behri
behri (üye)
İstanbul / Amatör

“full Frame” In Faziletleri!!!


Aranızda “Full Frame” bir kamera fantezisi olmayan var mı? İtiraf ediyorum; benim var. Ve tabi tahmin ediyorum pek çoğumuzun da vardır.

Konu şu:
*Hayallerimizi süsleyen “Full Frame” olgusu acaba Mecnun’un Leyla’sı mı? Neden (Canon dışında) bütün markalar “crop” faktörlü kameralar üretirken bir veya ikisi (mesela Nikon) “Full Frame” model de üretmiyor? (Herhalde sensör fiyatı yeterli cevap olamaz.) Yoksa “Full Frame” dijital için fiyat-performans bağlamında gerekli şart değil mi?

* “Full Frame” in artıları muhakkak olur. ( 35mm. standardına uyum gibi) Peki ya eksileri? Crop faktörlü makinalarda bile köşelerde kararma veya doku kaybı olabildiğine göre; “Full Frame” yakın zaman da yaygınlaşırsa durum ne olacak? Crop faktör uyumlu objektifleri nerde değerlendireceğiz? Halen satılan objektiflerin yüzde kaçı “Full Frame” uyumlu? Bu konuda hangi markanın dürüstlüğüne güvenmeliyiz?

*Crop faktör her daim eksiktir de hiç mi artısı yoktur? Yoksa, sensörlerdeki cmos-ccd farkı gibi çok etkili boyutlarda değil midir?

Ve dahi pek çok soruyu ve cevabı merak ediyorum.
Zaman zaman kısaca diğer başlıklar arasında değinilen bu konunun, sizlerin katkılarıyla müstakil bir başlıkta tartışılması, önümüzdeki günlere şimdiden hazırlık açısında yararlı olur düşüncesindeyim.

M.Nasuhi


#behri' tarafından 19.09.2006 02:38:37 tarihinde düzenlendi.

Tarih: 19 Eylül 2006, 02:37 - İp: 88.***.**2.213
pavi
pavi (üye)
Hatay / Amatör

Bence fullframe olmayan bi makine kullanmak kırpılmış fotoğraf çekmek gibidir. Crop faktörü denilen olay objektifteki görüntünün kaybıdır. Bildiğim kadarıylada tüm objektifler 35mm uyumludur. Günümüzde makineler halka zoom taktiği ile pazarlandığı için crop faktör kanımca makine üreticilerinin işine gelmektedir. Crop faktörlü makine kullanmak at gözlüğü takmak gibi bişeydir.

 

Tarih: 19 Eylül 2006, 03:15 - İp: 85.***.**0.158
rokomet
rokomet (üye)
Ankara / Amatör

bu teknik ayrıntılar çok anladığım bi konu değil..
bi tane eos500 (filmli) makinam var.. sanırım "Tam Çerçeve"..

Ama yazınızdaki üslüp bana bir atasözünü çağrıştırdı..
Tavşan dağa küsmüş dağın haberi olmamış..
Lütfen mesajımdan kişisel bir sataşma yada çatışma manası çıkartmayınız.
DFM üreticileri birilerinin forumlarda yazdıklarına yada DFM talep edenlerin arzularına bakmaktan ziyade ticari başarı ve toplam karlılık üzerine strateji geliştiriyorlar.

onlar bir takım makinalar üretiyorlar.. işine gelende parayı verip alıyor..

Burada etken unsur "rekabet" olacaktır zannımca
Biri çıkarda "tam çerçeveli" DFM yi "kesme faktörlü" makine ile aynı fiyata üretip satarsa o zaman üreticiler stratejilerini değiştirip daha gelişkin yada arzu edilen duruma gelirler..
saygılarımla..

 

Tarih: 19 Eylül 2006, 14:03 - İp: 85.***.**8.141
iizzeett_t
iizzeett_t (üye)
İstanbul / Profesyonel Fotoğrafçı

Ya hu arkadaşlar ufak bir sensör kesilmiş bir fotoğraf çekmiyor. O da tam bir fotoğraf çekiyor unutmayın full freme makinelerin köşelerinde, köşe kararması ve renk yanılsamaları oluyor. Bunları kimse düşünmüyor. Full freme bi makinede geniş açı lens kullanmayın sonuç hüsran olur. Bu konu ile ilgili birçok yazı var en önemlisi Prof. dr. Sabit Kalfagil in geçen ay fotoğraf dergisindeki "herkezin köşesi" yazısıdır. Bence Nikon un asla full freme bi makine üretmiycem demesi son derece doğal. Onun yerine apc film boyutunda köşe karaması yaşanmayan renk yanımsaması olmayan bölgeyi kaplayan bi sensör yaptılar ve buna Dx format dediler vede bununla uyumlu 35 mm lerde kullanılamayan bi lens serisi üğrettiler. Bence işin en sağlam yolu bu çünkü henüz kürenin içi gibi çukur bi sensör ürete miyorsan bunu yapmak zorundayız.

