paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

Yeni Fotoğrafçıya Ağabey Tavsiyeleri

2 yılda 1100 kadar yorum yapmışım ; 200-300 tanesi tahminimce beğeni , 800-900 tanesi acemilere yaptığım eleştirilerdir . Dönüp baksam , tüm yazdıklarım belki 10 maddenin etrafında döner, dolaşır .

Artık okurlar mı bilmem ama yeni makina almış , fotoğrafçılığa dün başlamış olanlara bir topik altına sıralayayım dedim şu 2 yıl boyunca yaptığım düzeltmeleri - üzerine bir takım tavsiyelerle . Hepsine ayrı ayrı , gördüğünüz her fotoğraf kitabında değinildiğine eminim . Sırasını dikkate almayın - aklıma geldiği şekilde yazıyorum . Numaralar , gerekirse referans olsun diye .

Biraz yol alındıktan sonra yazdıklarımın bir kısmı geçersiz / gereksiz olacaktır . Amaç biraz da NetFotoğraf galerisine eklenen fotoğraflarda kaliteyi arttırmak / çıtayı yükseltmek - malum bol miktarda saç baş yolduracak kalitede fotoğraf ekleniyor .


1. Her gördüğünüz şeyin fotoğrafını çekmeyin . Boşverin kedileri, köpekleri, arabanızı ,balkondaki saksıyı, aynadan kendi portrenizi ....

2. Kadraj kalabalıklığından kaçının , mümkün olan en sade kadrajı - en az obje kapsayanı - kurun .

3. Kalabalık insan grubu fotoğrafları çekmeyin . Bir kaç kişiden fazlası dikkati / konuyu dağıtır , temayla bağlantı kurulması zorlaşır .

4. Daha işin en başında zorlama kadrajlara / kurgulara / abstract fotograflara kafa patlatmayın , ortaya sanat eseri çıkartmaya çalışmayın . Temel tekniğinizi oturtacak çekimler üzerinde durun .

5. Işığın dengeli olduğu kadrajları bulun ve kurun . Gölge/güneş karışımları , aydınlık ve karanlık kısımların ışık değerinin ortalamadan 2-3 f-stoptan uzak olduğu kadrajlardan kaçının .

6. Fotoğrafı tam karşıdan gördüğünüz gibi çekmeyin . Biraz inceleyip sağdan/soldan/aşağıdan/köşeden değişik bir açı bulun . Derinlik nasıl yaratılır öğrenin .

7. Ters ışıkta yani arka plan çok aydınlık olduğunda siluet harici mümkünse fotoğraf çekmeyin - çekecekseniz pozlamada zorlanacağınızı bilin . Yüzlerin parlak ışık sebebiyle karanlık kaldığı fotoğraflarla vakit harcamayın .

8. Çoğu DSLR'de olan "highlights" özelliğini kullanarak aydınlık noktalarda ışığı patlatmamaya gayret edin. Işığın patladığı fotoğrafları eleyin.

9. Beğenmediğiniz , hatalı fotoğrafları makinanızın üzerinde silin - o minik ekranda bile kötü gözüküyorsa PC ekranında hiç şansı yok .

10. Pozometresiz , sadece ışığa bakarak kafanızdan pozlama yapabilmeyi - "güneşli f16" kuralını öğrenin . İlerde manuel pozlama alışkanlığı edindiğinizde vakit kazandırır .

11. Gözlerin kapalı , yüzlerin titremiş olduğu veya flu portre fotoğraflarını anında silin .

12. En iyi görüntü kalitesi için mümkün olan en düşük ISO'yu tercih edin . Noise/gren hayranlığınız varsa sonradan eklersiniz ama tersi mümkün değil .

13. ISO 400 ve üzerinde akşam/gece uzun pozlamaları yapmayın ; ISO 800/1600 kullanacağınıza hiç çekmeyin daha iyi . Tripodunuz yoksa bile ISO'yu makul seviyelere indirmenizi sağlayacak mutlaka bir yerde makinayı dayayabileceğiniz, sabitleyeceğiniz bir direk,bank,çöp kutusu,iskele babası ,araba kaportası,sokak tabelası vardır . Perde hızınızın kazandıracağı 1 stop , ISO'nuzu yarıya , 2 stop 1/4 seviyeye indirir .

