdışı / Amatör

Yazdiklarinizda karsi cikabilecegim hic bir sey yok. Sadece kastettigimin "sadece guzel havalarda fotograf cekilir " olmadigina dair ekleyeceklerim olabilir - sonucta her havada cekilebilecek bir seyler var.

Buna sonra donecegim ama oncelikle bahsettiginiz fotografi ekleyebilir veya linkini verebilirseniz sevinirim. Merak edip google'ladim ama tam olarak hangi fotograf(lar)indan bahsettiginizi bilemedim.

 

Tarih: 12 Nisan 2013, 09:29 - İp: 96.***.**5.17
ozturkmtn
ozturkmtn (üye)
İstanbul / Amatör

sanirim buradaki fotograflari söylüyor hamit bey. Tıklayın..
Bazen de hava açık oluyor ama yine de gökyüzü kötü çıkıyor.

Konuyu hortlattım galiba.

 

Tarih: 1 Mart 2014, 13:39 - İp: 39.***.**2.68