eskidost
eskidost (üye)
İstanbul / Reklam Fotoğrafçısı

Jpeg’mi Raw’mı

ewet sorum belli Jpeg'mi Raw'mı hangisi sizin için daha iyi yada hangisini neden kullanıyorsunuz artıları nedir ?

Tarih: 18 Haziran 2008, 12:04 - İp: 85.***.**4.91
gorbi67
gorbi67 (Objektif)
İstanbul / Amatör

RAW1
Derleyen: Cüneyt OCAKLILAR

RAW nedir?


RAW; sayısal fotoğraf makinelerinin kendilerine özel dosyalarına verilen genel bir isimdir. Bir RAW dosyası, makinenin görüntü algılayıcısı tarafından yakalanan işlenmemiş bilgilerin kayıtlarını içerir, ama bu içerik; JPEG veya TIFF gibi, kullanılabilir bir dosya şekline dönüştürülmedikçe bir işimize yaramaz.

RAW dönüşümünde neler yapılır?


Beyaz Ayarı: RAW çekimde, makinenin beyaz ayarının hangi konumda olduğunun bir önemi olmasa da, bilgi olarak RAW dosyasına yazılır. Bazı RAW dönüştürücü programlar bu bilgiyi dikkate alıp görüntüyü buna göre değerlendirebilir, bazıları ise dikkate almayıp, görüntüyü kendileri analiz edip bu analiz sonucuna göre bir değerlendirme yapabilirler. Her iki durumda da, beyaz ayarını değiştirme imkanımız vardır.

Renklerin değerlendirilmesi: RAW dosyasındaki her piksel; kırmızı, yeşil veya mavi, renklerden sadece birinin parlaklık seviyesini içerir. RAW dönüştürücüleri, bu bilgileri değerlendirerek renklerin tonlarına karar verirler.

Bunlara ilaveten, gama düzeltmesi, gürültü azaltma, keskinlik verme v.b. işlemler de yapılır.

Bu işlemleri yaparken; farklı RAW dönüştürücüleri, farklı hesaplama yöntemleri uygulayabildiklerinden, aynı RAW dosyasından, farklı RAW dönüştürücüleri ile farklı sonuçlar alınabilir. Genellikle, herhangi bir RAW dosyası için, tek ve doğru bir dönüştürme yöntemi olduğu söylenemez.

RAW çektiğimizde, RAW dosyasındaki piksellerin içerdikleri bilgileri etkileyen sadece üç değer vardır; ISO, perde hızı ve diyafram. Bunların dışındaki her değere, RAW dönüşümü sırasında müdahale edilebilir ve izin verilen limitler dahilinde değişiklik yapılabilir.

Örneğin, RAW çekerken, sRGB veya Adobe RGB gibi renk uzaylarından herhangi birinin seçilmiş olmasının veya yine örneğin keskinliğin arttırılmış veya azaltılmış olmasının, RAW dosyası içindeki bilgiler üzerinde bir etkisi olmasa da, bize sunulan görüntüde ve/veya dönüşüm sonucunda; kullanılan RAW dönüştürücüsüne bağlı olarak, bazı farklılıklar olabilir. Genellikle makineler, RAW çekimi sırasında kendileri üzerinde yapılan bazı ayarları, RAW dosyasına; kendi RAW dönüştürücülerinin anlayabileceği bir şekilde yazarlar. Kendi RAW dönüştürücüleri de, dönüşüm sırasında bu ayarları dikkate alabilirler. Üçüncü parti RAW dönüştürücüleri ise genellikle, makinelerin RAW dosyasına ekledikleri bu tür özel bilgileri dikkate almazlar.

Küçük bir örnek ile devam edelim: Aynı konuyu RAW olarak üç farklı keskinlik ayarı ile çekelim. (-2, 0, +2 gibi) Bu üç RAW dosyasını, makinemiz ile verilen RAW dönüştürücüsü ile açtığımızda veya JPEG’e dönüştürdüğümüzde, pozlar arasındaki keskinlik farkını görebiliriz, ama aynı üç RAW dosyasını üçüncü parti bir RAW dönüştürücüsü ile açtığımızda pozlar arasında hiçbir fark göremiyor olabiliriz.


JPEG ile RAW farkları nelerdir?


Fotoğraflarımızı JPEG olarak çektiğimizde, yukarıda RAW dönüşümünde yapıldığı belirtilen işlemlerin tümü, makinenin içerisindeki RAW dönüştürücüsü tarafından yapıldıktan sonra, JPEG sıkıştırma yöntemiyle sıkıştırılır. Çoğu makine, bu sıkıştırma işleminde, sıkıştırma seviyesini (Fine, Normal, Basic gibi), bunun yanında da, sRGB, Adobe RGB gibi renk uzaylarından birini, keskinlik, doygunluk ve kontrast gibi değerleri de seçmemize izin verir, ama bu değerler; biz değiştirene kadar, çektiğimiz bütün fotoğraflar için aynı olacaktır.

JPEG, üzerinde çok fazla değişiklik yapılmasına uygun bir dosya değildir. RAW çektiğimizde ise; çekimden sonra, kalite kaybı oluşmaksızın birçok ayarı değiştirebiliriz.