14. f16 ve üzeri diyaframları tercih etmeyin . 15-18 Megapixelde çektiğiniz fotoğraflar , kısık diyaframlarda optik kanunlar sebeiyle 1-3 Mp kalitesine düşer .

15. Lensinizin en açık diyaframını sadece mecbur olduğunuzda veya alan sığlığı gerektiğinde kullanın - ideal diyaframın 1.5-2 stop yukarıda olduğunu her zaman kullanamasanız bile bilin .

16. Lenslerin en keskin noktasının ortada olduğunu bilin . En açık diyaframlarda kenar ve köşelerde alınan netlik, merkezin %30-40 altında olabilir.

17. Elinizin titreme limitlerini , yani titretmeden fotoğraf çekebileceğiniz perde hızlarını deneyerek öğrenin ( lense-fokal uzunluğa göre ).Anlamak için fotoğraflarınıza 1:1 boyutlarda bakın.

18. Aşağı yukarı hangi perde hızlarının hangi hareketli durumlar için yeterli olduğunu bilin ( yürüyen insan / koşan atlet / yarış arabası / uçan kuş )

19. ISO/diyafram/perde hızı bağlantılarını ve birbirlerine etkilerini öğrenin . Birbirinin tersi işlemleri yapmayın - mesela bir yandan diyaframı kısarken öte yandan ISO'yu yükseltmeyin .

20. Auto ISO'nun çalışma mantığını öğrenin . Nikon DSLR kullanıyorsanız , Auto ISO'da MANUEL çekimde bile ISO'nun kendiliğinden yükseleceğini bilin.

21. Tam otomatik modları kullanmayın - aylar geçer yerinizde sayarsınız . Ya perde hızını , ya diyaframı kendiniz seçin .

22. İlk başlarda beyaz ayarı ayarlarıyla vakit kaybetmeyin - makina Auto WB'de çoğu zaman sizden daha başarılı seçimler yapar .

23. Kadrajda objeleri ortalamayın . 1/3'ler , altın nokta kurallarını okuyun , bilin - her zaman uygulamak zorunda olmasanız bile ...

24. Fokusu ilgi odağınız üzerine yapmayı unutmayın , makinanıza istediğiniz yere fokusu yaptırabilmeyi bilin . Alan derinliğinin ne olduğunu , hangi 3 kritere bağlı olduğunu , nasıl yapıldığını öğrenin .

25. DSLR'lerde en basit sanılan fakat en kompleks konulardan biri otofokus alan seçenekleri ve otofokus çekim modlarıdır . Makinanızın hangi kombinasyonda ( zorlarsanız 8-10 tane çıkar ) ne şekilde fokus yaptığını ( veya yapmadan çektiğini ) kavrayın .

26. Makinanızı alırken aynı anda kit/standart zoom'dan başka bir objektif almayın - bir kaç hafta sabredin . Kit lens bana yetmiyor - en az 6 ay - demeyin .

27. Makina üzerindeki konrast/ vivid/ keskinlik ayarlarında aşırıya kaçmayın - ISO 100'de bile gürültü/gren görmeye başlarsınız .

28. Kadraj eğriliğine çekim anında dikkat etmeyi unutmayın .

29. Makinanızın üzerindeki her düğmenin , menüsündeki her ayarın bir sebebi vardır . Kullanın / kullanmayın , makinanızı alır almaz çözebildiğiniz kadarını çözün ; anlamadıklarınıza bilginiz/yeteneğiniz artınca bir süre sonra geri dönün .

30. Bir gece önce veya bir fotoğraf için yapılıp unutulan pozlama telafisi , ISO , beyaz ayarlarına dikkat edin - tüm çektiklerinizi mahvetmesin .

31. Makinanızın kendi flashıyla çekilmiş fotoğrafları lütfen NF'a eklemeyin .

32. PC'de düzeltebileceğiniz yanlış pozlamaların bir limiti olduğunu , 1/2 stopdan fazla ışık patlamalarının kurtarılamayacağını bilin.

