paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
Cevapla
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Linkte yazılana yanlış demek doğru değil ama biraz kelime oyunu biraz " kurnazca " ifade tarzı diye nitelenebilir . Başka bir linkte de yazılan cümle şu :

"if the subject image size remains the same, then at any given aperture all lenses will give the same depth of field."

OBJE BÜYÜKLÜĞÜ AYNI KALDIĞI SÜRECE , değişik lensler aynı diyaframda aynı alan derinliği verir diye tercüme edilebilir .

Objenin büyüklüğü , mesela 18 mm bir lensle 135 mm arasında tabi ki farklı olacaktır . Aynı boya getirebilmeniz 18mm'de çekilmiş fotoğrafı ancak croplamanız/büyütmeniz ile mümkün olur . 7-8 kat büyüttüğünüzde de 18mm'den aldığınız çekim açısı , 135mm'ninkine eşit olur .

Sonuçta farklı fokal uzunluktaki 2 lensten alınan alan derinliği eşit olmuş oluyor - fotoğrafın da bu halini 18mm ile çekim diye nitelemek hem doğru hem değil . Sonuçta 18mm lens , büyütme ile aslında 135mm 'ye eşit hale getirilmiş .

Kaldı ki , o geniş açı görüntü 7-8 kat büyütüldüğünde görüntü kalitesindeki kayıplar kaçınılmaz . Yani lensim geniş açı olsa da magnifikasyon yaparım , aynı alan derinliğini elde ederim demek mantıklı bir çözüm değil .

Ben bir de 2 tane alan derinliği tablosu ekleyeyim - internette bulubabilen / hesaplatılabilenlerden . Fokal uzunluğun - "efektif fokal uzunluk" diyelim bu durumda - nasıl alan derinliğini etkilediğini gösteriyor .

18mm'de alan deriniği 5.31 m. iken , 135mm'de sadece 4 cm ....

Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

Uploaded with ImageShack.us[/IMG]

#paperman' tarafından 25.02.2011 10:42:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 10:39 - İp: 96.***.**4.180
kubilayhan
kubilayhan
üye
(Amatör)
Ankara

Açıklamalarınız için çok teşekkürler.

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 12:57 - İp: 212.***.**2.62
kubilayhan
kubilayhan
üye
(Amatör)
Ankara

http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm

Bu sitede de güzel bir açıklama var.

Evet, ön şart nesnenin fotoğrafta kapladığı alanın aynı olması. Nesneye olan uzaklığımızı ayarlayarak, farklı odak uzaklıklarında yapılan çekimlerin büyük oranda aynı alan derinliğini verdiğini gösteren bir de tablo var.

Focal Length (mm) - Focus Distance (m) - Depth of Field (m)
10 - 0.5 - 0.482
20 - 1.0 - 0.421
50 - 2.5 - 0.406
100 - 5.0 - 0.404
200 - 10 - 0.404
400 - 20 - 0.404

Yalnız, odak uzaklığına göre, net alan derinliğinin yerinde önemli bir kayma meydana geliyor, diyor (odakladığımız bölgenin önünde ve arkasında).

Yani, net alan derinliğinin boyutu değişmiyor (ihmal edilebilir boyutta) ama yeri kayıyor (önemli boyutta), diye bir açıklama var.

Sayfanın biraz altındaki "technical note" kutucuğunda iki istisna belirtilmiş. Yüksek büyütme sağlayan odak uzaklıklarında ve "hyperfocal" civarlarında geniş açılı objektiflerin daha geniş bir alan derinliği "sağlayabileceği" belirtilmiş. Ama, bunun da, geniş açılı lenslerin alan derinliklerinin öne daha çok pay tanımlarından kaynaklandığı söylenmiş.


#kubilayhan' tarafından 25.02.2011 13:28:19 tarihinde düzenlendi.


#kubilayhan' tarafından 25.02.2011 13:28:58 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 13:27 - İp: 212.***.**5.126
jeofem
jeofem
üye
(Meraklı)
Istanbul

forumun amacına uygun ,aydınlatıcı ve abi tavsiyeleriniz için teşekkürler..(demekki takıldığımızda soru sorup cevap alabileceğimiz bir abimiz varmış).

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 14:52 - İp: 94.***.**4.131
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

@kubilayhan ...

Eklediklerin de cümleleri farklı kurarak nasıl çelişkili ifadeler yaratılabileceğine örnek olmuş ...