 

Tarih: 19 Eylül 2006, 16:59 - İp: 85.***.**7.93
behri
behri (üye)
İstanbul / Amatör

Merhaba rokomet
Tam aksine görüşlerine katılıyorum. Çeşitli düzeylerde de olsa mademki hepimiz üreticiler nezdinde birer av durumundayız, o halde bu pazarlama taktiklerini yutmamak için birbirimizi bilgilendirelim.
………………
iizzeett,
teknik katkından dolayı teşekkür ederim. Aslında aklıma şöyle bi soru da geliyor: “Full frame-like” (dslr-like gibi) kameralar yapılamaz mı? Mesele sensörün objektife olan mesafesi ile, yada objektifin kırma açısı ile alakalı. Ayrıca dslr makinelerde perde de gerek yok gibi. (yanacak film mi var da?)

“Prof. dr. Sabit Kalfagil in geçen ay fotoğraf dergisindeki "herkezin köşesi" yazısıdır”.

Bu yazıyı temin edebilirmiyim?

 

Tarih: 19 Eylül 2006, 22:02 - İp: 88.***.**2.213
pavi
pavi (üye)
Hatay / Amatör

Anlaşılan bu işte öğrenmenin sonu yok.
Ama ne olursa olsun crop faktör objektifteki görüntünün kırpılmasıdır.
Ha burada tartışmamız gereken bu kırpılma teknik nedenlerden dolayı mecburmudur deilmidir.
Bide şunlarıda sormak isterim canon un fullframeleri bu dediğiniz problemleri barındırmaktamıdır. Onlarda bu problemler varsa neden bu kadar övgüyle bahsedilmektedir. Madem geniş açıda fullframeler sorun çıkarmaktadır bu makinelerelde edilen geniş açı görüntüye neden halen hiç bi crop faktörlü makinede yaklaşılamamaktadır.
Bu konularda kesin bi bilgi sahibi deilim beni aydınlatırsanız sevinirim arkadaşlar.

Olaya sanatsal deilde teknik açıdan bakarsak...Bence fullframe yani 36-24 büyük ebatta baskı için gereklidir. Fotoğraf sonuçta basılmak için çekilir. Büyük ebat baskıda günümüzün gereklerindendir. Yani ileride 36-24 ün dahada üzerinde sensörleri olan makinelerin piyasada çoğaldığını görürsek şaşırmamak lazım. Aslında birazda bu sensör boyutu ve crop faktör olayı kişini fotoğrafı nasıl çekmek istediğine yada fotoğrafla ne yapacağına bağlı bi tercihtir. Nasıl kuş fotoğrafı çekmek isteyenler için yüksek zoom bi gereklilikse büyük sensörde büyük boy baskı almak isteyenler için ve geniş açı için bi gerekliliktir.
Tabiki bu benim görüşüm ama görüşlerimde ısrarcı deilim çünkü bu konuda çokta bilgili biri sayılmam. Kimse beni referans almasın yani.
Bilgili arkadaşlarımız bizleri aydınlatırsa çok sevinirim.

 

Tarih: 19 Eylül 2006, 22:39 - İp: 85.***.**0.158
dadanagast
dadanagast (muhtar)
Yurtdışı / Amatör

selamlar arkadaslar..

benim bildigim kadariyla, nikon onumuzdeki yil full frame bir makine cikartabilirmis.. eninde sonunda ff'e gecmek zorunda kalacak hepsi de, cunku sensorler daha fazla megapixeli tasiyamaz hale geldiler bile..

sony, eskiden ccd kullaniyordu hep, ama artik cmos kullanmaya basladi cogunlukla.. yakinda ff sensorun maliyetini asagilara cekmeyi basaracaktir canon gibi, o zaman da herkes sony'den ff sensoru alip takacaktir makinesine..

..sensor fiyatiyla birlikte, bildigim kadariyla, ff sensor uretmede karsilasilan risk.. soyle ki, sensor uretirken, kullanilabilecek sensor orani cok buyuk miktarda dusuyor.. mesela canon bir 1.6x croplu sensoru, 100 tane kesiyorsa 1 silikon parcasindan; bunun atiyorum 50 tanesi kullanilabilir oluyormus.. ama ff sensor olursa, 100 tane 1.6x sensor kesilecekken, ancak 50 tane kesilebiliyor mesela.. ve basarili sensor orani da, 5d cikmadan once mesela, %5 kadardi hatirladigim kadariyla.. yani 3-4 tane ancak kullanilabilir sensor.. bu durumda ister istemez sensor fiyati ucuyor ve makine fiyati da.. canon 5d ile canon sanirim basarili sensor oranini yukseltti.. ki o yuzden 5d'yi o fiyata verebiliyor..

