paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
Cevapla
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Hem özet kalsın , hem de biraz ev ödevi olsun diye açmamışım yazımda konuyu . Ama 3. sayfanın sonlarında değinmişim biraz . Oradan kopyalıyorum .


- Diyafram değeri
- Objeye uzaklık
- Lensin fokal uzunluğu

Aslında bir 4.'sü var - genelde hep aynı boy sensörler kullandığımız için atlamışım . O da :

- Sensör büyüklüğü

------------

Nasıl yapılacağını artık siz bulursunuz . Denemesi basit ama yazması uzun . Alan derinliği diye araştırırsanız sonsuz kaynak var .

Yine de özetle :

- Ne kadar açık diyafram , o kadar AZ (Sığ ) Alan Derinliği
- Ne kadar yakınsanız ( objeye ), o kadar AZ Alan Derinliği
- Ne kadar yüksek fokal uzunluktaysanız (mm) , o kadar AZ Alan Derinliği

 

Tarih: 31 Mart 2011, 19:45 - İp: 96.***.**4.180
nilu_nilu
nilu_nilu
üye
(Amatör)
Antalya

çookk teşekkürlerr cevabınız için....yazdıklarınızla gerçekten bir çok bilgi açığımı kapattım... sonsuz teşekkürler..

 

Tarih: 1 Nisan 2011, 09:30 - İp: 78.***.**0.171
sedat80
sedat80
üye
(Özel Gün Fotoğrafçısı)
İzmir

Çok teşekkür ederim.

 

Tarih: 1 Nisan 2011, 13:49 - İp: 78.***.**4.127
gizer88
gizer88
üye
(Amatör)
İzmir

değerli bilgilerinizi paylaştıgınız için teşekkür ederiz uğur bey,okuyan herkese yol gösterici olacagına inanıyorum...

 

Tarih: 8 Nisan 2011, 13:33 - İp: 94.***.**3.53
waterdust
waterdust
üye
(Profesyonel Fotoğrafçı)
Muğla

aahhh aahh. söylüyorsunuz da umarım dikkate alılar. dijital çıktığından bu yana her kes işin kolayına kaçar oldu. tutturmuşlar bir ay fotografı gidiyor örneğin. ne güzel öğütler bunlar. Meslekteki ilk günlerimde abilerimi hatırlattınız. "oğlum hızlı hızlı 250 ye kadar say sonra hipoya at" derdi bir abim örneğin. böyle öğrendik film yıkamasını... ne güzel günlerdi onlar. ilk e6 banyosu geldiğinde burla bniraderlerin seminerine gidişimi hatırladım... renkler tutrmayınca saatlerce kafa patlatırdık çözümü için. şimdi her şey gereğinden fazla kolay. tembelliğe itiyor gençleri bu kolaylık...

 

Tarih: 11 Nisan 2011, 23:26 - İp: 95.***.**1.129
muzafferacar
muzafferacar
üye
(Meraklı)
Manisa

1.maddeye kısmen katılmıyorum. Elbette anlamsız objeleri durumları manzaraları çekmemek lazım. Anak araba sürmek gibi düşünelim tecrübe kazanmak için daha iyi yapabilmek için pratik yapmak lazım. O yüzden ben ve benim gibi acemiler köpek, kedi, kuş, çiçek de çekeceğiz ki diğer maddelerde anlatılan temel prensipleri de uygulayarak kavrayabilelim. Tecrübe kelimesinin anlamı da zaten bir işi çokça yapmış kişi demek değil mi?

Ancak tabii ki bu denemeleri çokça NF üzerinde paylaşmak anlamlı olmayabilir. Kendimiz için deneriz, bilgisayarda açar inceleriz, exif değerleri ile sonuçları karşılaştırırız. Ustaların benzer şartlarda çektikleri karelerin exif bilgilerini okuruz, böylelikle fikir yürütürüz neyi doğru ya da yanlış yaptığımızı kafamızda şekillendiririz.

Benim kendim de bir acemi olarak naçizane fikrim budur. Bolca deneme yapmak gerekli, ancak bir DSLR ın shutter ömrü denen bir kısıtı olduğunu da unutmadan elbette.

 

Tarih: 13 Nisan 2011, 00:38 - İp: 88.***.**3.29
mzffrbsrn
mzffrbsrn
üye
(Meraklı)
Eskişehir

tavsiyeleriniz için teşekkür ederim. benim gibi bu işe yeni başlayan MERAKLI lar için bence süper..

 

Tarih: 13 Nisan 2011, 00:54 - İp: 88.***.**1.104
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

@Muzocan,

1.maddeye tek başına bakıldığında tam anlaşılmıyor ama bir önceki cümlede aslında o maddenin yazılışına zemini hazırlamışım . Sizin de belirtmiş olduğunuz gibi daha çok bunların NF galerisine eklenmesi ile ilgili notum.

Fotoğrafçılığı ilk öğrenirken antreman için çok basit şeylerin de çekilebileceği fikrinize katılıyorum . Benim bahsettiğim bu konulara takılp kalmak , değişik konu ve kadrajlar konusunda bir çaba göstermemek . DSLR'yi alalı aylar geçmişse , bahçedeki kedi , balkondaki güvercin ile yetinilmemesi lazım .

Teşekkürler ...

 

Tarih: 13 Nisan 2011, 02:44 - İp: 96.***.**4.180
sametkb
sametkb
üye
(Amatör)
Mardin

Fotoğraf çekmeye yeni başladığım için bazı terimlere yabancıyım.Bir kaç sorum olacak:
Güneşli f/16 kuralı demişsiniz.Wiki'den baktım.Enstanteneye göre 1/iso diye geçiyor.Onu anladım fakat neden bunu yapmamız gerektiğini anlamadım.Yani bu kurala uymazsak ne gibi sorunlarla karşılaşırız.

Ayrıca "Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın. " demişsiniz.Buradaki 1:1 boyut diye geçen kısımı biraz açarmısınız.Orjinal boyutundan mı bahsediyorsunuz ?
Son olarak "1.5-2 stop" diye bahsedilen kısım f/1.5 f/2 mı ? Yoksa oradaki stop'un başka bir anlamı mı var ?
Biraz saçma sorular sormuş olabilirim.Maruz görün lütfen

 

Tarih: 13 Nisan 2011, 19:27 - İp: 88.***.**0.105
cerennnn
cerennnn
üye
(Amatör)
Ankara

Değerli tavsiyeleriniz için çok teşekkür ederim Uğur Bey, tam da aradığım şey. Saygılar.

 

Tarih: 13 Nisan 2011, 20:53 - İp: 85.***.**7.69
Sayfa(lar): 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ...| 22

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
elif.nur.ozer
1
459
05 May. 2019, 15:48
mete007
miratcenk
0
277
24 Nis. 2019, 22:41
miratcenk
ahmet4137
1
1082
13 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip
sh7rk
3
2983
22 Eyl. 2018, 01:01
the_photgrpher
turk video
2
2598
02 May. 2018, 14:33
turk video
prodersler
0
492
05 Nis. 2018, 12:34
zbkdygn
Fotoğrafçılar İçin Web Sitesi
» Fotoğrafça
Titreşim Önleme Mi Yüksek Iso Mu?
ocaklilarYüksek ISO(nv) her şartda, titreşim önleme sisteminin yerini alamayabilir. Bilindiği gibi, titreşim önleme sisteminin, konudaki hareketi dondurmaya bir etkisi yoktur, amacı da zaten bu değildir. Amaç, makinenin titretilmesi nedeniyle oluşabilecek bulanıklığı önlemektir.      ISO...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
easlar, i_karabag, mehmet.87, (3)