33. Her gördüğünüz canlı renklerdeki , cam gibi net fotoğraflara Photoshop damgası yapıştırıp , kendinizinkilere bahane bulmayın . Sadece doğru ışıkta doğru pozlanmış olabilirler .


Aklıma geldikçe eklemeler yapabilirim ; gelecek tavsiyelere ve tabi ki düzeltmelere / itirazlara da açığım .


#paperman' tarafından 11.04.2012 20:18:18 tarihinde düzenlendi.

 

Tarih: 9 Ocak 2011, 09:02 - İp: 96.***.**5.17
Cevapla
foto_bahar
foto_bahar
üye
(Stüdyo Fotoğrafçısı)
Çorum

Abicim Çok Güzel Anlatmışsın Emegine sağlık Allah Razı Olsun ...

Çorumdan Foto Bahar Sayğılar ...

 

Tarih: 25 Mayıs 2012, 12:34 - İp: 88.***.**9.209
alahan1963
alahan1963
üye
(Amatör)
İstanbul

Sayın Paperman,

17.Maddede geçen ;" fotoğraflarınıza 1/1 ölçekte bakın" şeyi nasıl yapıyoruz?? Yani bir fotoğrafa birebir ölçekte bakmanın yolu nedir, nasıl yapılır??

Not: Ben yalnızca Nikonun, makine ile birlikte ücretsiz verdiği programını kullanıyorum..(capture olmayan)

Saygılarımla..

 

Tarih: 29 Mayıs 2012, 18:52 - İp: 212.***.**9.58
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

1:1 ölçek fotoğrafın tam boyutu - ne ekrana sığsın diye küçültmeden, ne pixelleri bozacak şekilde büyütmeden olan ebadı. Yani PC'nizin 1 pixelinin , fotoğrafın 1 pixeline eşit olduğu görüntü.

Diyelim 4500x3000 pixellik bir fotoğrafınız olsun. PC ekranınızın da eni 1500 pixel olsun ( 1280-1400 gibidir muhtemelen ). Fotoğrafınızın 1/3'ünü ekranda ( 4500/1500 = 3 ) gördüğünüze 1:1 bakıyorsunuz demektir.

Her programda tek düğme ile bu işin olması lazım. View NX'de sağ üst köşe , 1.0x seçeneği. Sol üstte de % olarak büyütmeyi gösteriyor.

 

Tarih: 30 Mayıs 2012, 04:07 - İp: 96.***.**5.17
alahan1963
alahan1963
üye
(Amatör)
İstanbul

Sayın Paperman,

Bir kere daha teşekkür ederim..
Saygılarımla..

 

Tarih: 30 Mayıs 2012, 07:50 - İp: 212.***.**9.58
ozan_ozan
ozan_ozan
üye
(Amatör)
İstanbul

Açıklayıcı bilgiler için teşekkürler

 

Tarih: 27 Haziran 2012, 18:31 - İp: 149.***.**9.140
ozan_ozan
ozan_ozan
üye
(Amatör)
İstanbul

Açıklayıcı bilgiler için teşekkürler

 

Tarih: 27 Haziran 2012, 18:31 - İp: 149.***.**9.140
kadir039
kadir039
üye
(Amatör)
İstanbul

uğur bey yazdıklarınızı dikkatle okuyorum. Günün büyük kısmı bu forumda geçıyor. Aklıma takılan bişey varsa forum da açılan konulara bakıp cevap buluyorum. Yoksa yeni konu acıyorum. Yarı profesyonel bir makinaya sahibim. Enstantane diyafram iso 3 lüsünün kontrolü tamamen elimde. Sorum şu
13. ISO 400 ve üzerinde akşam/
gece uzun pozlamaları
yapmayın ; ISO 800/1600
kullanacağınıza hiç çekmeyin
daha iyi .
13 .maddede ISO dan bahsetmişsiniz. Bendeki makine powershot s100 . Reklamında yüksek isoda kaliteli fotoğraf diye yapmış. digic 5 işlemci var. 6400 ISO da bile kaliteli resimlerden bahsediyor. Diyafram aralıkları 2 ile 8 arasında. Gece resimlerinde diyaframı Ben 7.1 seçiyorum, ISO yu 1600 seçersem enstanteyi duruma göre kurtarıyorum ama aklıma 13. Madde geliyor, ISO yu 400 yada 320 çekersem enstantane problem oluyor ve tripod kullanmak gerekiyor.
Sorum şudur
bugün ki teknoloji çok ileri de. acaba artık 1600 ü fotolarda düşünebilir miyiz
bu maddeleri yazdığınız zamanki teknoloji malum biraz geride kaldı. Simdiki teknoloji Yüksek ISO da başarılımı?
Saygılarımla