performans acisindan, ff tabii ki cok daha iyi.. oncelikle fotograf kalitesi olarak.. lens kullanimi olarak, genis aci deniyordu, ama artik dijital icin cikan 10-20mm gibi objektifler var.. tabii ki bir, mesela bir sigma 12-24'u ff sensoru olan makiineye takmak var bir de 30d gibi 1.6x sensoru olana.. 1ds ve 12-24 ile, 12mm'de 12mm'yi alirsiniz, oysaki 30d'nin uzerinde 19mm'ye denk gelir..
soyle bir durumda olusuyor aslinda.. mesela 1ds ile 35mm lensi kullanmak farklidir, 30d'nin uzerine 21mm'lik objektif takmak farkli.. her ikisi de 35mm formatinda 35mm'lik gorus veriyor, ama birinde 21mm'lik objektif kullaniliyor.. distortions gibi problemler daha fazla olacaktir.. ayrica bir 35mm objektifde f/1.4 diyaframa sahip olani var, ama hangi 21mm'lik lensin mesela f/1.4'u var?
kenarlarda bozulmalar konusu, kotu lenslerle kullaninca ortaya cikar.. 35mm standardina gore uretilmis lensler ise kotu sonuc cikmayacaktir ortaya..

dijital croplu olanlarin artisi ise, 200mm'lik bir objektifi mesela 300mm gibi kullanabilmek.. telezoom'da cok daha avantajli.. mesela bir 300mm'lik objektifiniz ve 30d'niz varsa, alin size 480mm.. ama bir 5d ile 300mm, 300mm'dir.. 500mm'lik objektife ihtiyaciniz var ki, onlarin da fiyatlari ortada..
(tabii farklilik bu kadar da olmuyor aslinda.. 1dsMII'ya 300mm'lik objektifi takmak ve fotografin ortasini kesip cikarmakla, 30d ve 300mm'lik objektifin vereceginin yakin bir goruntuyu alabilirsiniz..)

piyasada satilan cogu objektif zaten ff icin uretilmis lensler.. firmalar genelde belirtiyorlar, croplu icin mi ff ile de kullanilabilir mi diye..
tahmin bile edilebilir aslinda hangiisnin olup olmadigi.. 17-18'den baslayan bircok lens dijital icin cikartilmis lens.. mesela canon'da ef-s lensleri diye geciyor.. ef ise ff ile de kullanilabilir demek..

ff'in artilarini aslinda saymakla bitmez.. ff yayginlasacak zaten.. yayginlasmak zorunda.. markalara guvenilebilir, cunku onceden de soyledigim gibi hangi lensin ff uyumlu olup olmadigini belirtiyorlar..
ff yayginlasacak ama bildigim kadariyla, croplu olanlar da devam edecek.. sadece fiyatlar bir parca daha duser, ama sonucta yine 30d gibi makineleri gorecegiz piyasada..

crop faktorunun artisi iste, lenslerde ortaya cikiyor.. daha ucuza telezoom sahibi olmus oluyoruz.. baska artisi da yok isin gercegi..

..

 

Tarih: 19 Eylül 2006, 22:44 - İp: 86.***.**0.120
iizzeett_t
iizzeett_t (üye)
İstanbul / Profesyonel Fotoğrafçı

Apc sensörlerin sonsuza kadar kalmıyacağına bende eminim.
Benim söylemeye çalıştığım; Şu anki lens ve sensör maliyetleriyle başa çıkabilmek için sensörler ufak olmak zorunda nitekim Canon 30d 350d Apc boyutta(22.5 x 15mm) ile ve ef-S lens sreisi ile 1,6 katsayı ile bunu yapıyor nikon ise tüm dslr larda Dx format(23.7 x 15.7mm) boyutta sensör ile ve Af-S Dx lensle 1,5 katsayı ile geçici bir önlem almış fakat 4 yıl içinde nikon full freme üretmiyeceğini sanıyorum?
Full freme kalite için en iyi yoldur. Fakat ff için lensin çok gruptan oluşması ve pahalı olması gerekir.Bu koca bir gerçektir. Önümüzdeki 5 yıl içinde mevcut lensler gelişir ise sensör fiyatları ve üretim teknikleri ilerler ise Neden Olmasın? Ki olacak ta.
Peki şu soruyu herkez sorabilir.
Yıllarca 35mm film ile ve mevcut leslerle köşe kararması ve renk yanılsamaları olmadı da şimdi ff sensörde niçin oluyor?

Bu sorunun yanıtı sensörün ışığa karşı duyarlı noktaçıkların yapısında gizli.
Sensör noktacıkları sağdece kendine dik gelen ışığı doğru algılayabiliyor. Bunun dışında kenarlara yatay gelen ışık sorun yaratıyor.