RAW çekebilen hemen hemen her makine; kırmızı, yeşil ve mavi, her üç renk için en az 4096 ton kayıt edebilir. JPEG’de ise yine bu her üç renk için 256 ton sınırı vardır. JPEG çektiğimizde, ton sayısı, makinenin yaptığı dönüşüm sırasında 4096’dan 256’ya düşürülür ve bu işlemde hangi tonların atılacağına makinenin içindeki RAW dönüştürücüsü karar verir. Bu da, JPEG çektiğimizde makinenin kaydettiği bilgi

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 12:21 - İp: 88.***.**1.84
eskidost
eskidost (üye)
İstanbul / Reklam Fotoğrafçısı

ewet raw daha iyidir yanlız jpeg'in de yaralrı oldugu bi çok yer vardır mesela seri çekimlerde raw kasarken jpeg çekimlerde hafıza kartınız dolana kadar seri çekim yapabilirsiniz mesela haber fotografcıları ve spor muhabirleri jpeg formatında çalışmtadırlar...gibi raw ın jpegi geçemedigi alanlarda mevcut aralarındaki farkları bilmek gerekli...

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 12:35 - İp: 85.***.**4.91
eskidost
eskidost (üye)
İstanbul / Reklam Fotoğrafçısı

çekim yaptıgınız format daha çok yaptıgınız iş ile ilgili ... Dogru beyaz ayarı,ortam ışıgı ve dogru pozlama ile zaten daha sonra düzenleme yapılmayacak kadar iyi çıktılar alıyorsanız her zaman RAW çekmeye gerek olmayabilir...

#eskidost' tarafından 18.06.2008 12:50:24 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 12:49 - İp: 85.***.**4.91
erkan26
erkan26 (Objektif)
Eskişehir / Doğa Fotoğrafçısı

En iyisi Raw+Jpeg beraber çekmek.

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 12:56 - İp: 88.***.**7.210
eskidost
eskidost (üye)
İstanbul / Reklam Fotoğrafçısı

böle kestirilip konular atıldıgı sürece hiç bi şey ögrenilmez bilginiz varsa paylaşın lütfen .....

dışarı çekimlerde hafıza kartınızı israflı kullanmanız gereken durumlarda ne yapıcaksınız hangi çekime hangi formatı kullanılması gerektigini bilmezseniz işin yarısından dönmeniz ne kadar hoş bi durum olur tabii konuya mutabık iseniz prof olarak yapıyorsanız tabiki yada stüdyo fotografçılıgı yapıyorsanız tabiki önemi yok...

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 13:02 - İp: 85.***.**4.91
erkan26
erkan26 (Objektif)
Eskişehir / Doğa Fotoğrafçısı

Çektiğiniz resmi bilgisayarda daha sonra işleyecekseniz Raw,
Yok hayır makinenin düzeltmeleri benim için yeterli derseniz Jpeg,
Ama kartların çok ucuzladığı şu dönemde Raw+Jpeg.
Bu konularla kafa yorulacağına 40 YTL-50 YTL ye ek kart alarak
ikisinide çekmek bence daha doğru.
Kestirmeden yazmış olabilirim ancak bu başlıktaki konunun
çözüm bu kadar ucuzken sağladığı yarar tartışılır bence.
Ayrıca kıyaslanan formatlar çok farklı.
Raw fotoğrafçı için vazgeçilmez.
"Raw fotoğrafçı için bir dinmidir?" başlığında bir yazı bile
okuduğumu hatırlıyorum.
Yazdıklarım sizin amacınızı baltaladıysa da kusura bakmayın.

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 13:25 - İp: 88.***.**7.210
hata
hata (üye)
Ankara / Meraklı

Raw işlemiyi beceremediğim için kullanmıyorum ama bu işi bir öğrensem bir daha jpeg çalışırmıyım ondan emin değilim.

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 14:03 - İp: 88.***.**5.130
eskidost
eskidost (üye)
İstanbul / Reklam Fotoğrafçısı

siz işin inceligini bilin uygularsınız...

 

Tarih: 18 Haziran 2008, 14:49 - İp: 85.***.**4.91
kurab_canavari
kurab_canavari (üye)
Aydın / Amatör

-Genelde RAW'ı doğru düzgün ekipman göürülmeyen yada
götürülemeyen işlerde kullanmak mantıklı oluyor.
-İç mekan çekimleri, dış mekan çekimleri
-karanlık ortamlar,
-ışığın az oluğu ortamlarda
RAW vazgeçilmezdir.
Ayrıca ne gördüğünü değilde kafasındakini yansıtmak isteyen
illustratörler için de en ince noktaya kadar müdahale şansı tanır RAW.
"En ince ayrıntı" kelimesi okunuşu basit kelime topluluğu olsada
pratikte heyecan verici olabiliyor.

 

Tarih: 20 Haziran 2008, 21:25 - İp: 88.***.**0.25
sabanersan
sabanersan (üye)
Bursa / Meraklı

mehmet çok güzel bir konuya temas etmişsin..daha önce bir-iki ehil kişiye sordum..hafıza kartı almama rağmen raw a ihtiyaç duymadım..fotoğraflığı çok iyi bilenler isterse raw ın çok ilerilerini çeksin..amatör kişiler jpeg çalışsa daha iyi olur diye düşünüyorum..raw sanki tembelliğe itiyor..nasılsa düzeltebilirim diye düşünülüyor..bu dijital ortamda az bir gayret gösterilse,manuel çekilse raw a gerek kalmaz diye düşünüyorum..

 

Tarih: 20 Haziran 2008, 23:14 - İp: 88.***.**3.76