Fokal uzunluğun alan derinliğinde önemi yoktur ( büyütme suretiyle eşdeğer fokal uzunluk sağlanırsa )

Farklı fokal uzunluklarda aynı alan derinliği elde edilebilir ( objeye ona göre yaklaşılır/uzaklaşılırsa )

Sonuçta bunların hepsi birbirinin yaptıklarını etkileyen değişkenler . Birini azaltıp,diğerini arttırıp tabi ki aynı sonuçları almak mümkün .

Ben şimdi yukarıdakiler gibi kelime oyunu yaparak , pozlama yapılırken kullanılan diyafram değerinin önemi yoktur veya aynı diyaframla değişik pozlamalar yapılabilir desem ?? Sonuçta perde hızı & ISO değiştirerek aynı pozlama değerini elde etmek / tersini yapmak mümkün .

Veya kullanılan lensin görüş açısı / obje büyüklüğü / yakınlaştırma ile alakası yok desem ? Sonuçta PC'de büyütme ile aynı efekti sağlamak mümkün ...

 

Tarih: 25 Şubat 2011, 18:56 - İp: 96.***.**4.180
soleil
soleil
üye
(Amatör)
Istanbul

tam bir ''başucu notları'' diyebilirim yazdıklarınıza sağolun varolun

 

Tarih: 26 Şubat 2011, 19:23 - İp: 85.***.**8.149
canerc
canerc
üye
(Amatör)
Bursa

Yazdıklarınızın hepsini okudum da,
evet benimde çok sık yaptığım hatalardan söz etmişsin Uğur abi.
Dedikleriniz tamamiyle biz acemiler için yol gösterici ve açıklayıcı olmuş.
Bilgi paylaşımınız için çok teşekkür ederim.
Selam ve saygılarımla,
Caner...

 

Tarih: 28 Mart 2011, 04:03 - İp: 88.***.**4.73
sedat80
sedat80
üye
(Özel Gün Fotoğrafçısı)
İzmir

Gerçekten kutlarım elinize ağzınıza sağlık, çok katkısı oldu süphesiz. merak ettiğim bir madde var
27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .
bu ayarlar ile oynamamız makinenin sensörüne zarar mı verir? yoksa işin içinden çıkamayıp normale dönemememiz ihtimalinden mi bahsediyor sunuz?

 

Tarih: 31 Mart 2011, 14:28 - İp: 78.***.**4.127
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Sensöre bir zarar vermesi söz konusu değil . Sensor zaten hep aynı çeker ; bahsettiğim seçenekler makina fotoğrafı işlerken/JPEG dosyaya çevirirken eklenir.

Sadece JPEG çekiyorsanız , dediğiniz gibi - aşırıya kaçmış ayarlardan geriye "kayıpsız" dönüş yoktur ( PC üzerinde ) . O sebeple doygunluk/keskinlik/contrast makina üzerinde makul oranlarda seçilmeli . Fazlası gerekirse nasıl olsa PC'de daha kontrollu şekilde eklemek mümkün.

RAW çekim yapanlar için ( bu yazı zaten o seviyedekiler için değil ) haliyle bu ayarların bir önemi yok - hiçbiri fotoğrafa yansımıyor.

 

Tarih: 31 Mart 2011, 17:18 - İp: 96.***.**4.180
nilu_nilu
nilu_nilu
üye
(Amatör)
Antalya

'' Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .''

öncelikle zaman ayırıp yazdığınız bilgiler için teşekkürler bizim gibi amatörler için güzel bir paylaşım... ancak alan derinliğini hangi 3 kritere bağlı olduğunu ve nasıl yapacağımızı da söyler misiniz...

yok armut piş ağzıma düş, onu da kendin ara bul derseniz de canınız sağ olsun...

 

Tarih: 31 Mart 2011, 19:21 - İp: 88.***.**9.231
Sayfa(lar): 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ...| 22

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
elif.nur.ozer
1
459
05 May. 2019, 15:48
mete007
miratcenk
0
278
24 Nis. 2019, 22:41
miratcenk
ahmet4137
1
1082
13 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip
sh7rk
3
2983
22 Eyl. 2018, 01:01
the_photgrpher
turk video
2
2598
02 May. 2018, 14:33
turk video
prodersler
0
492
05 Nis. 2018, 12:34
zbkdygn
Fotoğrafçılar İçin Web Sitesi
» Fotoğrafça
Titreşim Önleme Mi Yüksek Iso Mu?
ocaklilarYüksek ISO(nv) her şartda, titreşim önleme sisteminin yerini alamayabilir. Bilindiği gibi, titreşim önleme sisteminin, konudaki hareketi dondurmaya bir etkisi yoktur, amacı da zaten bu değildir. Amaç, makinenin titretilmesi nedeniyle oluşabilecek bulanıklığı önlemektir.      ISO...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
TAKE, mehmet.87, yasarsah, (3)