Filmde ise yatay ışık çok çok az bir etki oluşturuyordu buda orta ve Büyük formatta belli oluyordu.
Aslında tüm sorun günümüz sensörlerin yapısından kaynaklanıyor.Lenslerle çok alakası yok.

Sonuç;

Eğer sensörü geliştirmeyip sorunu çözecek isek görüntüyü bir düzleme net düşürmek için lenslerin daha fazla optik parça içermesi gerkli ki buda lensin kalitesini düşürür.

Eğer lensi geliştirmeden sorunu çözüceksek o zaman sensörlerin yanal ışınları daha doğru bir şekilde algılaması için çalışılmalı ve ışığın e yatay şekilde algılandığı köşelerde daha nitelikli algılayıcı noktalar kullanmalıyız Ki 35mm uyumlu lenslerimizi hiç değiştirmeden sorunu aşalım.

Bende bu yolu tercih ederdim.

 

Tarih: 20 Eylül 2006, 16:14 - İp: 85.***.**9.228
behri
behri (üye)
İstanbul / Amatör

Pavi haklısın, öğrenmenin sonu yok. teknolojinin değişim hızı insanı kısa zamanda cahil durumuna düşürüyor neredeyse….Genel prensiplerde zaten ihtilaf yok aramızda. (Ne kadar büyük görüntü, o kadar detay ve kalite) Benim peşinde olduğum nokta, ff. sevdası ile yanlışa düşmemek:
…………..
İlker, eline sağlık yine kitap gibisin.
Bu konuyu açarken aklımda bi soru daha vardı.. Bir Canon kullanıcısı olduğun halde, 5d de mevcutken niye d200 hayranlığın var? Aslında özel bir soru gibi ama, makinelar hakkındaki tecrübelerin doğrultusunda ele alınca dikkat çekici diye düşündüm. Canon’u ff. konusunda şu an başarılı buluyor musun? 5d ile d200,d2x, vs. arasında gerçekten fotoğraf kalitesi açısından çok fark var mı? yoksa mesele tamamen duygusal mı?
“Aslında aklıma şöyle bi soru da geliyor: “Full frame-like” (dslr-like gibi) kameralar yapılamaz mı? ( sensörün objektife olan mesafesi yada objektifin kırma açısı ile alakalı olduğunu düşünürsek.) Ayrıca dslr makinelerde de perdeye gerek yok gibi. (yanacak film mi var da?)” Bu konuda ne dersin?
…………..
iizzeett_t, verdiğin bilgiler gerçekten önemli. Lenslerin gelişimi şuan yeterli düzeyde değil mi? Sensör yeni bir olgu fakat lenslerin uzunca bir geçmişi var.

İlgileriniz için tekrar teşekkür ederim.

 

Tarih: 21 Eylül 2006, 23:34 - İp: 88.***.**2.213
rokomet
rokomet (üye)
Ankara / Amatör

Aslında bu DSLR lerdeki perde konusunda benimde tereddütlerim var.. Bu tereddütlere yol açan; daha önce bu forumda kim olduğunu hatırlayamadığım ama IQ sunun yüksek olduğuna kanaat getirdiğim biri aynayı ortadan kaldıran bir fikir-proje-çizim dir. Hareketli sensör çizimiydi.. deklanşöre basıldığı an objektifin önüne gelen hareketli bir sensör ve perde fikriydi. Orada, bu fikrin sahibi, perdenin illa mekanik değilde, gerektiğinde saydamlaşan bir lcd ekran tarzı elektronik-kimyasal bir sistem olabileceğini belirtmişti..

Bundan yola çıkarak benimde aklıma şu geldi. Neticede sensör elektrik akımı aldığı yada aktif edildiğinde devreye giren bir unsur. örn: 1/500 lük perde hızını düşünürsek 1/500 saniyelik bir sürede aktifleşen bir sensör yapıldığı takdirde perdeye yinede ihtiyaç kalırmı?? Devamlı ışık gören yada pozlanan sensör aktif olmasa bile hasar görürmü? bilemiyorum...

 

Tarih: 22 Eylül 2006, 13:46 - İp: 85.***.**1.181
burfak
burfak (üye)
İstanbul / Amatör

Sevgili Rokomet,

bahsedilen "hareket eden sensör" konsepti çok da pratik bir çözüm gibi değil.
Sensörün kısa süre akım verilerek aktifleşmesi bildiğim kadarıyla zaten şu an dslr olmayan makinelerde kullanılan bir yöntem.
hatta nikon D70 ve bir kaç modelinde daha 1/200'den daha hızlı enstantanelerde, mekanik perde bu hızda kalıyor, fakat elektronik perde olarak tanımlanan bu akım verme işlemi daha kısa sürüyor ve bu enstantane hızları gerçekleşiyordu.

 

Tarih: 22 Eylül 2006, 15:17 - İp: 88.***.**8.110