 

Tarih: 2 Temmuz 2012, 23:32 - İp: 82.***.**9.139
paperman
paperman
üye
(Amatör)
Yurtdışı

" bugün ki teknoloji çok ileri de. acaba artık 1600 ü fotolarda düşünebilir miyiz bu maddeleri yazdığınız zamanki teknoloji malum biraz geride kaldı. Simdiki teknoloji Yüksek ISO da başarılımı? "

Yazıyı yazalı 1.5 yıl olmuş ama bu sürede yüksek ISO performanslarında kayda değer bir ilerleme olduğunu söyleyemeyeceğim. Dijital fotoğrafçılıkta ilk yıllardaki çok hızlı gelişmeler son zamanlarda iyice yavaşladı; sensör teknolojisinde ilerlemeler artık modeller arasında marjinal seviyede. Reklamlara da inanmayın

Powershot gibi çok küçük sensörlü makinalar, bırakın ISO 1600'ü, ISO 200 üzerinde bile çok fazla gürültü yaratıyor. Ne kadar düşük ISO, o kadar iyi kalite. Aile/anı fotoğrafı çekiyorsanız, ISO gürültüsü sizi rahatsız etmeyebilir ama fotoğraf görüntü kalitesinin ön plana çıktığı çalışmalarda,( manzara/makro vs ) yüksek ISO her zaman problem.

 

Tarih: 2 Temmuz 2012, 23:50 - İp: 96.***.**5.17
nejmik
nejmik
üye
(Amatör)
Ankara

çok teşekkür ederiz,bilginize ve elinize sağlık.

 

Tarih: 11 Temmuz 2012, 17:39 - İp: 78.***.**6.133
wakuol
wakuol
üye
(Amatör)
İzmir

merhaba aranıza yeni katıldım hiç bilgim yok okuyorum ama çok karmaşık geliyor. nasihatler faydalı en azından ne yapabileceğimi görüyorum ama daha detaylı açıklayıcı bilgilere nasıl hangi kaynaktan ulaşabilirim?

 

Tarih: 11 Temmuz 2012, 22:22 - İp: 85.***.**4.163
Sayfa(lar): 1 |...| 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | ...| 22

İlgili Olabilecek Konular
Gönderen
Cevap
Okunma
Son Gönderim
elif.nur.ozer
1
705
05 May. 2019, 15:48
mete007
miratcenk
0
470
24 Nis. 2019, 22:41
miratcenk
ahmet4137
1
1248
13 Eki. 2018, 16:58
ikincisahip
sh7rk
3
3277
22 Eyl. 2018, 01:01
the_photgrpher
turk video
2
2734
02 May. 2018, 14:33
turk video
prodersler
0
605
05 Nis. 2018, 12:34
zbkdygn
Düğün Hikayesi
» Fotoğrafça
Kötüye Kötü Demeyi Öğrenmek
harmanciMerhabalar;   Fotoğrafçılıkta belli teknik standartlar olduğu su götürmez bir gerçek olsa gerek.Bu anlamda bir fotoğrafın belli standartları yakalamış olması kaliteye ve iyiye doğru giden yolun anahtarıdır demek pek de yanlış olmayacaktır.   Buna paralel olarak kötüye kötü demeyi...
Devamı »
» Bizi Takip Edin!
Aktif Üye / Ziyaretçi
ekincel, (1)